Hej!

Vi i min BRF håller på att försöka förstå hur det funkar med laddboxar och det känns som ett större projekt än vi trodde. Jag trodde man bara skulle “köpa en box och koppla in”, men tydligen är det massa saker att ta hänsyn till – elkapacitet, lastbalansering, markarbete, debitering av boende osv.

Jag har pratat med några firmor och det känns som man får helt olika svar beroende på vem man pratar med. En säger att lastbalansering är ett måste, en annan säger att det inte behövs. Någon säger stolpar, någon säger väggmonterat. Priserna skiljer sig också rejält.

Så jag undrar:

Ni som redan installerat – vad blev rätt, vad blev fel?
Finns det något ni önskar att ni tänkt på från början?
Vilka frågor borde man ställa till leverantörer?

Jag försöker samla info så att vi inte kastar oss in i något dumt. Har hittat ett sätt att jämföra flera offerter på ett ställe istället för att jaga runt själva, vilket hjälpt oss få en bättre bild av läget, men jag vet inte om det är “rätt väg” att gå:

👉 https://brf-laddning.se/jamfor-offert
(om länkar inte är okej här, säg till så tar jag bort)

Tacksam för alla erfarenheter!

Ett optimalt svar beror på förutsättningarna. Så beskriv dessa i detalj så blir det enklare att komma med relevanta kommentarer.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Bra input – tack! Jag inser att jag varit lite otydlig, så här är läget.

Det gäller en BRF som vill utreda möjligheten till laddplatser. Just nu:

• Föreningen har 100 parkeringsplatser, varav 40 är tänkta att få laddning i första steget
  • Elservisen är gammal, och ingen verkar veta om den räcker eller måste uppgraderas
  • Elcentralen sitter inte i anslutning till parkeringen, vilket gör att markarbete/kabeldragning kan bli en kostnadspost
  • Ingen lastbalansering idag, och vi har fått helt olika svar om det behövs
  • Det råder delade meningar i styrelsen om det är smartast med stolpar eller väggmonterat
  • Några leverantörer har sagt att skalskydd och backend-system är jätteviktigt, andra nämner det inte alls
  • Prisbilden vi fått hittills skiljer sig med hundratusentals kronor beroende på aktör

Det som är svårt för oss är att förstå i vilken ordning man ska tänka.
Är det rätt att börja med:

1. elservis/elcentral
  2. mark/kabelvägar
  3. val av laddsystem
  4. antal platser
  5. debiteringslösning
  6. eller något helt annat?

Det känns som alla leverantörer börjar i olika ändar beroende på vad de säljer, och vi vill inte göra ett felbeslut som låser oss.

Om du har gjort det här – vad var den första pusselbiten ni insåg var avgörande?

Om jag förstår rätt tror jag det är där vi behöver börja.

Claes Sörmland
P Parrepara skrev:
eller något helt annat?
Ett stämmobeslut måste nog också fås till i och med att det troligen gäller väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark (9 kap 15 § bostadsrättslagen). Det är i vilket fall vettigt för att få legitimitet för ändringen.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Bra poäng, tack!

Det har vi också funderat över. Jag har förstått att laddplatser ofta klassas som en sådan förändring som påverkar gemensamma ytor och då hamnar under 9 kap 15 § BRL, precis som du skriver.

Det jag tycker är svårt att tolka är när i processen stämman ska in.
Alltså:

• ska man först ta fram några offerter och presentera alternativ på stämman?
  • eller måste stämman ge ett “go” redan innan styrelsen ens utreder frågan och börjar ta in underlag?
  • och räcker det med enkel majoritet, eller krävs kvalificerad?

Här råder lite samma problem som med tekniken, alla verkar ha olika versioner av hur det “bör” gå till.

Hur gjorde ni andra som installerat?

Tog ni stämmobeslut innan ni tog in offerter, eller efter att ni hade ett konkret förslag?

Man kan ju fråga sig hur lätt det är att få folk att ställa upp som styrelseledamöter om de enbart ges mandat att driva frågor som är oväsentliga? Hur kul är det?

Jag sitter i styrelsen för en större BRF som har en pågående installation av laddstolpar.

Mina erfarenheter så här långt är att detta tyvärr pga de tillgängliga statsbidragen blivit som en magnet för oseriösa lycksökare. Tyvärr drar även de stora och något seriösa aktörerna på sig för mycket jobb och tvingas ta in vilka som de kan få tag på som underentreprenörer.
Den elektriska inkoppling uppfattar jag som seriös, men herrejösses vilket blodbad själva grävningen och monteringen av stolparna orsakat.
2 grabbar i 20års åldern dök upp iklädda jeans, hoodie och sneakers med en hyrd minigrävare och skulle utföra grävning o montering av 18 stolpar inkl återställning på 2 arbetsdagar.
När de inte satt med gam-nacke o stirrade förhäxade på telefonerna så orsakade de mer skada än nytta utan att gå in på allt för mycket detaljer....
Nu sitter vår förvaltare och ger det en sista chans att ha en vettig dialog med firman, innan juristerna får ta över.
Hela installationen hade en tidsplan på 5 arbetsdagar, slutdatum var satt till 29/10, vi har fortfarande inga fungerande stolpar och vår utemiljö i form av gräsytor och buskage ser ut som en krigszon.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
P Parrepara skrev:
  1. elservis/elcentral
  2. mark/kabelvägar
  3. val av laddsystem
  4. antal platser
  5. debiteringslösning
  6. eller något helt annat?
Detta tycker jag låter som en bra ordning att ta det i.

1. Har ni inte en elservis som räcker till för laddning blir ju alla andra punkter meningslösa.

2. Detta måste till oavsett vilken lösning ni väljer. Jag skulle även säkerställa att få med mig slang för eventuell kommunikation med laddboxarna. Ett extra gulrör eller två när man gräver kostar inget alls i sammanhanget.

3,4,5. Hänger samman och beror ju på vad ni vill ha ut av anläggningen samt förutsättningarna enligt punkt 1.

Stolpe eller vägg beror ju helt på hur era förutsättningar ser ut. Kan inte riktigt se att det kan vara en tekniskt skillnad där.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Stämmobeslutet bör man senast ta innan det börjar kosta pengar. Om det överhuvudtaget är ett alternativ att inte installera alls så är det väl lämpligt med ett tidigt beslut, innan man lägger energi på en upphandling.

Sedan kan det kanske vara lämpligt med ett par alternativ för stämmosbeslutet. Men det skall givetvis inte handla om lastbalansering eller inte, utan saker som antal platser, placering av boxar osv.

Inför stämmobeslutet är det viktigt att reda ut om det behövs kvalificerad majoritet (troligen inte), för även om det bara är en enda medlem som röstar nej, så kan beslutet rivas upp om man inte utfört rösträkning (eller åtminstonde protokollför att det var minsta 2/3 majoritet) för ett beslut som kräver 2/3 majoritet, men som sagt troligen inget problem här.

Hur mycket elservisen klarar, handlar inte så mycket om hur gammal den är osv. Utan vad elnätsföretaget säger att den kan belastas med. Det sitter servissäkringar i matande ände, och det avgör hur mycket man kan säkra upp fastighetens huvudsäkringar. Räcker det inte så får man ordna en ny servisledning.

Det låter oerhört konstigt i mina öron att man inte skulle behöva lastbalansering om man kopplar in 40 laddboxar. men detta är inget ett område jag kan så mycket om.

Men utöver antal laddplatser, placering osv. så behöver ni även kunna prenstera vilken debiteringsmodell ni tänker er. Skall de som vill ladda få betala en engångsavgift för en del av investeringen, skall kostnaden helt täckas av hyra för platserna eller delvis av kWh priset, eller tom helt täckas av de vanliga avgifterna (vet att vissa föreningar tar hela investeringen av bef. kapital) osv. Jag kan tänka mig att debiteringsmodellen kan vara ett område med mer åsikter.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Du vill absolut ha lastbalansering och effektstyrning så att du kan ha koll på att inte er effektavgift drar iväg.

Har samma upplevelse som du att det är många som försöker sko sig på bidragen och sedan tjäna pengar som mellanhand utan att tillföra värde efteråt.

Se till att någon från styrelsen sätter sig in i hur allt fungerar, eller om ni har någon annan medlem som kan engagera sig. Gärna någon som själv kommer ladda framöver och gynnas av en kostnadseffektiv lösning.

Tack för genomtänkta svar :) detta börjar klarna lite.

Om jag tolkar er rätt så är ordningen ungefär:

1️⃣ Kolla elservis/kapacitet – annars är resten meningslöst
2️⃣ Säkerställ kabelvägar/markarbete och gärna framtida rör för kommunikation
3️⃣ Bestäm antal platser och placering
4️⃣ Sen välja laddsystem / debiteringsmodell
5️⃣ Stämmobeslut i rätt skede så att man inte sitter fast i kostnader utan mandat

Och lastbalansering/effectstyrning verkar vara något man måste ha om man inte vill bli ruinerad av effekttariffer framöver – vilket ingen leverantör tydligt sagt rakt ut hittills.

Det som fortfarande är svårt för oss är hur man vet vad som är en rimlig kostnad för varje del. Vi har fått offerter där vissa saker är med och andra inte, och skillnaden mellan leverantörer är enorm.

Exempel:
Ena offerten säger att markarbete och styrsystem är “inget att oroa sig för”, andra säger att det är där halva kostnaden ligger. Hur sjutton avgör man vad som är rimligt utan att själv vara elektriker?

Hur gjorde ni som redan installerat – hade ni någon form av checklista, eller tog ni bara in flera offerter och jämförde punkt för punkt?

Någon sa till mig att leverantörer medvetet räknar bort vissa delar för att se billiga ut initialt, och att man därför behöver veta exakt vad man ska fråga efter. Är det så?

Alla råd kring hur man granskar en offert vore guld värda.

Överskatta inte effektbehovet heller. Vi har 10 bilar som laddar regelbundet och några till då och då. De delar på 32A (säkringen är 120A men vi har ställt ner maxeffekten) som dessutom täcker våra hissar, tvättstuga, pumpar, fläktar osv, effektavgiften landar på runt 2000 i månaden.

Nu har vi många pensionärer och bara 1-2 som bilpendlar och laddar varje dag mer eller mindre. Totalt laddas det ca 5000 kWh per månad så snitteffekten blir låg, det hade varit helt onödigt att släppa på hög effekt så alla bilar är fulla kl 18 när de har hela natten på sig.

Vi valde Easee-boxar (det här var innan deras stök med elsäkerhetsverket) och förlitar oss helt på deras inbyggda 4g-uppkoppling, det var tänkt att bygga wifi men vi testade först 4g och det fungerar helt problemfritt.

Nu hade vi tur och behövde knappt komplettera kabeldragning då det fanns motorvärmaruttag med rejäl matning på alla platser men vår installation, efter bidrag, landade på under 100k ink moms som föreningen stod för (32 platser) + 5000 kr per laddbox som BRF-innehavaren själv äger och fick betala. De som inte valde att installera när den stora installationen gjordes har ändå fått förberett och två har i efterhand kompletterat med box för ungefär samma peng efter bidrag från NVV.

Jag sköter avläsning och rapporterat vad som ska debiteras till vår ekonomiska förvaltare. Jag projektledde också hela installationen från föreningens sida, ideellt arbete.

Vi hade offerter på över 500k också, som dessutom kostat oss mycket mer i löpande kostnad.

Nackdelen med Easee-boxarna är förstås att det kräver en molnlösning som är igång i bakgrunden, och en internetuppkoppling till våra effektmätare som också pratar med molnet. Det var lite svettigt när Easee var i blåsväder, hade blivit jobbigt om de gick omkull även om jag tror det löst sig med tiden.

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Parrepara skrev:
Exempel:
Ena offerten säger att markarbete och styrsystem är “inget att oroa sig för”, andra säger att det är där halva kostnaden ligger. Hur sjutton avgör man vad som är rimligt utan att själv vara elektriker?
Vad gäller markarbete så är det snabbt och billigt att gräva i mjukmark typ gräsmatta eller naturmark där det inte finns en massa andra ledningar eller berg. Och elledningar behöver inte ligga så djupt så en grav tas upp, grundas med sand för rören som ledningarna ska gå i, ledningar dras i rören och elektriker drar ledningar (ofta med hjälp av markentreprenör) OKar och sen fylls gravarna igen och det plattas till. På med lite gräsfrö eller låt naturmarken återställa sig själv (tar ett par tre år).

Men ska det grävas i gårds- och trädgårdsanläggningar med hårdgjorda eller planterade ytor och det sen ska se snyggt om. Ja då talar vi ett helt annat prisläge. Dels går det inte att arbeta fort för maskinen förstör så mycket, till detta borttransport av plattor, asfalt, buskar och vad det nu kan vara. Och sen har man ju hela anläggningskostnaden för återställning. Här kan det verkligen dra iväg med feta fakturor från asfaltsläggare, plattläggare, murare, trädgårdsentreprenadfirmor o s v.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
P Parrepara skrev:
Stämmobeslut i rätt skede så att man inte sitter fast i kostnader utan mandat
Anser man att det behövs stämmobeslut är min rekommendation att hålla det på en väldigt hög nivå, kanske något i stil med "Stämman uppdrar till styrelsen att utreda möjlighet till laddning av elbilar, och om så finnes lämpligt, införa detta."

Börjar man gå in på detaljer som antal platser, leverantör och liknande bakbinder man sig själv och har skapat ett "prejudikat" som gör att man "bör" ha nya stämmobeslut när verkligheten hinner i kapp och gör beslutade detaljer olämpliga. Exempelvis vill man inte i en framtid behöva ett nytt stämmobeslut när behoven av laddplatser ökar så att fler behövs.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P Parrepara skrev:
  • Föreningen har 100 parkeringsplatser, varav 40 är tänkta att få laddning i första steget
  • Elservisen är gammal, och ingen verkar veta om den räcker eller måste uppgraderas
Vad har ni för krav på laddningen? Innan du vet det så vet man ju inte ifall ni behöver uppgradera elen eller ej. För att utgå från extremerna kan man ha allt från krav på att alla 40 platserna ska kunna ladda bilar fullt samtidigt under en relativt kort tid till att det är ok ifall inte alla ens lyckas ladda klart på natten ifall alla 40 ska laddas.

Första alternativet blir antagligen orimlgt dyrt, andra blir antagligen oacceptabelt för en del.

Innan du vet vad ni vill ha så är det svårt att beställa något som passar.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Nissens
J jliljeha skrev:
Du vill absolut ha lastbalansering och effektstyrning så att du kan ha koll på att inte er effektavgift drar iväg.
Lastbalansering tror jag inte många stöder. Effektvakt däremot…

Har du sett någon laddbox som balanserar laster mellan faserna? Jag har bara sett o hört om laddboxar som använder effektvakter och effektreglering.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.