Nu högg jag allt i sten.

Fotomontage av en vägg med en ojämnt uthuggen öppning som visar tegelstenar och ett mörkt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det färdiga resultatet. Obs: Fotomontage

Fotomontage som visar en svart köksfläkt monterad på en vägg under renovering med synlig isolering och rör.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
65 stolpar nedbankade under helgen. Mellanstolparna som bara skulle ned en halvmeter gick smidigt. Hörn- och grindstolparna som skulle ned 120 cm var lite tuffare. Lånat en rejäl slägga nu så förhoppningsvis får jag ned dem en bit till. Ritningarna reviderades något så jag får komplettera med fyra stolpar till veckan.

Alltför varmt i helgen för att vara effektiv men i och med att jag haft beredskap blev det nyktert och tidiga morgnar. Nästkommande fredag är ledighet efter beredskap så då får jag ytterligare en långhelg på mig att fixa grindar och fästa stängslen. Snart är det slut på löplina för hunden.

• Ett staket längs en grusväg med nyligen nedbankade stolpar i soligt väder.
    Skapa konto
  • Gilla
Jonasdzm och 9 till
  • Laddar…
Satt sista pappen på nedre sektionen. Läktat upp, satt överbleck. Imorgon blir det hugga ur rötskadan och fixa det, sen försöka klä lite.

• Husfasad med vindskyddspapp och läkt, ställning uppställd, person arbetar.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Satt sista pappen på nedre sektionen. Läktat upp, satt överbleck. Imorgon blir det hugga ur rötskadan och fixa det, sen försöka klä lite.
Ett tips är att sätta en extra spikläkt under fönstren närmare karmen, speciellt på övre plan. Det ser ut som att nuvarande läkt sitter en bra bit ifrån. En extra snutt kostar inte många kronor, men kan spara en del svordomar.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Ett tips är att sätta en extra spikläkt under fönstren närmare karmen, speciellt på övre plan. Det ser ut som att nuvarande läkt sitter en bra bit ifrån. En extra snutt kostar inte många kronor, men kan spara en del svordomar.
Det ska på en midja i plåt där med ett foder under, i samma nivå som underfodren. Underlättar det ändå?. Kanske ska ta en 15cm nedanför fodren iof. Det kanske inte vore så dumt :thinking:

Varmaste dagen i mannaminne blev det inte mycket gjort. Jag spacklade lite ojämnheter i badrummet. Spacklet var snabbtorkande cementspackel med en användningstid på 20 minuter, men efter 10 minuter var det så grynigt att det knappt fastnade på spackelspaden så jag gav upp.
Det blev iallafall en tur till återvinningscentralen så jag fick svalka mig i bilen.

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Kom hem efter några dagar på Gotland till ett smällhett hus. Okej, det är över 30 grader ute, så kanske inte så konstigt ?? Men när jag kliver in barfota i badrummet känns nått fel, det går knappt att stå på golvet.
Elvärme, termostaten visar 23 grader som vanligt, men golvet är nog 43 grader.
Lossar termostaten för att kolla, när jag drar ut den lossnar ena kabeln till givaren och ena värmekabeln, dåligt åt skruvat helt enkelt.
När jag dra ut lite till för att sätta tillbaka de hoppar även inkommande fas ur.
Sätter dit och drar åt allt som det ska, men termostaten matar ut ström till slingan iaf, så nått har gått sönder.
Lite märkligt att kablarna inte satt fast, installationen är gjord av en elektriker och inget hemmapul som man skulle kunna misstänka.
Golvet har nu varit urkopplat i 12 timmar, men det är fortfarande kännbart varmt. Vet inte hur tjock plattan är, men vet att det är isolerat med frigolit under.
Blir spännande o se vad elräkningen säger.
Termostat med lösa kablar och synlig väggfäste i ett öppet eluttag.
Skapa konto

• Wow
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Givaren var död, enkel att dra ur och byta som tur är.
Märkligt dock att den gasat på full värme, enligt Ebeco ska den stänga av och ge felkod ifall givaren är trasig.

Isakare Isakare skrev:
Givaren var död, enkel att dra ur och byta som tur är.
Märkligt dock att den gasat på full värme, enligt Ebeco ska den stänga av och ge felkod ifall givaren är trasig.
Död kanske inte givaren var men visade fel värde så golvvärmen gick på max?

Ramnemark Ramnemark skrev:
Död kanske inte givaren var men visade fel värde så golvvärmen gick på max?
Jo, den var stendöd.

Avbrott eller kortslutning?

useless useless skrev:
Avbrott eller kortslutning?
Avbrott

Isakare Isakare skrev:
Jo, den var stendöd.
Något annat har ju varit fel eftersom värmen stod på max. Kanske lika bra att byta ut termostaten. Hade det varit T2/Raychem så är det 20 års garanti på termostaten

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Något annat har ju varit fel eftersom värmen stod på max. Kanske lika bra att byta ut termostaten. Hade det varit T2/Raychem så är det 20 års garanti på termostaten
Ska köpa en givare o prova.
Den här är monterad -15 tror jag. Ebeco 205.

Tyvärr kan jag inte så mycket om Ebeco men T2 ger 12 år totalgaranti till alla kunder och 20 eller om det var 25 år totalgaranti om elektrikern/montören har gått en kurs och blivit Certified PRO. Så det är schysst för kunderna :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.