F Fred vom Jupiter skrev:
Jag fick en offert på att installera en Contura-kamin och Premodul-skorsten, alltså inte anslutning till gammal murad skorsten.
Offerten gick på 48 000 kr inklusive kaminen som kostade 15 000 och skorstenen som kostade 15 000 kr. Sedan kanske man kan tänka sig att det är lite billigare att låta samma företag sälja kaminen och installera alltihop.
I mitt första hus betalade jag 50k varav kamin 30k, glidgjutning av bef skorsten.

I mitt nuvarande hus betalade jag 80k varav kamin 40k, 7m Schiedel Permeter Skorsten

i detta hus satte jag in en Aduro Hybrid , supernöjd med att den kan elda pellets schemalagt samt fungerar som en vanlig vedkamin när man vill det, och den ser ut som vilken kamin som helst.

• Gilla
hknln och 2 till
  • Laddar…
Mina erfarenheter i Västernorrland när jag försökte hitta så bra pris och så bra kvalite jag kunde.

Hus 1 i nybygge:
Ny kakelugn murad, G20 block-skorsten murad ovanpå ca 7m, gnistskydd etc monterat och klart
ca 100'000kr

Hus 2 renovering:
Morsö gjutjärnskamin ny anslutning till befintlig murstock med nytt insatsrör (pga tretex mot murstock som jag inte orkade frilägga) + putsad murstock 2 våningar + gnistskydd etc.
ca 35'000

Väl värt varje krona!

Tillägg: Murstocken blir inte varm med insatsrör. Väldigt tråkigt tycker jag men hade gjort samma val idag ändå pga hur situationen/arbetsbelastningen såg ut.

• Gilla
136kvm och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Min son hotades av extra avgifter. För att de inte anmälde byte av kamin.
  • När du gör en anmälan för braskamin, kakelugn, panna eller vid byte av eldstad ska du bifoga följande handlingar: 1. Enkel situationsplan (karta) som visar byggnadernas placering på tomten och i vilken byggnad eldstaden ska finnas. 2. Planritning som visar eldstadens placering i byggnaden i skala 1:100 3. Fasadritning som visar rökkanal/skorsten i skala 1:100 4. Produktblad med beskrivning av eldstad och rökkanal. 5. Förslag till kontrollplan. När du gör en anmälan för braskassettska du bifoga följande handl…
Läs mer på uppsala.se
  • När du gör en anmälan för braskamin, kakelugn, panna eller vid byte av eldstad ska du bifoga följande handlingar: 1. Enkel situationsplan (karta) som visar byggnadernas placering på tomten och i vilken byggnad eldstaden ska finnas. 2. Planritning som visar eldstadens placering i byggnaden i skala 1:100 3. Fasadritning som visar rökkanal/skorsten i skala 1:100 4. Produktblad med beskrivning av eldstad och rökkanal. 5. Förslag till kontrollplan. När du gör en anmälan för braskassettska du bifoga följande handl…
Läs mer på uppsala.se
Ett typiskt Svenskt elände: Olika regler i olika kommuner, regler och som oftast behandlas slumpmässigt och okunnigt av de oansvariga tjänstehjonen.

Har det varit en spis tidigare, så handlar det om reparation och underhåll när man byter ut den. Annars är det nybygge och då måste man koppla in tjänstehjonen (obs! könsneutralt!!) på byggnadsnämnden.
Men du som startade tråden, bor du på landet, i förort eller i stan??
"Tillgång på mycket ved" tyder på landsbygden. Myseldning eller seriös uppvärmning?
Många skriver om skorstensreparationer, men kolla först med sotaren om det är nödvändigt (provtryckning!)

Hej, jag har turen att ha en bra sotare, han var först hit för att inspektera skorstenen och märka ut rätt pipa på utsidan av murstocken, beskrev vilka väggar som skulle skyddas samt hjälpte till med att fylla i bygganmälan till kommunen, kaminen är en gammal Jötul nr 3 som väl inte har några aktuella papper men han skrev att den motsvarade sin mer moderna version till fullo. Jag hackade hål på skorstenen och installerade kaminen, sotaren återkom och kontrollerade resultatet. Mysigt som tusan är det att elda :) en sak som han hävdade är viktig - man ska inte knacka av putsen från muren, den ingår i funktionen och ska både hjälpa till med täthet och indikera ev läckage genom att det blir svart. Kan tillägga att vi har vedpanna så besparingen är noll och intet men mysfaktorn enorm, lycka till med er kamin!

• Gilla
136kvm och 1 till
  • Laddar…
Var bor du?
I vissa tättbebyggda områden är vedeldning i det närmaste förbjuden - får bara myseldas ibland med ordentligt torr ved. Vedpannor kan tom. vara förbjudna, trots att de har minst utsläpp om det sköts rätt. Kan därför vara känsligt att tala om att du tänker elda mycket som uppvärmning...

Mats-S
Läste tråden lite snabbt, du har fått ungefär lika många olika råd som det är svar, givetvis därför dom flesta talar om sina egna installationer. Samtidigt har du fått några bra råd om du startar upp processen, samt lite bra allmänna tips.
Ett bra tips som jag verkligen vill instämma med är att behålla skorstenen och renovera den. Enormt mervärde med att du får den uppvärmd när du eldar. Tvärtom om du drar ett rör i skorstenen, den blir aldrig uppvärmd och kommer att få en förkortad livslängd.

Men det viktigaste att tänka på är att det är din "unika" installation det handlar om, så det är dina behov som avgör vad som krävs av kaminen och övriga tilläggsjobb.

Ta kontakt med någon seriös kaminförsäljare på orten och be om ett hembesök, kostar normal ingenting och du kan få många bra tips då, tips som vi här på tråden omöjligen kan ge eftersom vi befinner oss på distans, behövs någon plats för att ge konkreta råd och förslag på lösning.

Redigerat:
  • Gilla
136kvm och 2 till
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Men kolla först med sotaren: Det kan ha funnits en eldstad ansluten till skorstenen under husets tidigare liv.
(Pipan är då sotig....) Om så är fallet behövs ingen kontakt med byggnadsnämnden!

Låt sotaren också provtrycka skorstenen för att kolla efter ev. sprickor.

Han kan också råda dig om obrännbar golvbeläggning och hur mycket som behövs.

Men vill du ha värme dygnet runt, eller vill du bara myselda?
Tack! Bara myselda är planen, eller ja elda så mycket som man orkar - men man är ju rätt bekväm så tyvärr blir det nog bara en och annan gång på kyligare dagar. :)

I Itaka skrev:
Ett typiskt Svenskt elände: Olika regler i olika kommuner, regler och som oftast behandlas slumpmässigt och okunnigt av de oansvariga tjänstehjonen.

Har det varit en spis tidigare, så handlar det om reparation och underhåll när man byter ut den. Annars är det nybygge och då måste man koppla in tjänstehjonen (obs! könsneutralt!!) på byggnadsnämnden.
Men du som startade tråden, bor du på landet, i förort eller i stan??
"Tillgång på mycket ved" tyder på landsbygden. Myseldning eller seriös uppvärmning?
Många skriver om skorstensreparationer, men kolla först med sotaren om det är nödvändigt (provtryckning!)
Jag bor i en liten by, tätbebyggt område. Veden kommer snos från pappa som bor mitt ute i ödemarken och har mer träd som måste fällas årligen än vad han har vedbehov. Och det är ju rätt terapeutiskt att klyva och stapla ved när man bara behöver göra det någon gång om året. ;)
Elda så mycket som vi orkar - men förmodligen mest myseldning.

Huset är byggt 1950 för er som spånat lite i ålder. :)

D Dalf skrev:
Var bor du?
I vissa tättbebyggda områden är vedeldning i det närmaste förbjuden - får bara myseldas ibland med ordentligt torr ved. Vedpannor kan tom. vara förbjudna, trots att de har minst utsläpp om det sköts rätt. Kan därför vara känsligt att tala om att du tänker elda mycket som uppvärmning...
Tätbebyggd liten by. Sett att i princip alla andra på gatan eldar då och då - meen det nyaste huset här är också byggt typ på 70-talet så man slapp kanske tjabb om tillstånd när deras sattes in. :)

Många svar men inte inte många som ger en prisbild. :)
Kaminen: 5000-30000kr. svårt att veta vad ni vill ha för modell, du nämner att den ska sitta i köket. Vill du ha möjlighet att laga mat på den vid eventuella strömavbrott?

Installation: Om murstocken är okej är det bara anslutningsrör och taksäkerhet du behöver.
Kolla hur många pannor du har på taket upp till skorstenen, ta detta gånger 150kr för taksteg.
Anslutningssatts med drevgarn ca 800kr.
När jag hade firma tog jag 4500kr för en sån installation.

Om murstocken är otät, rekommenderar jag en glidgjutning. Ca 1500kr metern.
Om skiljeväggar är för dåliga eller kanalen för stor kan man använda insatsrör, men då tappar man uppvärmningen av murstocken. Priset är ungefär detsamma men man får mer rotavdrag vid glidgjutning.

Lycka till med kaminen.

N Nicklas_montör skrev:
Många svar men inte inte många som ger en prisbild. :)
Kaminen: 5000-30000kr. svårt att veta vad ni vill ha för modell, du nämner att den ska sitta i köket. Vill du ha möjlighet att laga mat på den vid eventuella strömavbrott

Installation: Om murstocken är okej är det bara anslutningsrör och taksäkerhet du behöver.
Kolla hur många pannor du har på taket upp till skorstenen, ta detta gånger 150kr för taksteg.
Anslutningssatts med drevgarn ca 800kr.
När jag hade firma tog jag 4500kr för en sån installation.

Om murstocken är otät, rekommenderar jag en glidgjutning. Ca 1500kr metern.
Om skiljeväggar är för dåliga eller kanalen för stor kan man använda insatsrör, men då tappar man uppvärmningen av murstocken. Priset är ungefär detsamma men man får mer rotavdrag vid glidgjutning.

Lycka till med kaminen.
Tack så mycket! Kanske är opraktiskt men tänker nog inte att vi ska kunna laga mat på den. Tyvärr aldrig sett en vedspis som riktigt passar in i stilen vi vill ha i köket. Vi har alltså rätt stort kök så kaminen ska vara i änden av köket där matbord osv ska vara. :) Idag är murstocken där köket är, men vi ska riva det och ha i helt andra änden istället för att få mer skåpsyta. Man har dock gjort ”hål” i murstocken och dragit ur röret till köksfläkten där - hoppas inte det är problematiskt att laga?

Vi har faktiskt redan steg på taket, föregående ägare bytte tak och bytte då även ut stegen (för den gamla har han slängt i backen här haha), så antar att även han hade kaminplaner - köket skulle ju vara även hans nästa projekt och precis som oss tänkte han ”vända” på det. Däremot är vårt hus rätt högt och vi har inte införskaffat någon stege ännu - så får väl göra det innan någon stackare ska ta sig upp där. Är nog minst 12 meter upp till högsta punkt och inte hittat någon bra stege till rimligt pris. Så tips mottages tacksamt haha!

Antar att man då alltså måste glidgjuta ända ner i källaren trots att man har den på första plan så att säga?
Blev även lite intresserad av att ha en ”inbyggd”/inmurad kamin som någon tipsade om. Tanken hade faktiskt inte ens slagit mig innan, men är ju väldigt smart! Då blir ju också källaren exkluderad så att säga..

1 136kvm skrev:
Tack så mycket! Kanske är opraktiskt men tänker nog inte att vi ska kunna laga mat på den. Tyvärr aldrig sett en vedspis som riktigt passar in i stilen vi vill ha i köket. Vi har alltså rätt stort kök så kaminen ska vara i änden av köket där matbord osv ska vara. :) Idag är murstocken där köket är, men vi ska riva det och ha i helt andra änden istället för att få mer skåpsyta. Man har dock gjort ”hål” i murstocken och dragit ur röret till köksfläkten där - hoppas inte det är problematiskt att laga?

Vi har faktiskt redan steg på taket, föregående ägare bytte tak och bytte då även ut stegen (för den gamla har han slängt i backen här haha), så antar att även han hade kaminplaner - köket skulle ju vara även hans nästa projekt och precis som oss tänkte han ”vända” på det. Däremot är vårt hus rätt högt och vi har inte införskaffat någon stege ännu - så får väl göra det innan någon stackare ska ta sig upp där. Är nog minst 12 meter upp till högsta punkt och inte hittat någon bra stege till rimligt pris. Så tips mottages tacksamt haha!

Antar att man då alltså måste glidgjuta ända ner i källaren trots att man har den på första plan så att säga?
Blev även lite intresserad av att ha en ”inbyggd”/inmurad kamin som någon tipsade om. Tanken hade faktiskt inte ens slagit mig innan, men är ju väldigt smart! Då blir ju också källaren exkluderad så att säga..
Ja med en murspis glidgjuter du bara den kanal som ska avleda röken från kaminen. Den kanalen kommer bli avstängd nedåt. Så bara täta ovanför kaminen.

• Gilla
136kvm
  • Laddar…
Nej, bygglov behöver du inte, däremot göra anmälan.
Du kanske behöver årgärda skorstenen invändigt eftersom den inte används idag, kollas lämpligen innan.
Börja med att leta rätt på den sotare som har kommunens uppdrag att göra brandskyddskontroll, beställ en koll av din skorsten idag. Berätta vad du tänker göra och fråga om råd.

Eftersom du vill använda befintlig skorsten men borra nytt hål i den är det läge att kolla med den som senare ska bedöma om du får elda ifall det du vill göra är vettigt skick.

1 136kvm skrev:
aha, det låter ju ändå billigare än jag trodde! Då skulle man ju komma riktigt billigt undan om vår skorsten är i användbart skick. Jag trodde jag skulle behöva punga ut minst 60k.. Har dock ingen koll alls på hur många eller vilka häromkring som installerar kaminer, så för väl börja leta där också för att ens få en offert haha..

• Gilla
136kvm
  • Laddar…
1 136kvm skrev:

Har du kollat på Hwam Classic 4? Finns även ugn att köpa till. Inte gratis men man får vad man betalar för.

• Gilla
136kvm
  • Laddar…
Det är inga problem att mura igen ett hål i murstocken bara man är lite noggrann med fogarna.

Glömde även nämna att murstocken får vara utan puts i samma rum som kaminen står, men för övrigt skall den vara försedd med puts då detta hindrar rökgaser att läcka ut.

Glidgjutning görs från samma hål som kaminen ansluts till.
Jag brukade mura ett stopp under hålet för att sedan använda kanalen som fortsätter ner i källaren för att tillgodose kaminen med luft.

Tänk även på reglerna gällande taksäkerhet när det kommer till stegen. Om det är längre än 5m från marken till takfot så kan sotaren kräva en fast monterad fasadstege. Läs mer på taksakerhet.se.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.