Tur till Ikea och shoppat påsar. Behändiga att bära ut jord, grus och sten i. Fortsatt gräva ur källare. Självklart har nån ställt ett berg där det ska stå en säng senare 😡
Arkeologisk utgrävning med spadar, jord, stenar och eventuella fynd synliga i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grop i jordgolv med stenläggning, verktyg, byggmaterial, träplank, i halvfärdig källare eller garage.
Skapa konto
Trädgård med blå säckar, stege, trävirke och vattenkanna; sannolikt rensning eller trädgårdsarbete pågår.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Skall du släpa in säckarna sedan igen? Såfall är tipset att lägga en press över allt. Finns risk att dom väger det dubbla annars

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Nej, de ska vidare upp på släpet imorgon och sedan till Lövsta (tippen). Går bra återanvända ca 4 vändor om man inte tippar i mer än max 30kg/påse. Men ja, press på om det ska regna! Ska det regna imorgon? 🤔

S
Blivit klar med inklädnaden av altanen.

• Träaltan under konstruktion, obehandlat trä, stenläggning kant, utomhus i dagsljus.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion utomhus, antagligen en sittbänk under arbete, verktyg synligt, oavslutat landskapsprojekt.
    Skapa konto
  • Trätrapp och sittplatser utomhus vid en byggnad, grus och jord kring konstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
Dan_Johansson och 23 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Blivit klar med inklädnaden av altanen.
Storlek på panelen?

S
V växelventil skrev:
Storlek på panelen?
Det är Accoya-trall. 26x195 mm

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Bytte igår ut 3 st isolerglaskassetter i ett 3-luftfönster på övervåningen, de gamla kassetterna var hela men kassa ur energisynpunkt när jag kollat med värmekameran, även om det räckt med att känna med handen eller att se att det vid rejält kallt ute varit is på insidans nederkant...

Fick fräsa ur lite ur bågarna för att få in de nya lite tjockare super lågenergikassetterna, men ändå ett relativt enkelt jobb som tog ca en och en halv timmer per båge med allt, städningen efteråt tog tid...

Alltså ett "nytt" 3-luftfönster för en totalkostnad på 2100:-, bytte förra hösten ut alla gamla kassetter i bottenvåningen, 13 st till en totalkostnad av 9200:- vilket ger en totalkostnad på "nya" fönster i huset till 11300 kronor, i mina ögon ett synnerligen prisvärt alternativ till alla fönsterbytare som många gånger byter fönster i onödan.

Bygger naturligtvis på att karm och bågar för övrigt är i gott skick.

• Gilla
Kjell_G och 8 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Bytte igår ut 3 st isolerglaskassetter i ett 3-luftfönster på övervåningen, de gamla kassetterna var hela men kassa ur energisynpunkt när jag kollat med värmekameran, även om det räckt med att känna med handen eller att se att det vid rejält kallt ute varit is på insidans nederkant...

Fick fräsa ur lite ur bågarna för att få in de nya lite tjockare super lågenergikassetterna, men ändå ett relativt enkelt jobb som tog ca en och en halv timmer per båge med allt, städningen efteråt tog tid...

Alltså ett "nytt" 3-luftfönster för en totalkostnad på 2100:-, bytte förra hösten ut alla gamla kassetter i bottenvåningen, 13 st till en totalkostnad av 9200:- vilket ger en totalkostnad på "nya" fönster i huset till 11300 kronor, i mina ögon ett synnerligen prisvärt alternativ till alla fönsterbytare som många gånger byter fönster i onödan.

Bygger naturligtvis på att karm och bågar för övrigt är i gott skick.
Intressant, hur tjocka var dina gamla kassetter, var de avsevärt tunnare än dina nya? Sitter nämligen själv med fönster från 1980 som har treglaskasetter, har övervägt att byta dem, men inte gjort kalkylen...

J JSten skrev:
Intressant, hur tjocka var dina gamla kassetter, var de avsevärt tunnare än dina nya? Sitter nämligen själv med fönster från 1980 som har treglaskasetter, har övervägt att byta dem, men inte gjort kalkylen...
Gamla kassetterna 20 mm, 2x4 glas och 12 mm luft, nya 23 mm, 2x4 glas och 15 mm Argon.
Är ganska enkelt om kassetterna som i mina fall sitter med spikade lister och silikon eller någon form av tätkitt, när jag återmonterade alla kassetter använde jag 2 mm glaslist jag köpte med de nya kassetterna från min lokale glasmästare.

Fönstren jag gjorde förra hösten räckte det med att hyvla ner de befintliga spiklisterna till rätt mått och återanvända, de jag gjorde igår fick jag göra nya lister och anpassa vilket tog lite mer tid.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Düsseldorff
Tagit ner gammal tele- och larmkabel. Sen skulle jag dra ny el till några kameror men jag tog en öl och fastnade på byggahus....

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Hörde att du tagit nån shot också. Om du inte var spik nykter då förklarar det kanske saken.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hörde att du tagit nån shot också. Om du inte var spik nykter då förklarar det kanske saken.
Ja, det kan kanske ha bidragit. Tror dock inte att en liten öl gör varken till eller från, men vem vet?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ett långtidsprojekt gick av stapeln idag. Har länge velat gjort ett soffbord utav mindre bitar virke och då göra det som en rektangel. 500hög 500 bred och 2500 lång. Och idag utav en händelse så träffade jag en som hade massor utav Afrikansk virke så fick 3st bitar. lebombo ironwood, zambezi teak och panga panga Tre träplankor med olika färger på ett hålbräde, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Tre träprover på verktygsbänk, olika nyanser och korn, snickeri eller materialegenskapsjämförelse.
Skapa konto
.

Kom fram ganska så fort att det är Lebombo jag haft i min fantasi. Se bara vilken fantastisk ådring! Hand håller ett bearbetat trästycke, sannolikt i en arbetsverkstad.
Skapa konto

Här är den slipad med enbart 240papper och börjar redan att glänsa i ytan

En hand håller en träbit med sågade spår ovanför en arbetsbänk med verktyg och klämmor.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 9 till
  • Laddar…
Spännande, ser lovande ut 👍.

Skulle du nån gång vilja sälja det så är det nog lättsålt till någon gängkriminell. ”Soffbord panga panga säljes” 😂

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
140-bitarspusslet börjar ta form. Lite provläggning först så man får träning.

Trägolv i byggnad med byggmaterial, rör och konstruktionsstänger. Oordnat, pågående arbete eller renovering.
Skapa konto

6-metersplankor väger en del...

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.