Hej!

Jag har precis (för en vecka sedan) flyttat till nytt studentrum. Jag flyttade pga av att det misstänktes mögel i in förra lägenhet (elak lukt från badrum, besökare och jag själv blev sjuka). DEt kunde dock inte fastställas och jag fick ingen ersättning. Jag gjorde mig vid flytten av med mycket, men inte allt, och är rädd att jag nu dragit med mig mögel till den nya lägenheten när jag lade märke till det här:

Trägolv med misstänkt svartmögel i skarven mellan golv och list i ett studentrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarta prickar på väggen nära en trälist och parkettgolv som misstänks vara mögel.
Skapa konto

Svarta prickar misstänkta för mögel på en vitmålad vägg i ett studentrum.
Skapa konto

Den här rädslan höll på att ta kolen av mig i höstas (varit permanent yr i 3 månader) och när jag nu fann detta som jag misstänker är svartmögel så funderar jag på att hoppa av mina studier. Inmnan jag ens fann det började jag återigen känna igen synptomen som ont i halsen och förkylning. Möglet tycks helt enkelt vara efter mig. Min vän tror att det är målarfärg men det är inget svart målat i rummet. Vaktmästaren kollade i all hast och tänkte sig att det kanske var smuts, vilket jag har svårt att tro. Vad ser ni?

Mvh en neurotisk psykologstudent

De två som utmärker sig lite ojämnt har jag varit och rivit på med nageln. De sitter hårt.

jag ser ingen som helst likhet med något mögel jag någonsin sett. Somna om på den punkten.

Tycker det ser ut som färgstänk, bläckpatron till skrivare eller modellfärg. Nån fläck kan möjligen vara en flugskit. Liknar inte mögel alls.

Mögelsporer finns väl överallt, men det växer bara där rätt förutsättningar finns. Det är alltså mycket osannolikt att du skulle "dragit med dig möglet" till ditt nya stundentrum.
Jag ser inte heller något jag skulle tolka som mögel.
Fortsätt med studierna! Finns ingen anledning att hoppa av pga svarta prickar på väggarna.
Du verkar ha hittat orsaken till besvären själv med tanke på din signatur.
Gissa hur många sjukdomar en genomsnittlig läkarstudent drar på sig under utbildningen? Inte många verkliga, men mångdubbelt fler inbillade! Gissningsvis är det ungefär samma för en psykologstudent.

Spillning från nattfly gissar jag på.

En mögelfläck torkar du lätt bort med en fuktig trasa. Det gör du inte med de där fläckarna för det är som skrivits innan troligen färgstänk.

Gnäll på hyresvärden och be om några hundralappar som kompensation. Ta med dig dessa till studentkåren och drick några öl istället för att oroa dig.

Ser precis ut som mina flugskitar.
Kan hamna var som helst där värme, ljus och ventilation passar de små rackarna.

Från vår ytterdörr (ett spikhuvud är nog med på varje bild):

Flugavföring på en vit ytterdörr vid sidan av ett spikhuvud.
Skapa konto

Flugbajs på vit dörrkarm med ett synligt spikhuvud ovanför.
Skapa konto

Staffans2000
Mögel är inte något man drar in, det finns överallt. Tänk dig mögel som ett morotsfrö! Är grobarhetsförållandena dom rätta gror det. om inte, tja då blir det ingen morot.

Inte heller jag ser kan se att dina pyttefläckar har någon likhet med mögel! Vad fläckarna anbelangar ställer jag diagnosen: hjärnspöken.
Om dina problem inte kan härledas till för mycket/lite röka kröka ... Prova då att kvarta hos någon själsfrände där ni kan diskutera muntergöken Freuds Svartvit bild av Sigmund Freud som tittar in i kameran. idéer att terapifiaskon alltid är patientens fel. Funkar inte det, får ni dra fram det tunga artilleriet: motprojektioner. Om inte ens det får er att somna, är det definitivt dags att ringa mögelsaneraren.

Herr Kantarell

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.