Vad saknas för att tvättmaskinen (röret som ligger i botten på skåpstommen) ska kunna anslutas till vatten? Tvättmaskinen levererades idag och jag hade beställt inkoppling men de som var här menar att det inte är förberett för tvättmaskin.
 
  • Öppet skåp under diskbänk med avloppsrör, flexibel slang och avstängda vattenkranar, redo för tvättmaskinsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju inte förberett på nåt sätt. Du behöver tillgång till vatten genom tex ett T-kors med avstängning.
 
Är det i kök eller tvättstuga?
Finns golvbrunn?

Enklast är en disk-/tvättbänksblandare med diskmaskinsavstängning.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju inte förberett på nåt sätt. Du behöver tillgång till vatten genom tex ett T-kors med avstängning.
Tack för svar! Det är en tvättstuga i ett helt nybyggt hus så det borde ju vara förberett för tvättmaskin. Var osäker på om det var leverantören som var lat eller om det är vår rörmokare som slarvat så jag ville kolla här innan jag gick på rörmokaren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det i kök eller tvättstuga?
Finns golvbrunn?

Enklast är en disk-/tvättbänksblandare med diskmaskinsavstängning.
Det är en tvättstuga.
 
Hur ser dom olika avtalen ut?
Står ni som samordningsansvarig?
Tar ni in dom olika entreprenören själva eller har ni generalentreprenör?
Har ni valt blandare själva eller har någon föreslagit några olika?

Hur ser det ut runt tvättmaskinen?
Bänkskiva över både skåpet och tvättmaskin?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser dom olika avtalen ut?
Står ni som samordningsansvarig?
Tar ni in dom olika entreprenören själva eller har ni generalentreprenör?
Har ni valt blandare själva eller har någon föreslagit några olika?

Hur ser det ut runt tvättmaskinen?
Bänkskiva över både skåpet och tvättmaskin?
Vi har valt en blandare utan tvättmaskinsavstängning så jag gissar att det är därför det blivit såhär. Men det måste ju gå att ordna så att vi kan ansluta tvättmaskin ändå. Avstängningen är ju endast för försäkringsbolaget.
 
Ja rörmokaren borde ha frågat er om tvättmaskinsanslutningen. Det behövs ingen avstängning ovan bänk i en tvättstuga.
 
R RoBo skrev:
Ja rörmokaren borde ha frågat er om tvättmaskinsanslutningen. Det behövs ingen avstängning ovan bänk i en tvättstuga.

Stämmer det?
 
Ja men självklart skall det gå att stänga av där den är inkopplad.
 
Så här säger reglerna (Säker vatten)

Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag läste säker vatten och där står det ovan bänk i kök.
 
Men vad betyder synligt placerad och lätt åtkomlig då? Att den kan sitta på ett sådant t-kors i skåpet? Tänker att det borde vara en skillnad mot kök eftersom det där står uttryckligen ovan bänk.
 
Ja det gäller ju bara kök. Tycker nog i ditt fall att det kan fungera med en t koppling och sedan en ventil.
Och fortfarande tycker jag din rörmokare borde ta på sig att han inte informerat dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.