Byggahus.se
richardtenggren
Har målat källartrappan för fjärde gången. Nu börjar det bli klart.
Trappa inomhus sett uppifrån, vita steg, trähandledare, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra mycket bättre än utgångsläget för ett par veckor sedan.

Trappa i hemmiljö, vatten på golvet, spegelbild ger illusion av hål, vita lister, trä och stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxizor och 13 till
  • Laddar…
Bara it-hörnan kvar
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Bara it-hörnan kvar
Ja. Den har flyttats lite fram och tillbaka.
 
Då var vedboden klar:
Gul skjul med vita dörrar, verktyg på bänk, hus och träd i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu fortsätter vi med ombyggnaden av nedanvåningen på huset. Kök och vardagsrum är klart. Sovrummet är påbörjat, badrum och tvättstuga med teknikrum återstår.
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Färdigställt grunden till det växthus hustrun önskat sedan en tid, grävt ur, isolerat med XPS och gjutit en balk som snart skall muras på med 20 cm Lecasten och ovanpå detta skall växthuset monteras.

Grundläggning för byggnad, betongblock, träramar, grävmaskinsspår, soligt landskap med sjöutsikt, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundkonstruktion för byggnad, betongblock, träformar, byggplats, grus, skogsmark i bakgrunden, dagtid, delvis soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Leveranstiden för huset var lång, beställdes 5:e augusti, skulle kommit en månad senare men dök upp först för en vecka sedan, vill ha det på plats innan snö och kyla kommer.
 
  • Gilla
FredrikR och 12 till
  • Laddar…
Bastun åkte upp. 8 säsongen. Var tvungen att ta en liten seans med Sälens Fjällbryggeris Sommarfolk, Finnmix och regnet som kom lagom till värmen

Hand håller ölflaska, tält i bakgrund, camping i trädgård, kvällsljus, sommar, avkoppling, träd omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Färdigställt grunden till det växthus hustrun önskat sedan en tid, grävt ur, isolerat med XPS och gjutit en balk som snart skall muras på med 20 cm Lecasten och ovanpå detta skall växthuset monteras.

[bild]

[bild]

Leveranstiden för huset var lång, beställdes 5:e augusti, skulle kommit en månad senare men dök upp först för en vecka sedan, vill ha det på plats innan snö och kyla kommer.
Grym utsikt du har från tomten!
 
Jag har hållit på att utöka ytan med golv på vinden en tid nu. Plötsligt lät det dock "fras" när jag klev på en bjälke i en takstol. Den var rutten på ytan. Inte så konstigt i och för sig. Ovanpå stod förr det öppna expansionskärlet. Och det har väl läckt.

Efter en stunds behandling med morakniven så insåg jag dock att den inte bara var lite rutten på ytan utan skadan gick rakt igenom.
Vind isolerad med spån, synliga takbjälkar, ojämnt och lite rörigt, troligen under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blev det med ens klart varför taket i sovrummet under bjälken hänger ner en aning just där.

Tyvärr så är den takstol som bjälken hör till dessutom ganska utsatt genom att den både är utgångspunkt för en avväxling runt murstocken och för en takkupa. Nog för att det hållit i många år i detta skick, men ändå, något behövde göras.

En reservdel tillverkades av en 3"8 som jag passade på att såga härom året när jag tog rätt på lite barkborregranar. Tänkte det kunde vara bra med lite reservdelar till huset, och nu kom det väl till pass.

Taket i sovrummet pressades upp med domkraft.
Inomhusvy med stege, träbjälke, svart byrå och vit sensor på taket. Perspektiv från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya bjälken monterades. Jag kom inte åt att byta hela så det fick bli en överlappsskarv som drogs ihop med både grova träskruvar och gängstång. Kanske är det lite överdrivet, men jag har ingen lust att göra om.
Isolerat vindsutrymme med träbjälkar och spån, spade och termometer ligger synligt. Under arbete eller inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Blåbetongägaren och 19 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Grym utsikt du har från tomten!
Ja, den är guld värd, blir aldrig mätt på den vyn oavsett årstid.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Färdigställt grunden till det växthus hustrun önskat sedan en tid, grävt ur, isolerat med XPS och gjutit en balk som snart skall muras på med 20 cm Lecasten och ovanpå detta skall växthuset monteras.

[bild]

[bild]

Leveranstiden för huset var lång, beställdes 5:e augusti, skulle kommit en månad senare men dök upp först för en vecka sedan, vill ha det på plats innan snö och kyla kommer.
Tips innan du kommit för långt - se till att få in en pem-slang på lämpligt ställe. Blir växthuset en stor hobby kommer frågan om automatisk bevattning som ett brev på posten och då kan det vara bra att vara förberedd 🙂
 
D Dublin skrev:
Tips innan du kommit för långt - se till att få in en pem-slang på lämpligt ställe. Blir växthuset en stor hobby kommer frågan om automatisk bevattning som ett brev på posten och då kan det vara bra att vara förberedd 🙂
Ett bra tips, men växthuset ligger på en tomt vi köpte intill vår egen och som vi inte vill slå ihop.
Men när jag skriver detta så är det förstås väldigt enkelt att gräva in en kabelslang och en PEM under grunden, jag har redan dessa liggande och det är ingen kostnad, lite jobb bara.
Tack för tipset!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
En fördel med att ha varit med att bygga eget hus är att man vet hur det mesta sitter ihop.
En nackdel är att man inte har nån att skylla på…
När bänkskivor ska bytas och hörnet ser ut som det gör. Men jag fick loss skivan trots det trånga utrymmet. Eller var det planerat? 😁
 
  • Ett köks hörnbänk med mosaikvägg och granitbänkskiva, ofärdig underskåpöppning, modern inredningsbyggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i tak med synliga träreglar och arbetslampa, oavslutat gipsarbetet, utstickande kabelkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild, trätakstomme, ljusa träbjälkar, lutande tak, beige vägg, möjlig vind eller övervåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Fundering, vad kan jag göra för att få skarven av våtrumsgipset och putsen att smälta ihop bättre? Kan jag lägga tunt med puts på gipset?
 
  • En vit rågad vägg, hörn av ett rum, med synlig struktur och dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mikethebik mikethebik skrev:
Ett bra tips, men växthuset ligger på en tomt vi köpte intill vår egen och som vi inte vill slå ihop.
Men när jag skriver detta så är det förstås väldigt enkelt att gräva in en kabelslang och en PEM under grunden, jag har redan dessa liggande och det är ingen kostnad, lite jobb bara.
Tack för tipset!
Man kan aldrig förbereda tillräckligt. Själv saknar jag ett par gulsslangar in i växthuset. En för att leda ut strömmen till uteplatsen utanför och en för att leda ut vatten till bevattning i grönsakslandet. Har både vatten och ström in i växthuset som tur är
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.