3 900 läst · 31 svar
4k läst
31 svar
Vad kan ni om Google TV?
Sida 1 av 3
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
Vi har bestämt oss för att köpa en till tv-apparat så att vi kan se på olika saker samtidigt.
Jag har läst lite om Google TV och skulle vilja att vår nya tv var en sådan. Marléne bloggade precis om ämnet, men jag skulle vilja fråga er.
http://www.byggahus.se/bloggar/marlene+eskilsson/2466-inte-laett-vaelja-ny-tv.html
Vad kan ni om Google TV och när går den att köpa?
Jag har läst lite om Google TV och skulle vilja att vår nya tv var en sådan. Marléne bloggade precis om ämnet, men jag skulle vilja fråga er.
http://www.byggahus.se/bloggar/marlene+eskilsson/2466-inte-laett-vaelja-ny-tv.html
Vad kan ni om Google TV och när går den att köpa?
Det första intrycket jag fick var att det var den mest onödiga uppfinningen jag sett på länge....Vad är det för fel på att koppla en dator till TV:n. Det är ju bara befintligt internetmaterial man ska kunna se ändå, typ you-tube och sådant. Det är ju inte fråga om några tv-sändningar vad jag begrep.
Lägger in min bloggkommentqr här istället då 
Vi köpte nyss en ny TV - den gamla tjock tv funkade inte längre...
Blev en 42" LCD utan så mkt lull-lull.
3D är verkligen inte ngt att ha tycker jag dels kostar glasögonen 1500 kr, dels sitter dom sådär på vuxna och helt värdelöst på barn, vem orkar med längre stunder då ?
Jag ville också gärna haft internet i TVn, men hittade bara sådana med facebook och youtube för en rimlig penning.
Jag var lite snål och ville inte lägga10000kr+ för en TV dock
Tummässigt brukar man säga att man skall ha ett tum per 10 cm man sitter från TVn och så kan man gå upp en eller två storlekar max. Så 4m ger ca 40"-46"
Google TV tror jag kan bli stort, det är ju i princip ett Android OS installerat i TVn. Eftersom hårdvaran är rätt billig så öppnar det upp TV'n och den blir då mer än bara en "dum" skärm.
Man slipper extralådor och kablar, trådlösa kopplingar osv osv. Dessutom får man uppdateringar direkt. Man kan installera spel, program, musikspelare, mail mm mm direkt i TVn.
Mig veterligen är utbudet snålt just nu dock och priserna rätt höga.
/K
Vi köpte nyss en ny TV - den gamla tjock tv funkade inte längre...
Blev en 42" LCD utan så mkt lull-lull.
3D är verkligen inte ngt att ha tycker jag dels kostar glasögonen 1500 kr, dels sitter dom sådär på vuxna och helt värdelöst på barn, vem orkar med längre stunder då ?
Jag ville också gärna haft internet i TVn, men hittade bara sådana med facebook och youtube för en rimlig penning.
Jag var lite snål och ville inte lägga10000kr+ för en TV dock
Tummässigt brukar man säga att man skall ha ett tum per 10 cm man sitter från TVn och så kan man gå upp en eller två storlekar max. Så 4m ger ca 40"-46"
Google TV tror jag kan bli stort, det är ju i princip ett Android OS installerat i TVn. Eftersom hårdvaran är rätt billig så öppnar det upp TV'n och den blir då mer än bara en "dum" skärm.
Man slipper extralådor och kablar, trådlösa kopplingar osv osv. Dessutom får man uppdateringar direkt. Man kan installera spel, program, musikspelare, mail mm mm direkt i TVn.
Mig veterligen är utbudet snålt just nu dock och priserna rätt höga.
/K
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
Jag får intrycket av att Google TV inte finns än men att den första versionen släpps den 29 september i formen av en Logitech-box. Och frågan är när denna box går att köpa i Sverige? http://gizmodo.com/5639798/google-tv-logitech-revue-coming-september-29-for-299
Jag får också känslan att Google samarbetspartner av TV-apparater Sony bromsar denna utveckling eftersom de sannolikt först vill att vi ska köpa 3D-apparater, innan vi köper Google TV-apparater. Jag är inte intresserad av 3D-modellerna, däremot är jag intresserad av Google TV-funktionaliteten och att ha en fungerande webbläsare i TVn, helst utan att behöva koppla ihop datorn med tv:n. Inte minst för att slippa surret PS3ans eller datorns fläkt, men också för stressen och miljöns skull.
Jag får också känslan att Google samarbetspartner av TV-apparater Sony bromsar denna utveckling eftersom de sannolikt först vill att vi ska köpa 3D-apparater, innan vi köper Google TV-apparater. Jag är inte intresserad av 3D-modellerna, däremot är jag intresserad av Google TV-funktionaliteten och att ha en fungerande webbläsare i TVn, helst utan att behöva koppla ihop datorn med tv:n. Inte minst för att slippa surret PS3ans eller datorns fläkt, men också för stressen och miljöns skull.
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
Men om man har en DLNA-mediaserver så måste man väl ha en hårdvara stående någonstans. Jag är främst intresserad av att komma åt internet från en väl fungerande webbläsare utan att "byta kanal". Helst parallellt med tv-programmet så att man liksom kan titta på båda samtidigt. Webbläsaren i PS3 är inte tillräckligt bra.
Hmm jag blandar kanske ihop begreppen: jag talar om TV med Android (som ju är googles OS):
Enligt vad jag har läst skulle den börja säljas nu i September, och då för ca 20-25 kkr.
http://www.idg.se/2.1085/1.307977/forsta-android-tvn-ar-svensk
http://www.swedroid.se/tag/android-tv/
/K
Enligt vad jag har läst skulle den börja säljas nu i September, och då för ca 20-25 kkr.
http://www.idg.se/2.1085/1.307977/forsta-android-tvn-ar-svensk
http://www.swedroid.se/tag/android-tv/
/K
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
Logitech-boxen ska tydligen kosta 300 dollar - fast då ingår ju inte tv förstås.
Det här kommer att bli jobbigt, min son provar fortfarande med "touch" på våran TV och frågar varför den inte fungerar ... hur ska det då bli när man kan köra app'ar ?
3D är det riktigt stora, men inte förrens andra generationen som är utan glasögon
3D är det riktigt stora, men inte förrens andra generationen som är utan glasögon
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
Går det på något sätt att koppla ihop sin bärbara dator med en modern tv via en ethernetsladd och en router?
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
Det som verkar finnas är Boxerstöd eller ComHemstöd inbyggt.Per Eskilsson skrev:
Vi har tex fiberTV hemma, med ethernetinterface- så vi får dras med en box
Nej jag har inte hittat ngn TV med ethernetinterface annat än för begränsat med tjänster som tex -youtube och facebook.
Ethernet är ju inte ett bild-interface - använd HDMI från laptopen istället - är det en hyfsat ny dator bör den ha det. Annars brukar många TV apparater ha en RGB-ingång - VGA-sladd - som i stort sett alla laptops har inbyggt utom dom allra minsta.
/K
Administrator
· Skåne
· 6 435 inlägg
Det finns numera även tv-apparater (Sony och Samsung) med inbyggd Canal Digital box.klaskarlsson skrev:
Synd, det man vill slippa är just behöva koppla i och ur den där sladden varje gång man ska använda datorn ihop med tvn.klaskarlsson skrev:Nej jag har inte hittat ngn TV med ethernetinterface annat än för begränsat med tjänster som tex -youtube och facebook.
Ethernet är ju inte ett bild-interface - använd HDMI från laptopen istället - är det en hyfsat ny dator bör den ha det. Annars brukar många TV apparater ha en RGB-ingång - VGA-sladd - som i stort sett alla laptops har inbyggt utom dom allra minsta.
I vår tillbyggnad har jag förberett så att tvn kan få tillgång till internet via väggen. Det hade varit toppen om även bilden kan skickas via ethernetkabeln. Det borde ju fungera, det är ju så den kommer till datorn.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 163 inlägg
Vänta någon månad tills Apples Airplay är standardiserat. Det kommer att hända mycket och alla tillverkare kan implementera det i sina programvaror eller hårdvaror. Sonos, Logitech (Squezzebox) och Google får tänka om. Alla ingående delar kan skicka till varandra. Server blir helt onödigt. Jag har sett SVTplay på iPhone skicka vidare trådlöst till en AppleTV och det gjorde mig mäkta impad. B&W och Denon har redan tagit fram produkter
Detta är ingen reklam för Apple. Ni vet alla att jag jobbar med det, men detta är bara en sund uppmaning att inte förköpa sig nu när kartan ritas om.
Annars kan jag intyga att Samsungs inbyggda mediacentral funkar finfint. H.264 MP och HP klarar den galant. Har själv två st AppleTV som jag är skitnöjd med. Framför allt för den överlägsna bildkvaliteten och uppskalningen.
Detta är ingen reklam för Apple. Ni vet alla att jag jobbar med det, men detta är bara en sund uppmaning att inte förköpa sig nu när kartan ritas om.
Annars kan jag intyga att Samsungs inbyggda mediacentral funkar finfint. H.264 MP och HP klarar den galant. Har själv två st AppleTV som jag är skitnöjd med. Framför allt för den överlägsna bildkvaliteten och uppskalningen.