... alltså de tvärlagda metallbalkarna. Bygger ett ~10 m2 stort cykel/vedskjul, och funderar på att montera detta innan panelen för att styva till konstruktionen något.

Trästomme till en framtida väggkonstruktion inne i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Normalt sätter man bara en snedsträva av läkt medans man bygger. Man kan också använda hålband, speciellt om man tänker sig att lämna det under panelen.

Såhär ser stommen till bygget ut; det tillkommer en rad med horisontala reglar samt lockpanel. Vänstra facket ska vara öppet. Tänker att liknande metallstag skulle passa fint under panelen och bli mer stabila än snedkapade reglar i de mindre facken som blir av sista horisontalregeln?

Trästomme för ett byggprojekt med horisontella reglar under uppbyggnad, betongplatta och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Nja, det tror jag inte. Om du bara sätter stående panel så skulle jag satt snedsträvor i facken åtminstone mot två av hörnen. Hålband i kryss är som sagt också ett alternativ.

Visst kan du sätta metallstag men du får nog göra dem själv, jag har inte sett någon färdig produkt för det. Någon annan kanske vet?

Dessa verkar ju väldigt smidiga om man får tag i dem (från 3:30 in):

richardtenggren
Redigerat:
Plattjärn är förvånande billiga och sen är det bara att kapa och borra. Dra på ett lager rostskydd så håller det 100 år istället för 50.

Fast ska man ändra något eller justera byggnaden kan reglar vara smidigare. Det går också att fälla in en bräda om man inte har reglar över.

Z z_bumbi skrev:
Plattjärn är förvånande billiga och sen är det bara att kapa och borra.
Hålband är definitivt billigare och håller lika länge som panelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.