Dessa har jag längst ner i mitt vattenfilter inbäddad i filtersanden.
Nu när jag ändå byter sand tänkte jag byta dessa också.
Men vad heter de och var får man tag i såna? Filterleverantören existerar inte längre så jag kan inte fråga där....
Gärna likadana så man bara kan gänga på dem på röret.

• Tre använda vattenfilterelement i plast med sikt av metallnät, med sandrester, ligger på insidan av en svart behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra rostiga filtermunstycken fästa på grå rörkoppling, liggande på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är väl typiskt någon som skulle kunna skrivas ut med en 3D-printer i lämplig plast, om det inte går att hitta på annat sätt till rimligt pris. Gäller att mäta upp och CAD:a upp detta först.

---

Men först skulle jag nog prova att ta loss dessa försiktigt och prova att rengöra dessa försiktigt, först med en tensid som diskmedel, därefter en ganska stark basisk lösning (typ 30 gram natriumsoda i 1 l vatten) eller ganska koncentrerad klorin eller liknande då dessa också är ganska starkt alkaliska och ger sig på organisk påväxt och efter avsköljning sedan med en sur lösning (citronsyra, inte ättika då ättika har en tendens att mjuka upp plaster av vissa sorter) för att få bort rost och liknande, eller om man är bekväm med det - utspädd saltsyra.

Var försiktig med aceton och andra ketoner, glykoler och estrar, samt bensinliknade lösningar då de kan angripa plasten.

X xxargs skrev:
Det är väl typiskt någon som skulle kunna skrivas ut med en 3D-printer i lämplig plast, om det inte går att hitta på annat sätt till rimligt pris. Gäller att mäta upp och CAD:a upp detta först.

---

Men först skulle jag nog prova att ta loss dessa försiktigt och prova att rengöra dessa försiktigt, först med en tensid som diskmedel, därefter en ganska stark basisk lösning (typ 30 gram natriumsoda i 1 l vatten) eller ganska koncentrerad klorin eller liknande då dessa också är ganska starkt alkaliska och ger sig på organisk påväxt och efter avsköljning sedan med en sur lösning (citronsyra, inte ättika då ättika har en tendens att mjuka upp plaster av vissa sorter) för att få bort rost och liknande, eller om man är bekväm med det - utspädd saltsyra.

Var försiktig med aceton och andra ketoner, glykoler och estrar, samt bensinliknade lösningar då de kan angripa plasten.
Vad tror du om ultraljud? Skulle det kunna funka med kavitation?

L LindhA skrev:
Vad tror du om ultraljud? Skulle det kunna funka med kavitation?
det är väl bara att prova - med 1 först...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.