5 434 läst ·
52 svar
5k läst
52 svar
Vad säger reglerna egentligen
Varför skulle man inte få det? Om det är fackmannamässigt utfört.Nithin skrev:
Däremot kan det nog vara bra att dokumentera hur man har gjort. Vilka material som används o.s.v. Om man sedan m.h.a. den dokumentationen kan visa att jobbet är gjort med godkända material och enligt gällande normer, så kan jag inte se hur försäkringsbolaget skulle kunna neka ersättning?
Men cykelpunkteringar ÄR krångliga sakerMogge skrev:
Jag klarar av att laga tv-video-stereo-prylar, datorer, har gjort en stor del av jobbet att byta topplockspackning på en bil själv, gjort en del andra bilmekanden som avgassystembyten o.s.v., har efterhandsmonterat centrallås på en bil som inte hade det orginal (delar taget från en bil som skulle gå på skroten), jag har bytt till engreppsblandare i badrummet, rent hypotetiskt kanske jag har micklat en del med elinstallationer med gott resultat, men inte sjutton lyckas jag kränga på däcket utan att få puntkering på cykelslangen igen
Iofs kan jag väl erkänna att jag var väl i 12årsåldern eller så enda jag försökte laga en cykelpunka och misslyckades tre gånger i rad, men å andra sidan lär inte motoriken ha blivit bättre med åren
Vad du får och inte får göra beror lite vad du bor i.
Hyresrätt - Ja säger sig själv , rätt så restrikrerat.
Bostadsrätt - Beror på vad stadgan säger. Mycket får man göra själv.
Eget hus/radhus o.s.v. - Nästan allt får du göra själv med egen risk då..
Vad kommer till försäkringar så beror det också lite på vart man bor och var man har för försäkringsbolag. Hade vattenskada i badrummet. Betalade självrisken sedan fick jag allt annat betalt. Bara det var likvärdigt vad jag haft innan.
Hyresrätt - Ja säger sig själv , rätt så restrikrerat.
Bostadsrätt - Beror på vad stadgan säger. Mycket får man göra själv.
Eget hus/radhus o.s.v. - Nästan allt får du göra själv med egen risk då..
Vad kommer till försäkringar så beror det också lite på vart man bor och var man har för försäkringsbolag. Hade vattenskada i badrummet. Betalade självrisken sedan fick jag allt annat betalt. Bara det var likvärdigt vad jag haft innan.
Har för mig att el regleraqs så att man får göra ingrepp om man så att säga " vet vad man gör" dvs inte kopplar fas till jord typ... Men personligen om jag skulle göra större el ingrepp skulle jag ringa fackman av den enkla anledningen att jag slipper "jidder" om det skulle jävlas.... vad gäller vatten så visst vilken idiot kan koppla rör, vilken idiot som helst kan spika hus, vilken idiot som helst kan koppla telefonen, vilken idiot som helst kan skruv apå en bil, vilken idiot som helst kan snickra en hemsida, vilken idiot som helst kan lägga upp en budget, vilken idiot som helst kan operera en annan frågan är bara hur bra resultatet blir eller kostnaden för att uppnå ett fullgott resultat är.... eller är jag helt ute å cyklar....nej jag vil nog inte tro det... proffesioner finns av en anledning.....
Går man och kallar sig proffs har man definitivt mindrevärdeskomplex och har ett behov av att alltid bevisa att "jag vet bäst". Vi andra gnetar på var och en med sin brähög och skiter i vad folk tycker och tänker.
(Pajkastningen kan börja!)
(Pajkastningen kan börja!)
Nej, det regleras mer noga än så, det är ganska exakt definerat vad man får göra själv. Man får byta vägguttag och strömbrytare (och självklart lamparmaturer utgår jag från även om det aldrig nämns? Hur många hus har inte sockerbit istället för lampkotakt?), men bara om man vet exakt vad man gör.mr Z skrev:
I övrigt får man enligt reglerna inte peta på något av den fasta installationen, vilket förvisso inte hindrar både en och annan person både med och utan kunskap att göra det i alla fall.
Reglerna utformades när merparten av svenska folket kunskapsmässigt elektrotekniskt sett kunde betraktas som idioter.
För enkla villabyggen (400V, tre faser, jord, nolla) är reglerna ett enormnt overkill och samhällsekonomiskt slöseri (ganska vanligt i Sverige f ö), som bara slås av det än mer fantastiska sotningsmonopolet, unikt för Sverige i världen. Likt sotningsmonopolet har reglerna mest blivit ett verktyg för att säkra en yrkesgrupps försörjning. Därför bedriver de en extrem skrämselpropaganda för sin yrkeskårs syften.
I motsats till när reglerna utformades finns det idag massor med ingenjörer och civilingenjörer med elektroteknisk utbildning, som, enligt reglerna tillåts konstruera och bygga atomkraftverk och likn anläggningar, men inte dra tre busenkla fasledningar, nolla och jord i sina egna bostäder (så var det i alla fall när jag jobbade på ABB).
Det finns idag massor med svenskar som har mer än tillräcklig erfarenhet att dra enkla elinstllationer i villor utöver elektrikerskrået, men givetvis måste man kunna de elektriska grunderna innan man börjar pula med detta (delar en ingenjör i elteknik inhämtar snabbt, då villabyggen är otroligt enkla jämfört med industriernas eldelar). Och den vore ju idiot som använde en elektriker, när man själv vet hur detta ska göras både billigare, och ofta bättre... ;D
Jag håller i princip med. Det är nog många som är överkvalificerade för att koppla ström där hemma.LeoBalk skrev:I motsats till när reglerna utformades finns det idag massor med ingenjörer och civilingenjörer med elektroteknisk utbildning, som, enligt reglerna tillåts konstruera och bygga atomkraftverk och likn anläggningar, men inte dra tre busenkla fasledningar, nolla och jord i sina egna bostäder (så var det i alla fall när jag jobbade på ABB).
Men, att vara duktig på att konstruera betyder inte automatiskt att man är duktig på att installera. Det finns massor med duktiga ingenjörer och andra akademiker som i minsta detalj förstår hur man ska koppla elen men de är dåliga på att omsätta teori till praktik och/eller så har de tummen mitt i handen. Det krävs lite mer (inte så jättemycke men ändå) än att förstå hur ledningarna ska koppla ihop enligt kopplingsschemat.
Elbehörigheten är bra man visst kunde man dela ut den till lite fler...
Man bör väl åtminstonne ta reda på vilka spänningsnivåer som gäller innan man uttalar sig om att man vet så mycket!LeoBalk skrev:Reglerna utformades när merparten av svenska folket kunskapsmässigt elektrotekniskt sett kunde betraktas som idioter.
För enkla villabyggen (220V, tre faser, jord, nolla) är reglerna ett enormnt overkill och samhällsekonomiskt slöseri (ganska vanligt i Sverige f ö), som bara slås av det än mer fantastiska sotningsmonopolet, unikt för Sverige i världen. Likt sotningsmonopolet har reglerna mest blivit ett verktyg för att säkra en yrkesgrupps försörjning. Därför bedriver de en extrem skrämselpropaganda för sin yrkeskårs syften.
Det har varit 230/400V i snart 20 år i distributionsnätet för lågspänning!!