Vad har du för brunn? Är den grävd kan det behöva rensas i botten emellanåt där det samlas sand mm, och oavsett typ viktigt att insuget sitter bra i höjd. Bara så det inte plåstras i fel ände.

Krilleman
Filterbehållare originalet (Buelcos Stora Björn)
http://www.evbutiken.se/vvs/13-karl-vattenrening-cisterner/vattenrening/bjornfilter-stora-bjorn

Filterbehållare kina-kopia:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och.../vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/

Så fråga vad du får med i deras pris för 600:- och vilken tillverkare det är.

Och tänk på att det bör sitta två kulventiler på varje sida om filtret för att enkelt kunna serva patronen.

GK:s tips ovan är även värt att kolla upp!

GK100 skrev:
Vad har du för brunn? Är den grävd kan det behöva rensas i botten emellanåt där det samlas sand mm, och oavsett typ viktigt att insuget sitter bra i höjd. Bara så det inte plåstras i fel ände.
Det är en brunn som borrades för två år sedan.

Allting installerades av borrfirman. Jag hoppas och utgår från att dom har installerat allt ok.

Redigerat:
En liten fråga. Var det borrfirman som rekommenderade och föreslog teknisk lösning för vattenreningen eller var det tillverkaren av vattenfiltret. Vem sålde vad?
Jag frågar mest för jag fick i början uppfattningen att du anlitat en firma för vattenrening men nu läser jag att det är borrfirman som installerat det hela.
Det är inte så att filtertillverkaren vill att installatören ska ta reklamationen/garantin helt enkelt. För om det saknas filter så borde det vara en reklamation för systemet som då är felaktigt designat vilket du har reklamationsrätt på i 3 år.

oceanis skrev:
En liten fråga. Var det borrfirman som rekommenderade och föreslog teknisk lösning för vattenreningen eller var det tillverkaren av vattenfiltret. Vem sålde vad?
Jag frågar mest för jag fick i början uppfattningen att du anlitat en firma för vattenrening men nu läser jag att det är borrfirman som installerat det hela.
Det är inte så att filtertillverkaren vill att installatören ska ta reklamationen/garantin helt enkelt. För om det saknas filter så borde det vara en reklamation för systemet som då är felaktigt designat vilket du har reklamationsrätt på i 3 år.
Borrfirman och företaget jag köpte filtret av har inget med varandra att göra. Jag var kanske lite oklar.

Jag fick en fråga om vad det var för sorts brunn och om insuget satt rätt. Då svarade jag att insuget installerades av borrfirman och dom borde inte ha gjort fel. Firman som borrade installerade alltså sänkpumpen och drog vatten till huset. Där är det inga konstigheter.

Filtret har jag köpt av en firma som håller på med vattenrening. Än tänkte jag inte nämna namnet på firman innan jag vet om dom kommer ta sitt ansvar.

Det är dom som fått tagit del av min vattenanalys och även fått informationen om att brunnen är nyborrad. Dom har inte nämnt till mig att det ska finnas något partikelfilter och har inte nämnt något om att deras filter kan ta skada av smuts/partiklar. Trots att dom uppenbarligen vetat om det eftersom dom direkt sa att det förmodligen var därför filtret gått sönder. Hade jag fått information direkt om att det fanns ett partikelfilter, men sen valt att inte köpa det, då hade jag inte sagt något om det. Men dom nämnde som sagt inget alls om det. Det dom gjorde var att rekommendera ett filter för 17.000 kr som jag köpte av dem och som nu gått sönder. Är dom seriösa så står dom sitt kast och löser detta. Istället för att som i nuläget påstå att garantin inte gäller och hänvisa till mitt försäkringsbolag. I min bok är inte det att ta sitt ansvar.
Jag har mailat dom och gett dom informationen om vad Konsumentombudsmannen säger. Jag hoppas dom är seriösa och tar sitt ansvar.

Nu finns det ju en massa olika sorters filter antar jag, men nog tycker jag att det skall hålla i mer än två år....
Mitt filter har inte något "förfilter" och det håller än, är osäker på åldern, men jag minns inte när det köptes så det är mins 20 år, troligen 30 år med....
Men det var kanske annan kvalitet förr i tiden....

För att förstå det lite bättre.
Är det så att borrfirman har borrat och enbart dragit in en slang i huset? Full stop, dvs inget annat.
Sen kom vattenreningsfirman och kopplade in sitt filter i den inkommande slangen och hade utformat systemdesignen för ett reningssystem baserat på ett vattenprov från dig. Dvs hade du två klara avtal med tydligt avgränsade leveranser?

Jag undrar, för om det är en blandning av leverantörer av ditt vattensystem där egentligen ingen har ett helhetsåtagande så är ju risken att du kommer i en besvärlig situation.
Jag tvivlar samtidigt också lite på att det i Eurofins provsvar står något om partikelinnehåll utan det är nog mest annat tyvärr.
Och om du då köpt ett filter baserat på en analys där det inte nämns något om partiklar så har dom antagligen gett ett förslag som skulle ta hand om det som analysen visar och antar att någon annan tar helheten för att det totala systemet innehåller de delar som mer krävs för att tex ta hand om borrkax eller andra partiklar.

Filtret sitter ju normalt i en gränsyta mellan två leverantörer vilket då kan leda till att båda slår ifrån sig och menar att den andre skall ta problemet.

oceanis skrev:
För att förstå det lite bättre.
Är det så att borrfirman har borrat och enbart dragit in en slang i huset? Full stop, dvs inget annat.
Sen kom vattenreningsfirman och kopplade in sitt filter i den inkommande slangen och hade utformat systemdesignen för ett reningssystem baserat på ett vattenprov från dig. Dvs hade du två klara avtal med tydligt avgränsade leveranser?

Jag undrar, för om det är en blandning av leverantörer av ditt vattensystem där egentligen ingen har ett helhetsåtagande så är ju risken att du kommer i en besvärlig situation.
Jag tvivlar samtidigt också lite på att det i Eurofins provsvar står något om partikelinnehåll utan det är nog mest annat tyvärr.
Och om du då köpt ett filter baserat på en analys där det inte nämns något om partiklar så har dom antagligen gett ett förslag som skulle ta hand om det som analysen visar och antar att någon annan tar helheten för att det totala systemet innehåller de delar som mer krävs för att tex ta hand om borrkax eller andra partiklar.

Filtret sitter ju normalt i en gränsyta mellan två leverantörer vilket då kan leda till att båda slår ifrån sig och menar att den andre skall ta problemet.
Enligt Konsumentombudsmannen så ska vattenfilterfirman stå för reparationen för att dom inte informerat mig om att partikelfilter kan behövas och dom har heller inte efterfrågat informationen när dom föreslagit ett filter till mig.
Undantag som gör att dom inte ska stå för reparationskostnaderna är dels om dom underrättat mig om partikelfiltret, men att jag har struntat i att beställa ett ELLER att vattnet är ovanligt smutsigt eller innehåller ovanligt mycket partiklar (för att vara nyborrad).Informationen dom har är vattenanalysen, den geografiska platsen där filtret ska installerats och informationen om att brunnen är nyborrad, vilket i sig kan medföra mer partiklar än en äldre brunn. All den informationen hade dom, ändå nämnde dom inget om något partikelfilter eller om risker om att filtret kan gå sönder under vissa förutsättningar.

Krilleman
Suck!

Jag var på JULA idag och införskaffade mig några karbinhakar. Såg att dom hade deras billiga vattenfilerhus i outlet-hörnan för 95:- med väggkonsol och nyckel. Men dock 20-gänga.

Ringde företaget idag och fick svar från företaget att dom inte tänker stå för några reparationskostnader. Visst dom har missat att informera om patronfiltret. Dom brukar göra det och kan inte svara på varför dom missat det, men det spelar ingen roll för den rekommendationen finns i instruktionsboken, vilket jag borde sett enligt dem, då den låg överst i förpackningen....

Dock fick jag ett mail från säljaren som sålde filtret till mig och han återkommer i frågan. Jag återkommer i ärendet när det får ett avslut.

Redigerat:
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Anna1984 skrev:
Ringde företaget idag och fick svar från företaget att dom inte tänker stå för några reparationskostnader. Visst dom har missat att informera om patronfiltret. Dom brukar göra det och kan inte svara på varför dom missat det, men det spelar ingen roll för den rekommendationen finns i instruktionsboken, vilket jag borde sett enligt dem, då den låg överst i förpackningen....

Dock fick jag ett mail från säljaren som sålde filtret till mig och han återkommer i frågan. Jag återkommer i ärendet när det får ett avslut. Dom har en slogan som är: Vattenfilter med 100% nöjd kund garanti, Jag hoppas dom tar fasta på det.
Ja hoppas det blir ett lyckligt slut.

Fast när du beskriver deras slogan så väl, så har du indirekt sagt vilken firma det är!

krilleman_215 skrev:
Ja hoppas det blir ett lyckligt slut.

Fast när du beskriver deras slogan så väl, så har du indirekt sagt vilken firma det är!
Tog bort det. Vill inte hänga ut firman. Säljaren som sålde filtret till mig hörde av sig ytterligare en gång. Han verkar seriös och ger ett helt annat bemötande än jag fick tidigare av den jag hade kontakt med. Så jag hoppas på en utgång som vi alla kan vara nöjda med.

Det verkar som att det löser sig så att alla parter blir nöjda.
Företaget var här och konstaterade att det filter jag fått inte var lämpligt här. Det fanns flera olika parametrar som spelade in. Det fanns svavelväte i vattnet, järnhalten var hög. Filtret borde ha klarar det, men det fick jobba hårt. turbiditeten var även den hög och har nog inte gått ner tillräckligt snabbt, även om den är låg idag. Filtret har alltså fått jobba väldigt hårt och var inte lämpligt för mitt vatten. Dom har nu valt ett annat filter till mig.

Jag kommer att ta det trasiga filtret på min hemförsäkring. Det filter jag behöver var dyrare än det jag fick rekommenderat från början. Företaget bjuder på mellanskillnaden mellan dessa och även på ett partikelfilter.
Jag är känner mig nöjd med utgången och är glad att jag kom i kontakt med rätt personer på företaget. Dom har varit väldigt noga med att utreda vad som gått fel och även fokuserade på att jag ska känna mig nöjd med utgången.

• Gilla
oceanis och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Perfekt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.