55 788 läst ·
93 svar
56k läst
93 svar
Vad har vi i verktygslådan?
Har redan lagt upp killarna...Pysslarn skrev:Detta gäller mig, om vi räknar "verkstan" som verktygslåda (har dessvärre inte alla beteckningar i huvudet och tänker inte traska ner i källaren bara för att få varenda siffra och bokstav rätt):
Elektra-Beckum bandsåg (316 G, tror jag)
Pelarborr, Race, golvmodell
Rikt- och planhyvel Woodstar PT85
Cirkelslip (tallriksslip), 350 mm, från Harald Nyborg
Bänkslip, Race
Vinkelslipar, 3 st 125 mm, Bosch och Dewalt
Vinkelslip, 185 mm (en gammal trotjänare, tror det är Måns Gustavsson)
Rak slip, blå Bosch
Excenterslip, AEG 125/150 mm
Planslip, grön Bosch
Cirkelsåg, AEG (stor och tung rackare, sågdjup ca 70 mm)
Sticksågar, 2 st gröna Bosch
Slagborrar, 2 st, en Bosch av varje kulör
Borrmaskin, blå Bosch (äldre)
Skruvdragare, AEG 9,6V (Byts inom kort mot en 12V AEG eller blå Bosch)
Överhandsfräs, Dewalt 625
Kompressor, ca 150 liter, Atlas Copco (äldre)
Våtslip, "farmarmodell", (äldre)
Korslaser, Harald Nyborg
Punktlaser, Black & Decker
Tandläkarborr (äldre, tänk Dremel fast bättre i vissa fall)
Limpistol, Grön Bosch
Varmluftspistol, blå Bosch (äldre)
Detta är vad jag kommer på på rak arm, tillkommer gör diverse Bacho/Sandvik sågar, stämjärn, mejslar, tänger, vinkelhakar m m; Stanley handhyvlar och knivar m m; Hultafors mätattiraljer (vattenpass, måttband, tumstock, snickarvinklar, lod o dyl) samt diverse andra obligatorier som inte behöver räknas upp.
Saknas:
Spånsug
Bordssåg
Lamellfräs
Borrhammare
Lackfräs
m m
OK Boris73, nu är det din tur, vad har du i verktygslådan...
Jag ber om ursäkt, har helt missat att du redan lagt in din lista. Tappade väl kollen på vem som skrivit vad av allt det intressanta - beklagar detta!Boris73 skrev:
BTW, inte för att det har någon större betydelse men min kap-/gersåg heter Bosch PCM 8S och inget annat. (Jag får sluta sitta uppe på nätterna och skriva inlägg...)
MVH
Ronnie
Min lista över vad jag har och använder... Min lista bleknar inför vissa personers böjelser i detta forum 
Verktygsinventering
-------------------
Skruvdragare: Makita 6227
Slagdragare: Makita BTD140 (115V laddare)
Slagborrmaskin: Makita 2051F
Borrhammare: Makita 2450
Cirkelsåg: Makita 5604
Sticksåg: Makita 4341FCT
Tigersåg: Makita JR3050T
Bandslip: Makita 9920 (115V)
Excenterslip 150mm: Makita BO6030 (115V)
Excenterslip 125mm: Makita BO5021
Bandslip, smal: Makita 9031
Trekantslip: AEG DSE260
Trekantslip, större: AEG FS2D
Vinkelslip (125mm, 1400W): Makita 9565CV
Överhandsfräs(stor): Makita 3612C
Överhandsfräs(mellan): Makita RP1110C
Överhandsfräs(liten): Trend T3
Överhandsfräs(mini): Bosch Colt PR20EVS (115V) GKF600 i Sverige
Lamellfräs: Makita 3901
Elhyvel: Makita 1923H
Polermaskin: Makita 9227CB (115V)
Bandsåg: DeWalt DW100
Varmluftspistol: Steinel HG3000SLE
Skamhyllan
----------
Sticksåg: Best Tools JSP710AS
Skruvdragare: Meec Tools MBS1205
Excenterslip: ColTech 150mm
De som finns i skamhyllan används inte utan står där som avskräckande exempel om jag skulle få för mig att köpa billigt. Några verktyg på skamhyllan har jag givit bort, som elhyveln, dög bra för justering av reglar...
Min första Makita, 6227 dragaren, har med några år på nacken fått en ny orginalmotor till en kostnad på hela ~300SEK... Den blev som ny
Verktygsinventering
-------------------
Skruvdragare: Makita 6227
Slagdragare: Makita BTD140 (115V laddare)
Slagborrmaskin: Makita 2051F
Borrhammare: Makita 2450
Cirkelsåg: Makita 5604
Sticksåg: Makita 4341FCT
Tigersåg: Makita JR3050T
Bandslip: Makita 9920 (115V)
Excenterslip 150mm: Makita BO6030 (115V)
Excenterslip 125mm: Makita BO5021
Bandslip, smal: Makita 9031
Trekantslip: AEG DSE260
Trekantslip, större: AEG FS2D
Vinkelslip (125mm, 1400W): Makita 9565CV
Överhandsfräs(stor): Makita 3612C
Överhandsfräs(mellan): Makita RP1110C
Överhandsfräs(liten): Trend T3
Överhandsfräs(mini): Bosch Colt PR20EVS (115V) GKF600 i Sverige
Lamellfräs: Makita 3901
Elhyvel: Makita 1923H
Polermaskin: Makita 9227CB (115V)
Bandsåg: DeWalt DW100
Varmluftspistol: Steinel HG3000SLE
Skamhyllan
----------
Sticksåg: Best Tools JSP710AS
Skruvdragare: Meec Tools MBS1205
Excenterslip: ColTech 150mm
De som finns i skamhyllan används inte utan står där som avskräckande exempel om jag skulle få för mig att köpa billigt. Några verktyg på skamhyllan har jag givit bort, som elhyveln, dög bra för justering av reglar...
Min första Makita, 6227 dragaren, har med några år på nacken fått en ny orginalmotor till en kostnad på hela ~300SEK... Den blev som ny
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Sladdlös borrmaskin 18V GSR 18 VE-2 Professional
Sladdlös el-hyvel Bosch GHO 18V Professional
Sladdlös Cirkelsåg GKS 18V Professional
Sladdlös sticksåg GST 18V Professional
Bordsåg GTS 10 Professional
Ställning till GTS 10 Professional ?
Kap & geringssåg GCM 10 SD Professional
Arbetsbord till kap & geringssåg GTA 3700 Professional
Sladdlös el-hyvel Bosch GHO 18V Professional
Sladdlös Cirkelsåg GKS 18V Professional
Sladdlös sticksåg GST 18V Professional
Bordsåg GTS 10 Professional
Ställning till GTS 10 Professional ?
Kap & geringssåg GCM 10 SD Professional
Arbetsbord till kap & geringssåg GTA 3700 Professional
Vad tycker du om den?
Är det power force kps 255?
Är på jakt efter en billig kap/gerings såg som klarar 25mm med 45graders lutning. dom flesta klarar endast 40mm då och 65-70 med rak klinga med/utan 0-45 grad gering.
Är det power force kps 255?
Är på jakt efter en billig kap/gerings såg som klarar 25mm med 45graders lutning. dom flesta klarar endast 40mm då och 65-70 med rak klinga med/utan 0-45 grad gering.
lagre skrev:
Jag törs inte ens skriva upp mina grejer, trots att det är många, för det är mest Jula / Classe / ÖB / Rusta / Coop och så en del maskiner från -70talet som vi ärvt av sambons Morfar som var snickare! Jag kanske har flest antika maskiner här på forumet? 
MEN, vi har faktiskt byggt vårat hus med dessa maskiner så man BEHÖVER inte ha en massa dyra märkesmaskiner för att bygga ETT hus.
(Jag har faktiskt några egna märkesmaskiner också: DeWalt dyckerpicka, Blå Bosch GWS vinkelslip, grön Bosch 14,4v skruvdragare (dynga), AtlasCopco slagborrmaskin, SMW(?) däckmonteringsmaskin och några till som jag inte kommer på just nu...)
MEN, vi har faktiskt byggt vårat hus med dessa maskiner så man BEHÖVER inte ha en massa dyra märkesmaskiner för att bygga ETT hus.
(Jag har faktiskt några egna märkesmaskiner också: DeWalt dyckerpicka, Blå Bosch GWS vinkelslip, grön Bosch 14,4v skruvdragare (dynga), AtlasCopco slagborrmaskin, SMW(?) däckmonteringsmaskin och några till som jag inte kommer på just nu...)
Jaha bara att erkänna jag är också torsk på verktyg och framför allt Festool. (Tur att min fru inte inser hur mycket pengar som lagts på detta genom åren) Har också förmånen att kunna lyfta momsen och göra avdrag på dom eftersom vi har en liten skogsplätt i norrland så då har jag valt att satsa på kvalitetsverktyg genom åren.
Visst jag har nog verktyg som skulle anstå snickare/bilmekaniker egentligen och ekonomiskt så är det vansinne men det är jäkligt kul att använda kvalitetsverktyg och jobba med när det väl blir av....
Festool
C12 skruvdragare med tillsatserna (Suveränt med vinkeltillsatsen)
RS 300 planslip
TS 55 med olika skenor 0,8 -2,4m (Suverän att klyva skivor med)
Ett basis bord med den gamla sänksågen och kapanslag samt div tillbehör (suverän maskin som köptes begagnad av en snickare som skulle sluta!)
1010 fräsen med bordstillsatsen till basis (tja den är ju inte slutkörd än om vi säger så...)
Trion sticksågen med bordstillsats (så där sticksåg, är inte riktigt kompis med den..)
22 dammsugaren (Klumpig best som suger utav h-vete men den blir mest stående i garaget)
Bosch blå GSR 9,6v skruvdragare (äldre trotjänare som är smidig)
Bosch blå GSR 10,8V skruvdragare (suverän maskin som numera är nästan den enda som används)
Bosch grön 400E excenterslip
Bosch grön elhyvel
Bosch blå vinkelslip
Bosch grön elmotorsåg (skit som läcker kedjeolja konstant)
B&D bandslip (sjösatte den då jag slipade bryggan en gång men efter lite torkning i solen så funkade den som ny
Makita
3050 tigersåg
Hilti TE5 Betongborrmaskin (suverän maskin som inköptes på pantbanksauktion på Östermalm. Tanterna var måttligt intresserad så jag fick den för 750kr inkl 10-talet Hiltiborrar!)
ALKO kapgersåg med ett DeWalt stativ (Sågen funkar faktiskt superbra och kostade 1600spänn. med en 80T klinga från C&O så ger den superfina snitt. Ingen rapplig dragfunktion som det kan vara på billiga sågar)
Fein multimaster med snabbfäste (min senaste favorit!)
Dremel slipmaskin
Kemppi migger svets med speedglasskärm (suveränt liten och smidig mig/mag svets
Biltema kompressor modell större tvåcylindrig med olika verktyg
Jonsereds motorsåg
Jonsereds röjsåg
Stihl grästrimmer (Tydligen var Husqvarnas/Jonsereds minsta modell inget bra enlig Husqvarna återförsäljaren så han sålde hellre Stihl modellen!)
Bosch häcksax
Bosch valskompostkvarn
Alto högtyckstvätt med diverse tillbehör
Split vedklyv med kniv åt båda håll
Sen vi flyttade förra sommaren så är vedkapen, gräsklippartraktorn, den 7m långa tjeckiska vassklippningsbåten, liksom hjulångaren och fyrhjulingen med hydraulisk kranmankran sålda!
(Måste bara nämna att 60m märklinbilbana med mägder av grejor är suveränt kul för oss gentlemen i 30-50 års åldern! då kan man ta ett par öl och bli som barn på nytt)
Så visst är det så att den med flest leksaker när han dör vinner!
Visst jag har nog verktyg som skulle anstå snickare/bilmekaniker egentligen och ekonomiskt så är det vansinne men det är jäkligt kul att använda kvalitetsverktyg och jobba med när det väl blir av....
Festool
C12 skruvdragare med tillsatserna (Suveränt med vinkeltillsatsen)
RS 300 planslip
TS 55 med olika skenor 0,8 -2,4m (Suverän att klyva skivor med)
Ett basis bord med den gamla sänksågen och kapanslag samt div tillbehör (suverän maskin som köptes begagnad av en snickare som skulle sluta!)
1010 fräsen med bordstillsatsen till basis (tja den är ju inte slutkörd än om vi säger så...)
Trion sticksågen med bordstillsats (så där sticksåg, är inte riktigt kompis med den..)
22 dammsugaren (Klumpig best som suger utav h-vete men den blir mest stående i garaget)
Bosch blå GSR 9,6v skruvdragare (äldre trotjänare som är smidig)
Bosch blå GSR 10,8V skruvdragare (suverän maskin som numera är nästan den enda som används)
Bosch grön 400E excenterslip
Bosch grön elhyvel
Bosch blå vinkelslip
Bosch grön elmotorsåg (skit som läcker kedjeolja konstant)
B&D bandslip (sjösatte den då jag slipade bryggan en gång men efter lite torkning i solen så funkade den som ny
Makita
3050 tigersåg
Hilti TE5 Betongborrmaskin (suverän maskin som inköptes på pantbanksauktion på Östermalm. Tanterna var måttligt intresserad så jag fick den för 750kr inkl 10-talet Hiltiborrar!)
ALKO kapgersåg med ett DeWalt stativ (Sågen funkar faktiskt superbra och kostade 1600spänn. med en 80T klinga från C&O så ger den superfina snitt. Ingen rapplig dragfunktion som det kan vara på billiga sågar)
Fein multimaster med snabbfäste (min senaste favorit!)
Dremel slipmaskin
Kemppi migger svets med speedglasskärm (suveränt liten och smidig mig/mag svets
Biltema kompressor modell större tvåcylindrig med olika verktyg
Jonsereds motorsåg
Jonsereds röjsåg
Stihl grästrimmer (Tydligen var Husqvarnas/Jonsereds minsta modell inget bra enlig Husqvarna återförsäljaren så han sålde hellre Stihl modellen!)
Bosch häcksax
Bosch valskompostkvarn
Alto högtyckstvätt med diverse tillbehör
Split vedklyv med kniv åt båda håll
Sen vi flyttade förra sommaren så är vedkapen, gräsklippartraktorn, den 7m långa tjeckiska vassklippningsbåten, liksom hjulångaren och fyrhjulingen med hydraulisk kranmankran sålda!
(Måste bara nämna att 60m märklinbilbana med mägder av grejor är suveränt kul för oss gentlemen i 30-50 års åldern! då kan man ta ett par öl och bli som barn på nytt)
Så visst är det så att den med flest leksaker när han dör vinner!
Jag gillar grannens taktik. En redig skruvdragare samt något ätbart. Går det inte att lösa med en bra skruvdragare så ring någon som är duktigare och ta fram något ätbart istället. Ibland känns det som man gör livet lite för komplicerat, eller? 
Det känns lite tungt att behöva laga något ätbart och betala en snickare för att såga/sätta upp en taklist, som exempel... För din granne gnager väl inte av listen med skruvdragaren? Men visst, i princip håller jag med om att vissa (mig själv absolut inräknad) har mer prylar än vad man har färdiga resultat att visa upp...
Efter att ha läst ditt inlägg en gång till ser jag nu att den lömska planen är att betala "snickaren" med något ätbart. Då blir ju lösningen genast lite bättre...
Efter att ha läst ditt inlägg en gång till ser jag nu att den lömska planen är att betala "snickaren" med något ätbart. Då blir ju lösningen genast lite bättre...
Min uppsättning är liten och väldigt blandad. Det är kul med kvalitet men min användning är inte sån att den motiverar proffsklass på allt. Men i vissa fall som framgår nedan har jag helt klart siktat alldeles för lågt.
Skruvdragare, AEG Best-12 - pålitlig men lite klen, bra batterier & laddare
Slagborr, 20+-årig B&D med sladd - funkar hur bra som helst
Kap & gersåg, DeWalt 707 - trevlig och pålitlig. Har den på ett Best Tools-stativ som kunde vara bättre (surprise).
Handcirkelsåg, DeWalt 351S - smidig, hyfsad kvalitetskänsla
Sticksåg, Bosch GST85 PE - mitt bästa köp, stadig och robust
Bordssåg, Hercules - mitt sämsta köp, rasslig med värdelöst klyvanhåll
Tigersåg, AlphaTools US-nånting - duger till grovjobb, kan inte köras på maxvarv p g a vibrationer...
Handöverfräs, Bosch POF1300 - verkar hygglig, har inte kört den så mycket än
Slip (kombi trekant/excenter), B&D Sandstorm - mångsidig men vibrerar för j-igt
Laserpass, Tamoliner III - har numera grov missvisning, närmsta service i Finland. Tveksamt köp.
Elhyvel, ETC Tools - skräp (AlphaTools har samma maskin), djupinställningsratten paj. Fick den i present, annars kunde den ha konkurrerat om sämsta köp.
Grovdammsugare, en mindre Kärcher - gör sitt jobb.
Jag har också en liten Bosch IXO-skruvdragare som känns mer som hushållsredskap än verktyg...typ byta batterier i leksaker o dyl.
Nästa inköp blir förmodligen en elhyvel som funkar. Funderar på grön Bosch, tror att det kan vara lagom nivå för min användning. Kanske köpa eller bygga något slags bord till fräsen också.
Skruvdragare, AEG Best-12 - pålitlig men lite klen, bra batterier & laddare
Slagborr, 20+-årig B&D med sladd - funkar hur bra som helst
Kap & gersåg, DeWalt 707 - trevlig och pålitlig. Har den på ett Best Tools-stativ som kunde vara bättre (surprise).
Handcirkelsåg, DeWalt 351S - smidig, hyfsad kvalitetskänsla
Sticksåg, Bosch GST85 PE - mitt bästa köp, stadig och robust
Bordssåg, Hercules - mitt sämsta köp, rasslig med värdelöst klyvanhåll
Tigersåg, AlphaTools US-nånting - duger till grovjobb, kan inte köras på maxvarv p g a vibrationer...
Handöverfräs, Bosch POF1300 - verkar hygglig, har inte kört den så mycket än
Slip (kombi trekant/excenter), B&D Sandstorm - mångsidig men vibrerar för j-igt
Laserpass, Tamoliner III - har numera grov missvisning, närmsta service i Finland. Tveksamt köp.
Elhyvel, ETC Tools - skräp (AlphaTools har samma maskin), djupinställningsratten paj. Fick den i present, annars kunde den ha konkurrerat om sämsta köp.
Grovdammsugare, en mindre Kärcher - gör sitt jobb.
Jag har också en liten Bosch IXO-skruvdragare som känns mer som hushållsredskap än verktyg...typ byta batterier i leksaker o dyl.
Nästa inköp blir förmodligen en elhyvel som funkar. Funderar på grön Bosch, tror att det kan vara lagom nivå för min användning. Kanske köpa eller bygga något slags bord till fräsen också.
Ay caramba, två saker som slår mig när jag skummar listorna är 1) det finns en hel del kvalitetstänkande inom forumet - trevligt - och nummer 2) att jag ska avstå från att skriva en lista eftersom min blir ca 1.5x längre än den hittills längsta - dubletter/backup borträknat. Vill nog inte veta riktigt hur mycket som finns i staplarna. Men Festool/Makita dominerar med lite inslag av Blå Bosch.
Hehe, fram med den bara!pingvinlakrits skrev:Ay caramba, två saker som slår mig när jag skummar listorna är 1) det finns en hel del kvalitetstänkande inom forumet - trevligt - och nummer 2) att jag ska avstå från att skriva en lista eftersom min blir ca 1.5x längre än den hittills längsta - dubletter/backup borträknat. Vill nog inte veta riktigt hur mycket som finns i staplarna. Men Festool/Makita dominerar med lite inslag av Blå Bosch.
Gör ett försök också efter att ha efterfrågat hjälp i denna tråd: http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/78001-nu-behoever-jag-spendera-1000-pa-verktyg.html
borrmaskin blå bosch 22-2RE
borrmaskin blå bosch 13HRE
borrmaskin blå bosch äldre i stil som 16-2RE
borrmaskin grön bosch
2Xskruvdragare festool C12
Gipsskruvdragare hilti enpetare
Momentskruvdragare hilti
2X125mm vinkelslip blå bosch
vinkelslip125mm hitachi
Flex Stor kraftig rak slipmaskin
excenterslip festool 150
trekantsslip grön bosch
Fein Multimaster gamla modellen
cirkelsåg hitachi c7bu
Sänksåg festool
Sticksåg festool
tigersåg milwaukee
nibbler blå bosch
liten 12L kompressor fini+kamasa mutterknackare mfl luftverktyg
fräs festool 1010
basis plus bord festool m sticksåg/sänksåg/fräs modul, sidorbord
dammsugaren festool mini
kap/gersåg makita ls1013+dewalt bord
borrhammare SDS+ makita
mindre bilhammare makita
våtslipmaskin Sheppach utrustad med tormek-tillbehör...skulle nog köpt en sådan istället...
kombihammare SDS-max elu
bordssåg elu 744qs
kap/gersåg elu
80mm elhyvel elu
Dremel 395+fräsmodul+börjbar slang
inomhus korslaser jag har glömt namnet på
2X arboga bänkborrmaskiner
Zeiss äldre avvägningsinstrument
proofy rikt-planhyvel
esab likströmssvets
hemmabyggd träsvarv
spik/klammerpistol från harald nyborg
2X bostik limpistol
Stayer 230mm vinkelslip
varmluftspistol från netto
borrmaskin blå bosch 22-2RE
borrmaskin blå bosch 13HRE
borrmaskin blå bosch äldre i stil som 16-2RE
borrmaskin grön bosch
2Xskruvdragare festool C12
Gipsskruvdragare hilti enpetare
Momentskruvdragare hilti
2X125mm vinkelslip blå bosch
vinkelslip125mm hitachi
Flex Stor kraftig rak slipmaskin
excenterslip festool 150
trekantsslip grön bosch
Fein Multimaster gamla modellen
cirkelsåg hitachi c7bu
Sänksåg festool
Sticksåg festool
tigersåg milwaukee
nibbler blå bosch
liten 12L kompressor fini+kamasa mutterknackare mfl luftverktyg
fräs festool 1010
basis plus bord festool m sticksåg/sänksåg/fräs modul, sidorbord
dammsugaren festool mini
kap/gersåg makita ls1013+dewalt bord
borrhammare SDS+ makita
mindre bilhammare makita
våtslipmaskin Sheppach utrustad med tormek-tillbehör...skulle nog köpt en sådan istället...
kombihammare SDS-max elu
bordssåg elu 744qs
kap/gersåg elu
80mm elhyvel elu
Dremel 395+fräsmodul+börjbar slang
inomhus korslaser jag har glömt namnet på
2X arboga bänkborrmaskiner
Zeiss äldre avvägningsinstrument
proofy rikt-planhyvel
esab likströmssvets
hemmabyggd träsvarv
spik/klammerpistol från harald nyborg
2X bostik limpistol
Stayer 230mm vinkelslip
varmluftspistol från netto
Tjaaaa, varför inte skriva ned... detta är vad jag lyckats samla ihop, men betänk också att jag, frugan och vår hund bor i lägenhet på 28kvm.
(Flyttar till radhus i februari).
Makita skruvdragare/borrmaskin (sladdlös)
Cotech Cirkelsåg (skall ersättas)
Cotech Borrmaskin/Slagborr (skall ersättas)
Okänt Sticksåg (skall ersättas)
Okänt Bandslip
Cotech planslip
Laservattenpass
Cotech Mutterdragare (ovärderlig förra helgen, däckbyte går på 17min i lugn takt numera)
Saker som skall köpas inom kort:
Bosch Multi
Dremel
Borrhammare
Tigersåg
Gersåg (den är dock på gång från kompisen som säljer huset för att flytta till lägenhet)
Fräs
Makita skruvdragare/borrmaskin (sladdlös)
Cotech Cirkelsåg (skall ersättas)
Cotech Borrmaskin/Slagborr (skall ersättas)
Okänt Sticksåg (skall ersättas)
Okänt Bandslip
Cotech planslip
Laservattenpass
Cotech Mutterdragare (ovärderlig förra helgen, däckbyte går på 17min i lugn takt numera)
Saker som skall köpas inom kort:
Bosch Multi
Dremel
Borrhammare
Tigersåg
Gersåg (den är dock på gång från kompisen som säljer huset för att flytta till lägenhet)
Fräs
Jag har det inte lätt vars far har allt i boken. Planhyvel, bandsåg, bandslip, fräsar, kapar, veklyv festtool, dewalt mm mm mm.
Får inte investera en spänn för frugan utan blir tvungen att låna av farsan. Känns som man vore 15.
Så på mina 30 levnadsår har jag bara hunnit med denna lättsama lista:
Skruvdragare Bosch IXO III
Skruvdragare SuperPower 18V (funkar kanon, lite tung)
Cirkelsåg: B&D 20 år gammal. (fina snitt...not)
Sticksåg:Bosch Grön (jädra skräp, kanske därför farsan var snäll och skänkte den)
Borrmaskin: Okänt märke. Man kan välja snabb eller supersnabb hastighet att borra med.
Vattenpass 1 m
spänningsprovare
Rörbockare, rörkapare
fogsvansar, hammare, skruvmejslar mm.
Får inte investera en spänn för frugan utan blir tvungen att låna av farsan. Känns som man vore 15.
Så på mina 30 levnadsår har jag bara hunnit med denna lättsama lista:
Skruvdragare Bosch IXO III
Skruvdragare SuperPower 18V (funkar kanon, lite tung)
Cirkelsåg: B&D 20 år gammal. (fina snitt...not)
Sticksåg:Bosch Grön (jädra skräp, kanske därför farsan var snäll och skänkte den)
Borrmaskin: Okänt märke. Man kan välja snabb eller supersnabb hastighet att borra med.
Vattenpass 1 m
spänningsprovare
Rörbockare, rörkapare
fogsvansar, hammare, skruvmejslar mm.