Ett par mindre projekt som är till nytta.
Har bytt hängrännor på ena sidan av huset, de gamla satt intryckta under pannkanten och var i perfekt våg vilket resulterade i dålig avrinning.

Tänkte att detta fixar jag över en helg, jo tjena. Förutom att jag inte är särskilt duktig så satt de gamla fast med rostiga skruvar in under pappkant och takpannekant så det visade sig att jag fick kapa 48 skruvar med multicuttern. Funderade på att lyfta av pannorna men det kändes alldeles för bökigt. Provade också att spräcka panelen vilket var enklare men jag ville helst behålla de gamla brädorna.
Fick loss allt och fick de nya rännkrokarna på plats helg tre. Stuprör var också slut på Byggmax de tre första gångerna jag var där men sedan kom det in nya.

Men nu är allt på plats och vi har också en regntunna (225 liter) som fylls på ett dygn tydligen. Vattnet rinner lätt åt rätt håll numera.

Nästa problem var att hitta rätt färg på de panelbrädor jag fick ersätta. Misstänker de gamla är målade med brunsvart Cuprinol och jag hade bara Beckers. Tidigare test på färgblandning för det brunsvarta inne i huset blev två delar svart och en del brunsvart Beckers, det gav identisk kulör. För panelen ute blev två delar brunsvart och en del svart bäst. Intressant är att på bilden ser de gamla blankare ut men i verkligheten är den nylaserade blankare. Men jag är nöjd.

Nymålade och gamla panelbrädor på husvägg, skillnad i glans och färgton synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad hängränna längs takkanten med synliga krokar och stuprör mot trävägg och tegelsten.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
surris
Redo med att börja med frisen runt om (y)
Nyinstallerat svartvitt hexagonalt kakelgolv i ett rum med vita subway-tiles på väggarna, redo för frisinstallation.
Skapa konto

• Gilla
Niclas Gustafsson och 19 till
  • Laddar…
Gamla, borttagna slipers på gräsmatta framför hus, kvar efter renoveringsprojekt.
Skapa konto

Tom yta vid husvägg där slipers har tagits bort, släpvagn med byggmaterial och stege vid sidan.
Skapa konto

Så var eländet borta, slipers luktade inte direkt sommar regn.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Lägger golv i hallen. Lägger till en utomhusvy för att visa @Hep att hans gamla sågar kommer till användning.

• Nytt laminatgolv läggs i en hall med en öppen trätrappa och en låda kakel på golvet.
    Skapa konto
  • Arbetsområde utomhus med såg på stativ, verktyg och material framför ett vitt hus i soligt väder.
    Skapa konto
  • Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
Brötat ner ett altantak.
Rivet altantak med synliga träbjälkar och stålbalkar på en bakgård med grönt gräs och hus i bakgrunden.
Skapa konto
Altantak under rivning med nedbrutna takplåtar och konstruktion framför röd husvägg.
Skapa konto
Nybyggd träaltan utan tak brevid ett rött hus med en person som arbetar på altanen.
Skapa konto

• Gilla
DinaN och 5 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Lägger golv i hallen. Lägger till en utomhusvy för att visa @Hep att hans gamla sågar kommer till användning.
Härligt. Då var det alltså en bra idé att jag rensade i garaget. Nu väntar jag bara på att någon bjuder en tia för den klena kompressorn och sedan postar en bild på en halvpumpad badboll.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Målat tak för första gången i mitt liv. 6 kvm, stående på en stege med vanlig kort roller. Halvjobbigt faktiskt. Körde ett varv med lackfärg på fönster och dörr också. En gång till, sen får det vara good enough.
Före:
Vitt med div fläckar
Vitt tak med synliga fläckar före målning, målningsprojekt i hemmet.
Skapa konto

Efter:
Vitt och fläckfritt
Nymålat vitt tak, utan fläckar, med väggar och lister som kontrast.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 11 till
  • Laddar…
Hallen börjar bli klar. Det är en del lister och ett par trösklar kvar.

• Renoverad hall med grått klinkergolv och trätrappa, lister och kartonger på golvet.
    Skapa konto
  • Renoverad hall med grått klinkergolv, vita dörrar, lister som saknas och byggmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 7 till
  • Laddar…
Monterat upp sågbord och börjat gräva ur för trall. Bra sågbord med tanke på priset för en hemmafixare (y)

• Sågbord monterat i ett garage med vitmålade väggar och diverse verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hallen börjar bli klar. Det är en del lister och ett par trösklar kvar.
Listerna ska inte sättas upp förens man flyttar

• Haha
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 6 till
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Monterat upp sågbord och börjat gräva ur för trall. Bra sågbord med tanke på priset för en hemmafixare (y)
Ser faktiskt riktigt trevlig ut

surris
Klar för dagen. Längtar till det blir klart, börjar bli lite trött påt nu :rofl:
Halvfärdigt kakelarbete med vita och svarta hexagonala plattor, verktyg vid väggen.
Skapa konto

• Gilla
Niclas Gustafsson och 15 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Klar för dagen. Längtar till det blir klart, börjar bli lite trött påt nu :rofl:
[bild]
Dubbla golvbrunnar?

surris
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Dubbla golvbrunnar?
En för dusch och en för badkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.