T
Men det gör det inte mindre intressant.
 
J Jochi skrev:
*
Nygammal teknik.
Vattenbestrilade fönster hade fiskaffärer fram till 1950-talet för att hålla nere temperaturen.
*
Sant förvisso, men skulle vi begränsa trådar till det som bara involverar ny teknik skulle forumet nog fort bli rätt öde. ;)
Och även om tekniken är gammal kan implementationer se väldigt olika ut.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
U
Apropå gammalt. För 100år sedan gjordes en utbyggnad på vårt hus, har rensat lite panel för att isolera vinden och hittade två svävande takstolar.
Delvis öppen träkonstruktion, skador, renoveringsbehov, exponerade bjälkar och bräder, rivig, inomhusarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på skadat tak med synliga träbjälkar, isolering, och brun väv som hänger. Slitage eller vattenskada syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är ju frågan om man ska fixera dem eller inte. Det har ju ändå funkat i 100år och om man lägger stöd under, behöver man då söka bygglov/anmälan för att det ändå är ändring av bärande konstruktion?
Kan garantera att så det är gjort idag har inte gått via någon konstruktörs skrivbord…
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
behöver man då söka bygglov/anmälan för att det ändå är ändring av bärande konstruktion?
Vad man behöver låter jag vara osagt men jag hade aldrig ens kommit på tanken att "anmäla" att jag förstärkt en takstol.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
U
Alfredo Alfredo skrev:
Vad man behöver låter jag vara osagt men jag hade aldrig ens kommit på tanken att "anmäla" att jag förstärkt en takstol.
nej jag är på samma plan ;)
det var mer en filosofisk fråga ska jag väll erkänna.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
nej jag är på samma plan ;)
det var mer en filosofisk fråga ska jag väll erkänna.
Är takstolen ens en bärande konstruktion om den saknar upplag? På tal om filosofiska frågor.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är takstolen ens en bärande konstruktion om den saknar upplag? På tal om filosofiska frågor.
Är frågan om en filosofisk fråga angående en bärande takstol ens ett bärande underlag för att ställa frågan?;):geek:
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
U
Lite som frågan, om en döv skriker i skogen och ingen hör han skrika, låter det verkligen?

Jag kommer ju förstärka det eftersom att underlagsbrädorna (råspånt utan spånt) och innertaket är det som troligen bär upp dem idag. Både innertak och råspånt är isch 30mm tjocka brädor. Innertaket kommer ryka nu när det blir ny isolering och jag vågar inte chansa att ta bort det utan att göra stöd för takstolarna.
 
Har man inte takstolar för att taket ska sätta sig? Då verkar den här modellen rimlig. (y)
 
  • Gilla
  • Haha
pjgb och 3 till
  • Laddar…
U
Fun fact är att när jag och sambon gick igenom byggkalkylen för ett hus när vi tittade på att köpa tomt, så ville hon stryka takstolarna ur kalkylen med motiveringen.
”Det är onödigt vi ska ju inte ha några stolar på taket, då kan vi ju spara in 40 tusen”

Dagen efter skickade jag henne byggahus’s quiz om takstolar.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Mange_64 och 13 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
så ville hon stryka takstolarna ur kalkylen
För ditt välbefinnandes skull hoppas jag att sambon inte läser här. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Ursviken och 2 till
  • Laddar…
U
Det är nog ingen risk. Som det låter här hemma borde egentligen jag läsa mindre här för välbefinnandets skull. Lägger alldeles för mycket tid på detta forum, men hey vad gör man inte för en fin t-shirt?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Tak i närbild, skorstensvägg, röda plankor, sommarsol, skuggor, gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite färg på skorstenen och panelen lyser upp till det nya taket.
 
  • Gilla
Roga1337 och 10 till
  • Laddar…
Blev ett altanbygga nu under lång ledigheten . Men har lite kvar
 
  • Trädäck under konstruktion vid hus, grönska, leksaker, verktyg på gräsmatta, skymningsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck, hus, träd, himmel, skymning. Nybyggt staket av trä i förgrunden. Arkitektur, boende, privatliv, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med möbler, grill, lummig trädgård, sommarkvällsstämning, husfasad, gröngräs, avkoppling, utomhusliv, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med möbler och leksaker i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 12 till
  • Laddar…
Börjat floa ved till kaminen som beställdes i september som aldrig vill levereras..

Garage med staplad ved, tomma hyllor och en kartong på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.