Byggahus.se

Vad har ni gjort med era hus idag?

2176k läst  20,6k svar

1. T
    Medlem · Nivå 13
  2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Det blåste upp till traditionsenligt storm i januari.. Varpå ett brak hördes och ganska snabbt konstaterade jag att det inte var en spade, sopkvast eller dörrmattan som blåste av altanen... :rolleyes::whistle::cool:
    Har fått leka plåtslagare och tvättat överdrag med högtryckstvätten.

3. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    Det är så där med tunnplåt du vet ;)

• Laddar…
  4. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Ska se om Weber har en Hardox variant... :cool:
    Eller komma ihåg att dra in den mot huset efter utförd grillning ;)

5. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    Ja, eller Armox om man vill ha det där lilla extra, finns väl till 170 mm har jag för mig ;)

• Laddar…
  6. kashieda
    Besserwisser Nivå 8
    Tunnplåt är allt under 500 mm, vet ni väl...

7. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    Eller? ;)

Kalla mig tråkig, men götämnet är ju oftast i form av slabs vid plåttillverknkng, vilka brukar ha en tjocklek kring 220 mm på Fredriks jobb, om jag minns rätt. Det krävs dock lite tjockare slabs för 150-170 mm för att få en okej reduktionsgrad. Men jag är lite ringrostig ;)

Man kanske kan definiera tunnplåt som vad som hasplas på rulle, dvs typ 6 mm ;)

• Laddar…
  8. kashieda
    Besserwisser Nivå 8
    Det kan vara så att den definitionen mest lever bland de som tillverkar stridsfartyg, när jag tänker efter...

9. Snigla
    Allvetare Nivå 23
    Ah.. förklarligt! Du hade iaf inte försökt spränga den el liknande haha :p

Vi förlorade vår grll första året här i huset.. den flög omkring dom en vante i stormen .. va inte lönt att försöka laga (eller att ens tro att vi skulle hitta alla delarna igen)

• Laddar…
  10. kashieda
    Besserwisser Nivå 8
  11. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Hela vägen ner till 0,40mm och 6km lång :cool:
    Ser man på det på det viset är det ett ganska fantastiskt material och en tämligen komplex maskin (fabrik).

• Laddar…
  12. X
    Allvetare Nivå 5
    Jag kan berätta att även min blåste av altanen och blev deformerad, jag ringde försäkringsbolaget och det var gick på försäkringen.
    Så de betalade ut pengar för en ny-avdrag utan några problem alls, fick även behålla den gamla som det gick att räta upp hjälpligt med spett och slägga.

13. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Vilket bolag var det?

14. T
    Medlem · Nivå 13
  15. P
    Medlem · Nivå 11
    Snyggt :D(y) Fint väder har du med, här regnar det som satan :crysmile:

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: