9 087 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Vad kapa pall med? cirkelsåg, sticksåg eller motorsåg?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
jag lägger ut en presenning, staplar en drös pallar på varandra och sedan sågar jag med elkedjesågen uppifrån och ner. man får planera snitten lite så att stapeln står upprätt så länge som möjligt. Att såga upp 10 pallar tar ingen tid alls. Iom presenningen har man allt spånet samlat och kan tömma lätt.
låter som det snabbaste sättet... undrar vad du gör av alla bitar, är ju inte så att man kan stapla allt som man gör med ved. hur förvarar du allt utomhus utan att det ser förjävligt illa ut?JerreEssberg skrev:jag lägger ut en presenning, staplar en drös pallar på varandra och sedan sågar jag med elkedjesågen uppifrån och ner. man får planera snitten lite så att stapeln står upprätt så länge som möjligt. Att såga upp 10 pallar tar ingen tid alls. Iom presenningen har man allt spånet samlat och kan tömma lätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag har ett förråd på jobbet där jag kan ha pallarna, sedan tar jag hem en lagom hög i taget och sågar upp.
Förvarar det uppsågade i 2-3 sopsäckar i garaget, brukar bli det av ca 1,5 m hög av pallar.
Men jag har även en del uppstaplad i ett enkelt vedförråd nu och det funkar rätt bra. Brädbitarna är ju lätta att stapla. Klamparna är lite värre med men jag har ett par kompostbingar ute (sånna av nåt för trädgårdsavfall) där jag slänger de i. Har gjort ett par enkla takstolar och en presenning över. Så det ser inte så illa ut och blir luftigt.
Förvarar det uppsågade i 2-3 sopsäckar i garaget, brukar bli det av ca 1,5 m hög av pallar.
Men jag har även en del uppstaplad i ett enkelt vedförråd nu och det funkar rätt bra. Brädbitarna är ju lätta att stapla. Klamparna är lite värre med men jag har ett par kompostbingar ute (sånna av nåt för trädgårdsavfall) där jag slänger de i. Har gjort ett par enkla takstolar och en presenning över. Så det ser inte så illa ut och blir luftigt.
Tigersåg kanske?
Näää, egentligen inte, har bara sågat ner 20 skrotpall som jag eldade upp i ett oljefat, ville bara bli av med dom och samtidigt ha koll på vart all spik tog vägen...A-O skrev:
Ett tips är väl att inte använda en ny kjedja, jag lyckades i alla fall att hitta en spik med min, sen var den lite slö...
Fogsvans; Då behöver du inte ens elda för att hålla dig varm.
Kedjesåg verkar ju vara snabbast och det går ju att dra ihop en rejäl bunt med spänn-remmar om de står ostadigt. Bitarna blir storlek väl större(?).
Klingan går det iof ganska fort med, men då blir det till att kapa en-och-en alternativt lägga dem med ovansidan mot varandra och kapa två åt gången. Kan tänka mig att du får lite större kontroll över storleken på bitarna med klingan.
Kedjesåg verkar ju vara snabbast och det går ju att dra ihop en rejäl bunt med spänn-remmar om de står ostadigt. Bitarna blir storlek väl större(?).
Klingan går det iof ganska fort med, men då blir det till att kapa en-och-en alternativt lägga dem med ovansidan mot varandra och kapa två åt gången. Kan tänka mig att du får lite större kontroll över storleken på bitarna med klingan.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Tycker allt jag får den storlek med kedjesågen jag vill ha, sågar på samma sätt oavsett vilken såg.
Blir en bit mellan varje kloss på kortsidan och 2 bitar mellan varje kloss på långsidan och alla klossar för sig, om det nu blev förståligt...
Har braskamin så jag kan inte ha så långa bitar.
Kan även bara såga vid klossarna och sedan kapa långsidebitarna, på mitten, på kap/gersågen i buntar av 4-5 st.
Blir lite sport att få stapeln att stå så länge som möjligt, allt för att hushållssysslorna ska blir roligare.
Blir en bit mellan varje kloss på kortsidan och 2 bitar mellan varje kloss på långsidan och alla klossar för sig, om det nu blev förståligt...
Har braskamin så jag kan inte ha så långa bitar.
Kan även bara såga vid klossarna och sedan kapa långsidebitarna, på mitten, på kap/gersågen i buntar av 4-5 st.
Blir lite sport att få stapeln att stå så länge som möjligt, allt för att hushållssysslorna ska blir roligare.