Jag håller på att penselmåla bröstpanel och snickerier. Resultatet blir fårigt känslan är att färgen torkar för snabbt. Om jag behöver ”gå tillbaka” i målningen och rätta till något eller ta ett rinn, så blir färgen alldeles grynig och det torkade resultatet ser ut som en sågad yta.

Först trodde jag att det var för varmt när jag målade så jag kylde rummet under natten till 18-19 grader men det hjälpte inte.

Vad missar jag? Ska jag spä färgen? Har jag helt enkelt varit dumsnål och köpt dålig färg (se nedan)?

Tacksam för hjälp för nu orkar jag inte slipa mer :(

https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhusfarg/vaggfarg-wall-antikvit-10-liter-2000054150

Använd snickerfärg.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
H HenrikP skrev:
Jag håller på att penselmåla bröstpanel och snickerier. Resultatet blir fårigt känslan är att färgen torkar för snabbt. Om jag behöver ”gå tillbaka” i målningen och rätta till något eller ta ett rinn, så blir färgen alldeles grynig och det torkade resultatet ser ut som en sågad yta.

Först trodde jag att det var för varmt när jag målade så jag kylde rummet under natten till 18-19 grader men det hjälpte inte.

Vad missar jag? Ska jag spä färgen? Har jag helt enkelt varit dumsnål och köpt dålig färg (se nedan)?

Tacksam för hjälp för nu orkar jag inte slipa mer :(

[länk]
Min erfarenhet.
Moderna färger är så. De är inte alls lika lättmålade som äldre tiders tixotopa oljefärger.
De nya kräver svindyra penslar och en van hand som snabbt stryker ut färgen.

Dessutom fäster de sämre, märks speciellt på kökssnickerier.

Jag har slutat helt med dessa skitfärger och målar uteslutande med mer klassiska oljefärger och med linoljefärg.
Riktig oljefärg går fortfarande att köpa, tex via nätet.

Fick måla om mitt kök efter bara några år.
Och då målade jag med en dyr snickerifärg som skulle vara extra bra för just kök.
Jotun och norska Gjöco har bra naftabaserad snickerfärg som är en fröjd att måla med och som sitter ordentligt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har vid ett tillfälle fått en burk som var extremt snabb att yttorka. I det fallet märkte jag det utifrån att jag bytte burk.
I butiken hade man fått tillbaka flera från målare, man trodde att de hamnat så att de frusit men var bara en gissning.
Men generellt så gäller bra penslar, flödigt med färg, samt undvik att gå tillbaka och justera.
Har lärt mig med åren att få det slätt, det krävs lite träning, samt använder samma fabrikat.

Ja sån är moderna färger, skall man måla fönsterfoder är det halvtorrt då man kommit hela varvet och anslutningen blir skit…

Köpt flera billiga märken vit färg för
Vita snickerier , 70 plankor altan
Konsistens problem

Biltemas Vi färg, dyrare ger inga problem av de
do du beskriver även inomhus färg, dyr färger inga problem i konsistens

A AndersS skrev:
Jag har vid ett tillfälle fått en burk som var extremt snabb att yttorka. I det fallet märkte jag det utifrån att jag bytte burk.
I butiken hade man fått tillbaka flera från målare, man trodde att de hamnat så att de frusit men var bara en gissning.
Men generellt så gäller bra penslar, flödigt med färg, samt undvik att gå tillbaka och justera.
Har lärt mig med åren att få det slätt, det krävs lite träning, samt använder samma fabrikat.
Googlade.
Om vattenburen färg frusit blir den grynig.

Larsa Larsa skrev:
Ja sån är moderna färger, skall man måla fönsterfoder är det halvtorrt då man kommit hela varvet och anslutningen blir skit…
Man får hitta olika lösningar, har målat spegeldörrar utan problem.
Själv så börjar jag en foderbredd in och målar, när jag kommer till slutet så brukar skarven där man började flyta samman utan att man behöver "kladda" i det först målade.

Kass färg,
Lär dig måla med linoljefärg istället, personligen ser jag bara fördelar med linolja, allt är så mycket bättre. Pris, resultatet, hanteringen, osv.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Man "kan" inte använda vanlig väggfärg till snickerier (går såklart men blir inte bra). Köp en färg avsedd för ändamålet dvs. en snickerifärg. Oavsett färg så kan man dock inte gå tillbaka och fixa till rinningar. Moderna akryalfärger torkar för fort. Då får man slipa rinningen när det torkar och bättra på efter det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.