Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Så Skatteverket betalade ut till byggaren men sen fick du avslag? :surprised: Vet du varför det blev så?
Reglerna kring ROT är relativt sjävklara, det är ingen gissningslek från gång till gång om du får godkänt avdrag eller ej och inget du ska vara nervös över efter en väldigt lätt påläsning. En förutsättning är självklart att du under året inte nått upp till maxgränsen för ROT/RUT-avdrag, då får du avslag direkt.

H
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är inte självklart att du kan utnyttja det ändå! Har precis renoverat en bostadsrätt som jag köpt som min son har skrivit sig på. Rot har betalats ut men nu har jag fått avslag!
det är endast den som står på huset, lägenheten som kan köra rot.
Så din son skulle kunna dragit rot om han uppfyller kraven med skatt osv.

Off Topic, men det är lustigt att man kan få ROT-avdrag för jobb som man får utfört på till exempel ett semesterhus i Spanien eller Grekland.

Motiverades inte ROT-avdragen med att de skulle minska svartjobben i Sverige?

Det är en oönskad effekt av att EU inte tillåter att det är olika regler beroende på var huset är.

H Hallerudsbo skrev:
det är endast den som står på huset, lägenheten som kan köra rot.
Så din son skulle kunna dragit rot om han uppfyller kraven med skatt osv.
Ja, men för låg inkomst, ger inget!

H
D Dr Jumping Jack skrev:
Ja, men för låg inkomst, ger inget!
men det borde vara enkelt för er att ta reda på före?
Så det inte kommer som en bomb.
Reglerna är lätta att kolla.
Jag själv får inte dra rot då jag inte har inkomst i Sverige.
Så är bara sambon som som vi drar rot för.

Så Skatteverket betalade ut till byggaren men sen fick du avslag? :surprised: Vet du varför det blev så?
Ja, du kan få rot för alla bostäder du äger men ingen annan än du själv +dina anhöriga får vara skrivna på en av dessa. Du får inte rot om någon är skriven på en bostad där du själv inte är skriven. Du får rot om ingen är skriven där, t ex en sommarstuga

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
men det borde vara enkelt för er att ta reda på före?
Så det inte kommer som en bomb.
Reglerna är lätta att kolla.
Jag själv får inte dra rot då jag inte har inkomst i Sverige.
Så är bara sambon som som vi drar rot för.
Klart man skall kolla, det är det som är mitt tips. Trodde att om jag får rot för sommarstuga så får jag rot för en lägenhet som jag avser att flytta till! Men så enkelt är det inte!

N noupe skrev:
Reglerna kring ROT är relativt sjävklara, det är ingen gissningslek från gång till gång om du får godkänt avdrag eller ej och inget du ska vara nervös över efter en väldigt lätt påläsning. En förutsättning är självklart att du under året inte nått upp till maxgränsen för ROT/RUT-avdrag, då får du avslag direkt.
Jag har alltid kollat med Skatteverkets uträkningar av ROT innan jag bett om ROT till en byggare och aldrig fått avslag :)

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Jag har alltid kollat med Skatteverkets uträkningar av ROT innan jag bett om ROT till en byggare och aldrig fått avslag :)
Klokt, kollade med skatteverket innan men bara muntligen och fick ok, sannolikt något missförstånd, skicka alltid mail så du har dokumentation!

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Du sa väl att det var din bostad, när det var någon annan som bodde där.

D Daniel 109 skrev:
Du sa väl att det var din bostad, när det var någon annan som bodde där.
Min bostad som min son bor i nu=ingen rot!

Då är det din sons bostad, inte din.

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Ur myndigheternas synvinkel är han bosatt där och det funkar för rot men då måste jag också vara skriven där. Nu är jag skriven på annan ort och alltså ingen rot. Det är min bostad (jag äger den)men det hjälper inte! Vad som är lurigt är att byggaren var övertygad om att rot skulle godkännas.

• Wow
Disneygrisen
  • Laddar…
Det är inte din bostad bara för att du äger utrymmet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.