Om jag ska bygga en stödmur i marknivå, med en trappa i mitten av trä som går upp till nästa stödmur (trappan har också murar på sidorna för att jorden inte ska rasa ned i trappen). Vad sätter jag för "stopp" under trappan så att jag kan lägga en gång med marksten direkt efter trappsteget uppe i slänten?

Den är en ganska brant slänt...

Vad menar du med stopp?
Det är kanske bättre att göra trappan också i sten?

Pågående arbete med grundläggning och stödmur i en trädgård, inklusive markduk och dräneringsgrus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är tagen uppifrån. Blev det tydligare?
Vill ha i trä för att det ska bli mjukare intryck.

Trätrappa under konstruktion med vit sarg och synlig svart markduk samt omliggande byggmaterial.
Skapa konto

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
F*n så snyggt det blev!

• Gilla
Velandacarl och 1 till
  • Laddar…
Nu kanske man ser problemet tydligare. Vill lägga marksten i samma nivå som det högsta trappsteget. Dom som gjort mur och trappa har inte satt något stopp... så om jag fyller med grus så kommer det åka ned under trappan. Funderar på att gjuta eller kan man sätta dit gabionnät och fylla med sten? Vet inte hur det ska lösas...

Hur skulle ni gjort?

Rostfri eller corten plåt.

• Gilla
shine76
  • Laddar…
S
gjutigt en klack. har du otur skjuter matrailet på

• Gilla
shine76
  • Laddar…
En otillräckligt understödd trätrappa med borttaget övre steg, utsikt till grus och trästöd.
Skapa konto

Plockade bort översta steget och ser nu att som som byggt trappan har inte gjutit något. Tror ni det blir ett problem?

S
ser ingen bild

Konstigt! Provar lägga upp den via datorn istället.

• En träbänk under konstruktion med stöd av klumpiga träklossar och skruvar på en grusig mark.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.