790 läst ·
5 svar
790 läst
5 svar
Vad krävs det av mig?
Hej jag håller på att köpa en gård med ett boningshus samt 3 lador i U-form. Där finns även ett litet hus om 80 kvm. Våra planer är att bygga om dessa till 5 stycken "lägenheter" Tomten är utanför stadsplanerat område (Trelleborgs kommun) och fastigheten har kommunalt VA. Vi behöver dra ett nytt avloppsrör till dessa lägenheter och ansluta detta till den befintliga uppsamlingsbrunnen. Även lika så vatten. Min fråga till Er .. Behövs några tillstånd?
Ni behöver förmodligen bygglov för att ändra byggnaderna till bostadshus/lägenheter samt åker ni också på att betala anslutnings/lägenhetavgifter för att koppla på dessa enheter till vatten och avlopp.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Tja, hade jag funderat på att bygga om något till fem lägenheter hade jag varit lite orolig för bitarna om "tillgänglighet" och "brandskydd"... Det kostar ju lite grann, så kontakta kommunen först och fråga...JonasAppelkvist skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Det är upp till kommunen. Det kan vara samma regler oavsett om det är utanför som inom. Det är kommunen som avgör.JonasAppelkvist skrev:
VA frågan kommer du inte ifrån oavsett då du skriver att det är kommunalt.
Du bör även kolla med elnätsägaren så det går att öka säkringen eller om de kräver ny anslutning för lägenheterna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Krävs det mark eller bygglov vid renovering?
Frågor och svar om renovering -
min mäklare äger privat mäklerifirma, hur kan detta skada mig?
Köpa & Sälja hus -
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
El -
Är det bara hos mig som mössen varit aktiva i sommar?
Fritidshus -
Hjälp mig välja, kommer jag någonsin räkna hem det?
Värmepumpar