Grundfos cirkulationspump kommer med en "stickpropp" för elanslutningen med helt värdelöst system för anslutning av elkablarna, så kallade snabbkopplingsklämmor (omöjlighetsklämmor är ett bättre ord).
grundfos.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill köpa en lös kontakt på elgrossisten med skruvanslutning. Är ganska säker på att detta är en standardkontakt, men vad heter den?

Tack på förhand.

Hade ju varit bättre med en bild på omöjlighetskontakten än på en cirkulationspump.
är det möjligen samma som sitter på magnetventiler med en låsskruv i mitten?

Protte

Jag tror det är den med ett ovalt tvärsnitt som sitter på vissa pumpar, och nej det är ingen "standarvara" i alla fall inte hos elgrossisterna.

elmont skrev:
Jag tror det är den med ett ovalt tvärsnitt som sitter på vissa pumpar, och nej det är ingen "standarvara" i alla fall inte hos elgrossisterna.
Ja den är oval och man ser faktiskt var den skall in på bilden, underifrån på pumpen i den röda kontakten som sitter där.

Skall försöka ta en riktig bild på kontakten om ett par dgr när jag är på bygget igen.

Mikael_L
Den kontakten är inte någon standardmodell. Du får nog glatt höra dig för hos grundfors, tyvärr.

Detta att snabbkopplingsklämmorna är "omöjliga". Det är inte så att du försöker ansluta fel typ av kabel?

Mikael_L
Har du modellen där man sätter in ledarna först och sen drar ur den lilla plastflärpen för att låsa (slå igen fjäderklämmorna)?

Det är som sagt ingen allmän standardkontakt, men försök sätt dig in i hur man jobbar med den istället. Går nog att lyckas med anslutningen där också om man gör rätt, kanske den skadats vid tidigare försök?

Du skall ansluta denna med en gummikabel...inte ekk/eklk eller likn..

Brukar inte dom där oftast komma med färdigt sladdställ?

//Patrik

Nja. Dom jag har kopplat kom med lös kontakt.

Den instruktionen visar på skruvanslutning, det som TS efterlyser.
Finns det inte instruktion för snabbanslutning?

Protte

Gummikabel 3x1,5 har jag provat med, klippt kablarna exakt så långa som föreskrivs (finns en liten instruktion till snabbkontakten med) men helt hopplöst att få in alla tre kablarna så de fastnar. Har även provat att lägga lite lödtenn så att en hård ände (likt en enkardelig kabel) uppnås men utan att lyckas.

Tog sen en EKK Light eller liknande med 1 kardel men lyckades inte då heller. Har verkligen försökt. Nu är nog klämmorna i kontakten inte riktigt som nya längre... :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.