4 827 410 läst ·
33 457 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Mina hade ett klistermärke från starfönster.mexitegel skrev:Ser ut som samma modell av fönster som vi har, SP?
Jag hade två stycken som var i liknande skick som dina. Jag kapade med multicuttern enligt linjerna, och åkte till lokala bygghandlarn och lät dem klyva en 70x70 byggregel på 58x52. Körde sen tre snitt med cirkelsågen med för att få rätt profil och spår för fönsterbleck. Sågade även till en liten träbit för det skadade på sidostycket - det är även nödvändigt att göra så för att kunna få dit bottenstycket. Skruvlimmade sedan fast de nya bottenstyckena inifrån och "passbiten" för sidostycket utifrån. Hela operationen tog väl lite drygt en halvdag.
Jag räknar kallt med att detta förlänger livslängden med minst 10 år på fönstren.
[bild]
EDIT: Så här såg det ut när det var klart: [länk]
Såhär blev det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterar inredning i tvättstugan, och trots att källaren än nydränerad och isolerad med Isordän tar jag det säkra före det osäkra och monterar allt på distanser 5 cm från ytterväggarna, tar även bort bakstyckena i skåpen så man kan hålla koll på väggarna bakom.
Jag vet hur det är, satte upp dom sista taklisterna 16 år efter renoveringen, tyckte det var dags när vi skulle flytta.FredrikR skrev:
Man går förbi och tänker "Fan det där fodret måste jag sätta upp" 2 sek senare är det glömt.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Målat fönsterpardörr. Med spröjs i båda bågarna bara för att det ska vara extra jobbigt...