6 020 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Vad innebär det att en diskmaskin inte kan anslutas till varmvatten?
Jag varken sköljer eller diskar direkt men kör eco-programmet på min nya Matsui var 4-5 dag. Det blir rent. Enda jag gör är att jag sätter in djupa tallrikar i början och platta tallrikar i slutet (eller vice versa) och lämnar ett ledigt "fack" mellan dem. Jag förmodar att en viktig del av eco-programmet är att ha hög luftfuktighet och ganska varmt inne i maskinen ett bra tag och på så sätt lösa upp intorkade matrester mm.electroluxaren skrev:
Det ENDA eco-programmet gör är att ge EU en norm för hur mycket energi och vatten en maskin förbrukar under en diskcykel.R d b skrev:Jag varken sköljer eller diskar direkt men kör eco-programmet på min nya Matsui var 4-5 dag. Det blir rent. Enda jag gör är att jag sätter in djupa tallrikar i början och platta tallrikar i slutet (eller vice versa) och lämnar ett ledigt "fack" mellan dem. Jag förmodar att en viktig del av eco-programmet är att ha hög luftfuktighet och ganska varmt inne i maskinen ett bra tag och på så sätt lösa upp intorkade matrester mm.
Går man in och tittar i respektive diskmaskins bruksanvisning finner man oftast att auto-programmet förbrukar mindre med vatten och därmed mindre med energi.
jämför man sen med ett vanligt 65C normaldiskprogram med eco brukar det röra sig om 1-2 liter vatten och 10-15 öre med energi till fördel för eco.
Den absoluta nackdelen med eco är att disktemperaturen bara kommer upp i 50C, för att det då över huvud taget skall bli något så när rent måste disktiden förlängas med ungefär 1 till 1,5 h,
samt att risken för att maskinen skall bli åderförkalkad ökar dramatiskt.
50C gillar bakterier så det luktar inte så gott i maskiner som går bara på eco, därför måste man ta sig till affären och köpa div dyra olika rengöringsmedel för att hålla maskinen ren och luktfri.
Så något ecologiskt miljötänk finns det inte så mycket av....
Källa för dina påståenden?electroluxaren skrev:Det ENDA eco-programmet gör är att ge EU en norm för hur mycket energi och vatten en maskin förbrukar under en diskcykel.
Går man in och tittar i respektive diskmaskins bruksanvisning finner man oftast att auto-programmet förbrukar mindre med vatten och därmed mindre med energi.
jämför man sen med ett vanligt 65C normaldiskprogram med eco brukar det röra sig om 1-2 liter vatten och 10-15 öre med energi till fördel för eco.
Den absoluta nackdelen med eco är att disktemperaturen bara kommer upp i 50C, för att det då över huvud taget skall bli något så när rent måste disktiden förlängas med ungefär 1 till 1,5 h,
samt att risken för att maskinen skall bli åderförkalkad ökar dramatiskt.
50C gillar bakterier så det luktar inte så gott i maskiner som går bara på eco, därför måste man ta sig till affären och köpa div dyra olika rengöringsmedel för att hålla maskinen ren och luktfri.
Så något ecologiskt miljötänk finns det inte så mycket av....
Mina maskin har i alla fall eco som standardprogram när jag sätter på den.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vet inte hur mycket pumpen förbrukar? Men vi kör 30min programmet, ändå diskar vi varannan/var tredje dag, blir ändå lika rent som i auto/ecoläget.
Måste dra mindre energi att diska 30min än 3-4timmar, då pumpen borde förbruka en del, dock kallare vatten dock.
Måste dra mindre energi att diska 30min än 3-4timmar, då pumpen borde förbruka en del, dock kallare vatten dock.
Ja, detta stämmer.electroluxaren skrev:
Jag har dock sett att på vissa av de lite fräsigare modellerna så kan man i inställningarna gå förbi detta och välja så att senast körda programmet startar upp vid nästa tillfälle.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Jag tror inte min Bosch (SMU46CI02S) går att ställa på något annat program som förval, men det finns kanske som odokumneterad feature?!
Å andra sidan spelar det mindre roll. Vi diskar varje dag, oftast över natten, så då spelar det mindre roll om den tar 2 eller 3 timmar. Vill jag köra ett annat program, vilket vi gör då och då, så är det 1 knapptryck extra. ON->Nytt program-> Start, istället för ON->Start. Jag tappar ungefär 1 sekund, men det kanjag leva med.
Å andra sidan spelar det mindre roll. Vi diskar varje dag, oftast över natten, så då spelar det mindre roll om den tar 2 eller 3 timmar. Vill jag köra ett annat program, vilket vi gör då och då, så är det 1 knapptryck extra. ON->Nytt program-> Start, istället för ON->Start. Jag tappar ungefär 1 sekund, men det kanjag leva med.
För att återgå till ursprungsfrågan...
Proteiner brukar bli svårare att diska loss om maskinen kopplas till varmvatten. Ta tex en bunke som du blandat till köttbullar i. En diskmaskin kopplad till kallvatten kommer skölja bort köttfärsresterna innan vattnet blivit uppvärmt men i en diskmaskin kopplad till varmvatten kommer köttfärsresterna istället direkt bli uppvärmda och fastna i bunken. Den kommer inte bli riktigt ren. Tro mig, jag har provat.
Ekoprogram är för övrigt värdelösa. Diskmaskinen guckar igen och slutar fungera om man bara kör på eko. Man måste köra riktigt varmt emellanåt. Själv har jag helt slutat använda ekoprogrammet på min maskin.
Proteiner brukar bli svårare att diska loss om maskinen kopplas till varmvatten. Ta tex en bunke som du blandat till köttbullar i. En diskmaskin kopplad till kallvatten kommer skölja bort köttfärsresterna innan vattnet blivit uppvärmt men i en diskmaskin kopplad till varmvatten kommer köttfärsresterna istället direkt bli uppvärmda och fastna i bunken. Den kommer inte bli riktigt ren. Tro mig, jag har provat.
Ekoprogram är för övrigt värdelösa. Diskmaskinen guckar igen och slutar fungera om man bara kör på eko. Man måste köra riktigt varmt emellanåt. Själv har jag helt slutat använda ekoprogrammet på min maskin.
Klicka här för att svara