676 läst ·
4 svar
676 läst
4 svar
Vad kallas dessa saker längst ner under sanden i mitt vattenfilter?
Dessa har jag längst ner i mitt vattenfilter inbäddad i filtersanden.
Nu när jag ändå byter sand tänkte jag byta dessa också.
Men vad heter de och var får man tag i såna? Filterleverantören existerar inte längre så jag kan inte fråga där....
Gärna likadana så man bara kan gänga på dem på röret.
Nu när jag ändå byter sand tänkte jag byta dessa också.
Men vad heter de och var får man tag i såna? Filterleverantören existerar inte längre så jag kan inte fråga där....
Gärna likadana så man bara kan gänga på dem på röret.
Redigerat:
Det är väl typiskt någon som skulle kunna skrivas ut med en 3D-printer i lämplig plast, om det inte går att hitta på annat sätt till rimligt pris. Gäller att mäta upp och CAD:a upp detta först.
---
Men först skulle jag nog prova att ta loss dessa försiktigt och prova att rengöra dessa försiktigt, först med en tensid som diskmedel, därefter en ganska stark basisk lösning (typ 30 gram natriumsoda i 1 l vatten) eller ganska koncentrerad klorin eller liknande då dessa också är ganska starkt alkaliska och ger sig på organisk påväxt och efter avsköljning sedan med en sur lösning (citronsyra, inte ättika då ättika har en tendens att mjuka upp plaster av vissa sorter) för att få bort rost och liknande, eller om man är bekväm med det - utspädd saltsyra.
Var försiktig med aceton och andra ketoner, glykoler och estrar, samt bensinliknade lösningar då de kan angripa plasten.
---
Men först skulle jag nog prova att ta loss dessa försiktigt och prova att rengöra dessa försiktigt, först med en tensid som diskmedel, därefter en ganska stark basisk lösning (typ 30 gram natriumsoda i 1 l vatten) eller ganska koncentrerad klorin eller liknande då dessa också är ganska starkt alkaliska och ger sig på organisk påväxt och efter avsköljning sedan med en sur lösning (citronsyra, inte ättika då ättika har en tendens att mjuka upp plaster av vissa sorter) för att få bort rost och liknande, eller om man är bekväm med det - utspädd saltsyra.
Var försiktig med aceton och andra ketoner, glykoler och estrar, samt bensinliknade lösningar då de kan angripa plasten.
Vad tror du om ultraljud? Skulle det kunna funka med kavitation?X xxargs skrev:Det är väl typiskt någon som skulle kunna skrivas ut med en 3D-printer i lämplig plast, om det inte går att hitta på annat sätt till rimligt pris. Gäller att mäta upp och CAD:a upp detta först.
---
Klicka här för att svara