Hej, jag försöker hitta det som kallas "marking gauge" på engelska här hemma i Sverige. Lite svårt eftersom jag inte ens vet vad det heter. Någon som kan hjälpa till?

Den ser ut så här:

Användning av ett marking gauge på trä, med två metallspetsar som ritar linjer parallellt med kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och man kan läsa om den under #14 här: https://woodandshop.com/which-hand-tools-do-you-need-for-traditional-woodworking/

Rickard.
Strykmått

Hittade precis dit också (nu när jag vet vad det heter).

Är det så att strykmått är en generell beteckning likt engelskans marking gauge? Jag har fått för mig att man på svenska skiljer på ritsmått (markera genom att ritsa eller skära) och strykmått (markera genom att rita med tex blyerts)?

• Gilla
jac
  • Laddar…
Rickard.
Riktigt så enkelt är det nog inte, vad dom ursprungligen betydde vet jag inte men idag är det nog mer dialektalt och dom används lite hur som helst.

I min värld har ritsmått en vass spets huvudsakligen för att märka metall(från ordet rits) och stryk är väl resten antar jag.

Redigerat:
nikasp
Jag läser också strykmått = penna och ritsmått = metallspets (oavsett vilket material man ska märka).

• Gilla
jac
  • Laddar…
Jag kan rent allmänt rekommendera Veritas (Kanadensiskt företag) märk- och mätverktyg. Jag har deras smygmått som är fullständigt suveränt. Axminster (www.axminster.co.uk) i England har en stor postorderförsäljning även till Sverige med de flesta av Veritas produkter.

När jag gick i skolan så var ett strykmått försett med en kort metallspets som gav en rits i träet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.