Hej! Det droppar från en kloss under diskhon, men jag har svårt att identifiera vad den heter (vet inte ens vad jag ska googla på). Den har en röd detalj och sitter på en metall slang som går upp mot blandaren.
Vad heter den? Kan jag ta loss, täta och montera ihop den själv eller kommer världen gå under då?
Se bild.
Tack!

• Rör under diskhon med en röd detalj, kopplad till en metallslang och omgiven av andra rörkomponenter. En vit plastbehållare syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte vattenanslutningen till diskmaskinen?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det ser ut som vattenmatningen till diskmaskin, 'klossen' är en ventil som förhindrar att vatten läcker ut via läcka i diskmaskinen. Går att lossa vid den 'röda detaljen' själv, men se till att stänga ventilen på blandaren först

T
Det är ju bra om du kan tala om var slangen kommer ifrån som "klossen" sitter på men jag gissar lite och tror att den kommer från diskmaskinen. Stämmer det?
I så fall är "klossen" en aqua stop som ska stoppa flödet i slangen om maskinen läcker.

Vrid av DM kranen på din blandare och sen kan du fixa den anslutningen.

M Mikael_Sv skrev:
Det ser ut som vattenmatningen till diskmaskin, 'klossen' är en ventil som förhindrar att vatten läcker ut via läcka i diskmaskinen. Går att lossa vid den 'röda detaljen' själv, men se till att stänga ventilen på blandaren först
Okej, tack! Hur kommer det sig att den droppe vatten lite då och då varje dag/natt även när jag inte använt diskmaskinen på en vecka? Det kommer liksom stötvis. Kan vara torrt 10 timmar, sen plaskblött från ingenstans.

Jag kan få lite stötar i vattenrören när ex. tvättmaskin börjar/slutar ta in vatten.
Kanske det som gör att det kommer sporadiskt om det nu är en packning som börjar bli dålig.

Kan du se var det läcker, från "klumpen" med magnetventil eller från kopplingen ovanför, inringat i blått.
Är det inom det blå kan det räcka med att efterdra kopplingarna.
Inringad koppling vid magnetventil, potentiellt läckageområde markerat i blått under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Riclun Riclun skrev:
Okej, tack! Hur kommer det sig att den droppe vatten lite då och då varje dag/natt även när jag inte använt diskmaskinen på en vecka? Det kommer liksom stötvis. Kan vara torrt 10 timmar, sen plaskblött från ingenstans.
Om du inte har stängt av vattnet vid kranen så finns det hela tiden ett tryck vid den kopplingen och då kan det pressa ut vatten om det är dåligt tätat. Kan vara en packning som börjar bli dålig eller lintätning som inte riktigt sluter tätt.
Även om du har stängt av uppe vid kranen så finns det vatten i slangen som kan ta sig ut.

Att det kan vara torrt flera dagar och sen komma vatten antyder att kranen är öppen och att du har tryck och/eller tryckförändringar/stötar i rörsystemet som skapar läckan.

Du får försöka dra åt lite och se om det hjälper, annar får du kolla vilken av delarna/kopplingarna som läcker och åtgärda.

T Testarn skrev:
Om du inte har stängt av vattnet vid kranen så finns det hela tiden ett tryck vid den kopplingen och då kan det pressa ut vatten om det är dåligt tätat. Kan vara en packning som börjar bli dålig eller lintätning som inte riktigt sluter tätt.
Även om du har stängt av uppe vid kranen så finns det vatten i slangen som kan ta sig ut.

Att det kan vara torrt flera dagar och sen komma vatten antyder att kranen är öppen och att du har tryck och/eller tryckförändringar/stötar i rörsystemet som skapar läckan.

Du får försöka dra åt lite och se om det hjälper, annar får du kolla vilken av delarna/kopplingarna som läcker och åtgärda.
Tack som fan, ska testa det när jag kommer hem. Tack för infon.
/VVS-tummen mitt i hand

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.