Jag har ett förråd på 10 m2 och ett växthus på 5 m2. Nu tänker jag göra om förrådet till gäststuga, men behöver ju då någonstans att ha alla trädgårdsredskap, jord, krukor mm men har vad jag förstått redan använt mina 15 m2 (har läst att även växthus räknas in som friggebod). Funderar därför på om det finns någon minimigräns för storlek på en friggebod? Eller är det något annat som definierar en friggebod? Har t.ex. sett så kallade redskapsskåp på Bauhaus som är 2,3 x 0,8 m och 1,8 m höga. En sådan borde man ju då kunna få ställa upp i sin trädgård. Skulle man istället kunna bygga en egen förvaring i trä (den jag sett var i plåt) med samma mått och det räknas som ett skåp och inte en friggebod? Metalliskt redskapsskåp öppet i en trädgård med trädgårdsredskap, hink och krukor inuti, bredvid en klar gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag har förstått det: I princip räknas varje fristående extrabyggnad (som är fast: Lekredskap kan man ibland räkna som "tillfälliga") som friggebod och därmed in i de totala 15 m2
Men jag har svårt att tro att en verktygsbod som ligger intill bostadshuset skulle bli föremål för en utredning, om ni inte har väldigt nitiska grannar ?

Isf måste ni nog klassa det som en tillbyggnad, med antingen bygglov eller attefall/bygganmälan ! :/

http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/

http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/friggebod/

/K

Läste på lite mer och tänker att för att det ska räknas som friggebod måste det väl först räknas som en byggnad, eller? Där verkar en del av definitionen vara att den ska vara konstruerad så att människor kan vistas i den. Om man då bygger något som är 80 cm djupt, 2 m långt och säg 1, 6 m högt så borde det väl knappast kunna sägas vara konstruerat så att människor kan vistas i det...

T.ex en transformatorstation räknas som byggnad och kräver bygglov även om det verkligen inte är tänkt att man ska kunna vistas i den. Även normala fibernoder räknas som byggnad. Du måste ner i så små volymer att fet inte går att få in en normalstor människa för att komma undan att klassa som byggnad så vitt jag förstår.

• Gilla
Svenjohn
  • Laddar…
En friggebod ska vara fristående så den får inte placeras mot huset. Dock är ett sånt där förråd förmodligen inte en 'varaktig konstruktion' så den räknas inte in i den totala byggnadsytan.

Att en transfotmatorstation eller fiberskåp behöver bygglov är inte för att dom räknas som byggnader, utan för att ledningar och tillhörande prylar kräver bygglov.

Redigerat:
useless skrev:
En friggebod ska vara fristående så den får inte placeras mot huset. Dock är ett sånt där förråd förmodligen inte en 'varaktig konstruktion' så den räknas inte in i den totala byggnadsytan.

Att en transfotmatorstation eller fiberskåp behöver bygglov är inte för att dom räknas som byggnader, utan för att ledningar och tillhörande prylar kräver bygglov.
Det stämmer inte. Om du bygger fibernoden liten nog så kräver den inget bygglov. Elkabelskåp, stolpar och kablar kräver inte heller bygglov heller.

Kan man inte bygga ut friggeboden och klassa om den till attefallshus då?
Isf har du ju möjlighet att bygga ett kombinerat gästhus och förråd på upp til 25m2

• Gilla
clamat
  • Laddar…
Stuff skrev:
Kan man inte bygga ut friggeboden och klassa om den till attefallshus då?
Isf har du ju möjlighet att bygga ett kombinerat gästhus och förråd på upp til 25m2
Tyvärr inte, eftersom området har egna byggregler som innebär att man inte får bygga attefallshus.

Vad gäller transformatorstationer så räknas de vad jag kan förstå som bygglovspliktiga anläggningar, inte som byggnader, så det är lite ett specialfall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.