Vad kan hända om jag stoppar in en Europakontakt med ojordad sladd i ett jordat uttag? Elen är nydragen med jordat överallt o jordfelsbrytare finns.
Henrik
Henrik
Inget särskilt. Europakontakten är avsedd för apparater, som inte behöver skyddsjord (s.k. "dubbelisolerade") och ska passa i både jordade och icke jordade uttag.
Ok, tack för svar.
Fungerar jordfelsbrytaren ändå om det blir något fel på lampan?
Fungerar jordfelsbrytaren ändå om det blir något fel på lampan?
Ja, jordfelsbrytaren har inte så mycket med jordning i uttaget att göra.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Lägg upp en bild på lampan eftersom du verkar orolig över dess säkerhet.
Det finns ibland gamla lampor som egentligen kräver jord, där någon bytt kontakt för att den ska passa i nya uttag. Då kan det bli fel. Lampor som kräver jord måste jordas "på riktigt" med rätt kontakt om de ska användas i rum med jordade uttag.
Det finns ibland gamla lampor som egentligen kräver jord, där någon bytt kontakt för att den ska passa i nya uttag. Då kan det bli fel. Lampor som kräver jord måste jordas "på riktigt" med rätt kontakt om de ska användas i rum med jordade uttag.
Ok såhär ser lampan ut - synpunkter?MultiMan skrev:
Lägg upp en bild på lampan eftersom du verkar orolig över dess säkerhet.
Är det verkligen en "europakontakt" eller bara en vanlig "ojordad" , som sitter på sladden?
Det är inte en europakontakt utan en schuko, alltså en jordad stickpropp. Lampan ser gammal ut. Den kan vara dubbelisolerad. Och i så fall är det helt ok att det sitter en jordad stickpropp på. Eller så är den inte dubbelisolerad. Och då får den inte ha den stickproppen och får inte heller kopplas i ett jordat uttag.H Henrik Hed skrev:
Edit. Jag tittar igen. Och det är kanske inte en jordad stickpropp som jag först trodde. Men slutsatsen blir densamma.
Läs då Avemos inlägg #9.
Din lampa har inte en eurokontakt utan en ojordad kontakt. Den passar inte i jordade uttag, så det som händer är att du inte kan stoppa in den i ett sånt.