Jag skulle sära ett rör idag för att pilla dit en strypventil.
* Hade mätt utvändig gänga så visste det var halvtum.
* Stängde ballofixen.
* Lossade.
* Var på hugget att snabbt skruva dit en halvtums täckplugg för stoppa vattnet från andra hållet av ballofixen.
Så passade inte pluggen.. Vattnet forsade in under kläderna medan jag försökte fibbla.
Men halvtum ventilen passade på ballofixen.
Jag behöver byta min hane-hane 1/2" hane mot en med större innerdiameter anar jag för att passa på den rörkopplingen. Men vad kallas detta så jag får rätt i butiken sen?
* Stängde ballofixen.
* Lossade.
* Var på hugget att snabbt skruva dit en halvtums täckplugg för stoppa vattnet från andra hållet av ballofixen.
Så passade inte pluggen.. Vattnet forsade in under kläderna medan jag försökte fibbla.
Jag behöver byta min hane-hane 1/2" hane mot en med större innerdiameter anar jag för att passa på den rörkopplingen. Men vad kallas detta så jag får rätt i butiken sen?
Köp en rak R15x15 klämringskoppling Conex så löser det dina problem!Yrrol skrev:Jag skulle sära ett rör idag för att pilla dit en strypventil.
* Stängde ballofixen.
* Lossade.
Din koppling (som har lekande mutter heter 1876608) och är inte gjord att passa på R15 gänga typ sexkanstnippel. Saxad info:
PressPex-koppling med lekande mutter för anslutning av LK PE-X samt LK PAL Universalrör mot LK Fördelare UNI.
Redigerat:
Nej absolut inte.
Om jag fattat dig rätt vill du få "röd pil" att passa på "rosa pil"
Då behöver du gänga ur "rosa pil" och ersätta den med en rak Conex R15x15 klämringskoppling. Kasta muttern och klämringen och gänga i själva kopplingen i din strypventil så passar "röd pil" som en dröm!
Om jag fattat dig rätt vill du få "röd pil" att passa på "rosa pil"
Då behöver du gänga ur "rosa pil" och ersätta den med en rak Conex R15x15 klämringskoppling. Kasta muttern och klämringen och gänga i själva kopplingen i din strypventil så passar "röd pil" som en dröm!
Redigerat:
En sak jag reagerade på...
Nog för att det kom mycket vatten. Men i min teori borde det ju kommit väldigt mycket mer, tills alla radiatorer vore tömda. Då detta är under huset.
Har det blivit ett slags vakuum så om jag t.ex. luftar en radiator så kommer det forsa ut ännumer vatten?
Nog för att det kom mycket vatten. Men i min teori borde det ju kommit väldigt mycket mer, tills alla radiatorer vore tömda. Då detta är under huset.
Har det blivit ett slags vakuum så om jag t.ex. luftar en radiator så kommer det forsa ut ännumer vatten?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
De pex jag har är 20mm....
stammen är 22 koppar som ska få 40mm rockwool på sig sen.
ogillar tanken att det blir sånt glapp om jag sätter dessa även på pexen.
Kanske låta pexens isolering va kvar, sen trä "riktig" isolering över den.. då kan jag ju hitta lite mer alternativ.
stammen är 22 koppar som ska få 40mm rockwool på sig sen.
ogillar tanken att det blir sånt glapp om jag sätter dessa även på pexen.
Kanske låta pexens isolering va kvar, sen trä "riktig" isolering över den.. då kan jag ju hitta lite mer alternativ.