4 933 485 läst ·
33 989 svar
4933k läst
34,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
"Ska bara"-RB- skrev:Hade jag vetat hur det gick till hade jag inte gjort det. Men jag vet en sak som jag gjorde helt fel och det är att strax innan hade jag råkat såga i en spik så bladet var slött. Men jag tänkte att jag kapar den där regeln innan jag byter blad. Jag fick pressa lite hårdare än vanligt när jag sågade av regeln och när sågen gick ut på "baksidan" var jag inte riktigt med och då slant jag till med sågen. Bladet tog på ovansidan av handen mellan pek och lång-finger. Så handen är helt hel på handflatssidan men på ovansidan är det ett jack som är 7-8 mm långt, ett par mm brett men uppskattningsvis 12-15 mm djupt. Det blödde inte speciellt mycket heller, men när jag tvättade såret så sved det till och jag fick lägga mig en stund på golvet. Men sen gick det bra att fortsätta jobba. Men idag vätskar det och det känns lite konstigt i hela underarmen.
Det jag lärde mig av detta är att inte köra med slöa blad. Byt i tid.
Glöm inte ev olycksfallförsäkring etc
( kan behövas ett läkarbesök )
Kanske är bra med en stelkrampsspruta etc ( satte själv en kniv i handen förra veckan )
Tips från Olyckan
Har påbörjat att såga till en bit mdf-skiva som ska sättas över ett gammalt ventilhål i pannrummet. Sedan ska det in en gammal pax-fläkt som svärgubben donerade. Så förhoppningsvis luktar det inte lika mycket rök i huset vid t.ex andra ilägget i pannan. Värdelös med toppmatad panna har jag märkt.. Sen ska det in två kubik ved till pannrummet med..
Min far har också en toppmatad panna. Den ryker vid andra ilägget om man öppnar för tidigt, så du kan ju prova med att vänta lite längre innan du lägger i andra gången. Min fars panna ryker inte alls om man väntat tillräckligt länge.Peter_1 skrev:Har påbörjat att såga till en bit mdf-skiva som ska sättas över ett gammalt ventilhål i pannrummet. Sedan ska det in en gammal pax-fläkt som svärgubben donerade. Så förhoppningsvis luktar det inte lika mycket rök i huset vid t.ex andra ilägget i pannan. Värdelös med toppmatad panna har jag märkt.. Sen ska det in två kubik ved till pannrummet med..
Jo jag vet. Men ibland har man lite bråttom och då är det bra att ha fläkten tänkte jag!-RB- skrev:
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Är det bara jag som får ont i pungroten när man läser om såna här olyckor ? 😄-RB- skrev:Hade jag vetat hur det gick till hade jag inte gjort det. Men jag vet en sak som jag gjorde helt fel och det är att strax innan hade jag råkat såga i en spik så bladet var slött. Men jag tänkte att jag kapar den där regeln innan jag byter blad. Jag fick pressa lite hårdare än vanligt när jag sågade av regeln och när sågen gick ut på "baksidan" var jag inte riktigt med och då slant jag till med sågen. Bladet tog på ovansidan av handen mellan pek och lång-finger. Så handen är helt hel på handflatssidan men på ovansidan är det ett jack som är 7-8 mm långt, ett par mm brett men uppskattningsvis 12-15 mm djupt. Det blödde inte speciellt mycket heller, men när jag tvättade såret så sved det till och jag fick lägga mig en stund på golvet. Men sen gick det bra att fortsätta jobba. Men idag vätskar det och det känns lite konstigt i hela underarmen.
Det jag lärde mig av detta är att inte köra med slöa blad. Byt i tid.
Kastade ut en av två risiga garderober i hallen. Hittade vattenspår på tapeten bakom. Känns sådär mysigt, på ett vis.
Har också funderat hur man ska göra för att komma upp i den "obesiktningsbara" taknocken. Vill ju kanske sticka upp huvudet och se hur läget är däruppe egentligen. Sticksåga en fyrkant bara? :|
Har också funderat hur man ska göra för att komma upp i den "obesiktningsbara" taknocken. Vill ju kanske sticka upp huvudet och se hur läget är däruppe egentligen. Sticksåga en fyrkant bara? :|
Hittade två sjyssta originalgolv -78 under laminatgolven:
Turligt nog har rejält med parkett beställts för att täcka över monstrositeten...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Turligt nog har rejält med parkett beställts för att täcka över monstrositeten...
Fogat klinkersen på källartoan. Hata att jobba med svart klinkerfog, hata++ att jobba med svart klinkerfog i rum med nymålat vita väggar
Nåja, lite fix med penseln så blir det bra. Skam den som ger sig, satt med en liten spackelspade och petade fog ovanpå sockeln för att få ett helt jämt lager som följer den oglaserade kanten 

I morgon kommer rören från Rinkaby, älskar rörpussel. De gamla rören åkte då de visade sig ligga i princip i fixet till den gamla mosaiken på golvet. Hann ju inte blinka innan bilmaskinen gått igenom dem. Fast de hade nog åkt ändå eftersom jag grävt upp hela golvet på toan. Tråkiga är att det blir utanpåliggande, tidigare var det inputsat men jag orkade fan inte spåra in nya rör...

I morgon kommer rören från Rinkaby, älskar rörpussel. De gamla rören åkte då de visade sig ligga i princip i fixet till den gamla mosaiken på golvet. Hann ju inte blinka innan bilmaskinen gått igenom dem. Fast de hade nog åkt ändå eftersom jag grävt upp hela golvet på toan. Tråkiga är att det blir utanpåliggande, tidigare var det inputsat men jag orkade fan inte spåra in nya rör...
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Fixat anmälan för förändring av avlopp och tappvatten. Jag hoppas att jag fyllt i anmälan och kontrollplan korrekt, riktigt flummigt hela grejen. Känns som skapat för att ge nissarna på kommun något att jobba med