D09
Sjuk grabb hemma så det är väldigt lugnt

5 batterier till brandvarnare bytta. 4 kvar :) men nu slipper jag det där vidriga pipet på nätterna 😄👍

Höjde byggställningen en sektion och riktade om en ö-kamera lite men blev inte helt nöjd.

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
Provmålat lite, grunden är vi säkra på men väljer mellan dessa på fasad och fönster. Hus byggt 1938 och idag senapsgult med vita knutar :). Åsikter?
Del av fasad på hus med vita plankor och fönster testmålat med beige färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
stefancrs skrev:
Provmålat lite, grunden är vi säkra på men väljer mellan dessa på fasad och fönster. Hus byggt 1938 och idag senapsgult med vita knutar :). Åsikter?
[bild]
Bägge är snygga, men jag föredrar den vitare.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja, instämmer, den ljusare färgen, absolut!

Och jag skulle nog hållit den smala mittstolpen i fönstret i samma färg som fönsterbågarna.

Senaste dagarna har det rivits treetex i vardagsrummet. I matrummet har gipsen grundmålats och golvet grovslipats. Jag älskar de delar av renoveringen när det syns att det händer saker!

Före och efter bilder av ett renoveringsprojekt med nedrivet treetex och grovslipat golv i ett rum.
Skapa konto

KnockOnWood skrev:
Och jag skulle nog hållit den smala mittstolpen i fönstret i samma färg som fönsterbågarna.
Vi gjorde så först men efter att ha läst på hur man gjorde på 30-talet och åkt runt och tittat på andra hus så känns det rätt att endast måla bågarna i fönstrens färg.

Kul att ni gillar den ljusare! Den är nästan vit, jag föredrar den gråare (som också är ljus, men lite varmare).

stefancrs skrev:
...
Kul att ni gillar den ljusare! Den är nästan vit, jag föredrar den gråare (som också är ljus, men lite varmare).
Känner mig liksom som hemma med den färgen!
Så här ser det ut hos oss. Lägg märke till att stall (och garage) är målat en ton mörkare:
S2500-N resp. S1500-N.
Raffinerat, eller hur :)

Hus och garage målade i olika nyanser av grått med tegelröda tak, omgivna av grönt gräs.
Skapa konto

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
TeroM skrev:
Här får man stressa ...

[bild]
Men men men, det där är väl en tysk sida?

Och där betyder Mbps Megabits per Stunde dvs megabits/timme :D

ullberg
KnockOnWood skrev:
Och där betyder Mbps Megabits per Stunde dvs megabits/timme :D
Det där går jag inte på, om det nu råkar vara tysk data så finns det inte en chans att dessa tyskar skulle använda något annat än SI-enheten för tid, så mätvärdet är tveklöst jämförbart

ullberg skrev:
Det där går jag inte på, om det nu råkar vara tysk data så finns det inte en chans att dessa tyskar skulle använda något annat än SI-enheten för tid, så mätvärdet är tveklöst jämförbart
Nej, så klart, Det heter ju Megabits pro stunde på tyska :)

Fast ursäkta lite söndagstrams :o

Du måste väl i alla fall hålla med om att 1000 mbps är långt över vad någon kan konsumera i hemmet?

Jumos skrev:
Senaste dagarna har det rivits treetex i vardagsrummet. I matrummet har gipsen grundmålats och golvet grovslipats. Jag älskar de delar av renoveringen när det syns att det händer saker!

[bild]

Var det jobbigt att riva ner treetex?

Chrissofsweden skrev:
Var det jobbigt att riva ner treetex?
Inte direkt jobbigt, lite bökigt är det väl däremot eftersom den går sönder så fort man bryter i den. Men med ett ordentligt koben och handkraft går det fint. Andningsskydd, skyddsbrillor och handskar är ett måste, sen är det bara att köra 💪🏼

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
ullberg
KnockOnWood skrev:
Du måste väl i alla fall hålla med om att 1000 mbps är långt över vad någon kan konsumera i hemmet?
Nja, nog ser jag möjliga scenarion där 1000 mbps kan vara rättfärdigat (off-site lagring och behandling av stora mängder data, sannolikt rörligt media) men visst är det nog väl i överkant för den stora massan.

Sen tycker jag samtidigt att detta är en väldigt mild form av lyxkonsumtion som jag aldrig skulle gå i polemik med utövaren kring, om något är väl detta ett sätt att stödja infrastrukturutbyggnad så jag kan nog se det som ett förtjänstfullt beteende.

/U

• Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
Bild i halvskugga på samma färger, gör inte valet enklare...

Vägg med fönster delvis i skugga som visar variationer i färgnyanser på träpanelen.
Skapa konto

Edit: helsol

Husfasad i sol och skugga som visar olika nyanser på vägg och fönsterkarmar.
Skapa konto

Redigerat:
ullberg skrev:
Nja, nog ser jag möjliga scenarion där 1000 mbps kan vara rättfärdigat (off-site lagring och behandling av stora mängder data, sannolikt rörligt media) men visst är det nog väl i överkant för den stora massan.

Sen tycker jag samtidigt att detta är en väldigt mild form av lyxkonsumtion som jag aldrig skulle gå i polemik med utövaren kring, om något är väl detta ett sätt att stödja infrastrukturutbyggnad så jag kan nog se det som ett förtjänstfullt beteende.

/U
Fortfarande lite OT

Jag kan nog hålla med om att det är lyx men dottern som jobbade med videoredigering uppskattade hastigheten när hon skulle hämta och lämna material till andra sajter. Det är rätt sällan man hittar en site på nätet som kan nyttja bandbredden med undantag av sajter som Microsoft och Sunets FTP servrar där det tar under minuten att hämta ISO avbildningar av CD/DVD installationsmedia eller (rent hypotetiskt i rent test syfte ...) att ladda ner en HD film under minuten om det finns tillräckligt med seeders. Och andra sidan kör de flesta bilar som kan gå fortare än 120 km/h ...

Sen spelade väl priset in med, vi kunde få 100/100 Mbps för 129:-/månad och efter lite diskussioner med leverantören fick vi 1000/1000 Mbps för 129:- per månad. Siffrorna jag postade ovan var precis när installationen var klar, idag när alla 70 fastigheterna är kopplade och kör ligger vi mer åt 700/700 Mbps häradet vilket är inom det lovade 500-1000 Mbps.

Håll koll på enheterna - M för Mega och inte m för milli vilket vore rätt långsamt. Kom att tänka på jämförelsen, det går 10^12 mikrofoner på en Megafon ...

Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.