Hej! Det droppar från en kloss under diskhon, men jag har svårt att identifiera vad den heter (vet inte ens vad jag ska googla på). Den har en röd detalj och sitter på en metall slang som går upp mot blandaren.
Vad heter den? Kan jag ta loss, täta och montera ihop den själv eller kommer världen gå under då?
Se bild.
Tack!
Vad heter den? Kan jag ta loss, täta och montera ihop den själv eller kommer världen gå under då?
Se bild.
Tack!
Det är ju bra om du kan tala om var slangen kommer ifrån som "klossen" sitter på men jag gissar lite och tror att den kommer från diskmaskinen. Stämmer det?
I så fall är "klossen" en aqua stop som ska stoppa flödet i slangen om maskinen läcker.
Vrid av DM kranen på din blandare och sen kan du fixa den anslutningen.
I så fall är "klossen" en aqua stop som ska stoppa flödet i slangen om maskinen läcker.
Vrid av DM kranen på din blandare och sen kan du fixa den anslutningen.
Okej, tack! Hur kommer det sig att den droppe vatten lite då och då varje dag/natt även när jag inte använt diskmaskinen på en vecka? Det kommer liksom stötvis. Kan vara torrt 10 timmar, sen plaskblött från ingenstans.M Mikael_Sv skrev:
Om du inte har stängt av vattnet vid kranen så finns det hela tiden ett tryck vid den kopplingen och då kan det pressa ut vatten om det är dåligt tätat. Kan vara en packning som börjar bli dålig eller lintätning som inte riktigt sluter tätt.Riclun skrev:
Även om du har stängt av uppe vid kranen så finns det vatten i slangen som kan ta sig ut.
Att det kan vara torrt flera dagar och sen komma vatten antyder att kranen är öppen och att du har tryck och/eller tryckförändringar/stötar i rörsystemet som skapar läckan.
Du får försöka dra åt lite och se om det hjälper, annar får du kolla vilken av delarna/kopplingarna som läcker och åtgärda.
Tack som fan, ska testa det när jag kommer hem. Tack för infon.T Testarn skrev:Om du inte har stängt av vattnet vid kranen så finns det hela tiden ett tryck vid den kopplingen och då kan det pressa ut vatten om det är dåligt tätat. Kan vara en packning som börjar bli dålig eller lintätning som inte riktigt sluter tätt.
Även om du har stängt av uppe vid kranen så finns det vatten i slangen som kan ta sig ut.
Att det kan vara torrt flera dagar och sen komma vatten antyder att kranen är öppen och att du har tryck och/eller tryckförändringar/stötar i rörsystemet som skapar läckan.
Du får försöka dra åt lite och se om det hjälper, annar får du kolla vilken av delarna/kopplingarna som läcker och åtgärda.
/VVS-tummen mitt i hand
Klicka här för att svara