Rivit panelen på ena sidan av takkupan, söderläge och trångt ihop med 45° tak..

För inte bli galen eller råka ut för en olycka beslöt "facket" (jag i samråd med yngsta) att det var dags för avkylning :cool:
Person som sitter på trädäck med fötterna synliga framför en pool för avkylning under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ullberg och 5 till
  • Laddar…
M
FredrikR FredrikR skrev:
Blir det plåt efter detta nu då?? ;)
Nej nej - vi kör trä den här gången också, men på rätt sätt :D

Har vart och sågat till understycket till karmen i kärnfuru. Denna gång med en ”läpp” som hänger ut över vattbrädan, vilket innebär att konstruktionen förbli tät tills dess att någon av de ruttnat bort. Men det tar nog ett tag i alla fall :)

• Hand håller ett sågat trästycke med en utstickande läpp, avsett för byggkonstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
P-plats och 2 till
  • Laddar…
Nä fy fn. Försöker hitta skugga:sweat::cool:

Hittade två ensamma stolpskor i garage samtidigt som det kanske svajade lite i regelverket. Blev två plintar tilö, totalt 16 stycken. Ska väl vara fan om det inte räcker?

Passade även på att måla stolpsrna en gång med täckfärg.

Vidare så beställde jag på den lokala bygghandeln lite trallvirke som kommer imorgon och då blor det dags att köpslå!

• Nygjuten plintgrund med regelverk av trä för ett däck, bredvid en röd trädgårdstraktor och såg på en grusgång.
    Skapa konto
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Lycka när man inte får mer spill på klädselbrädorna till garaget!

Kapmaskin från Bosch i bruk för att såga en klädselbräda utan spill.
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 13 till
  • Laddar…
Idag har det varit för varmt för utomhusjobb så dagens gärning fick bli att hyvla av ett par milimeter på skafferidörren, rensa vattenlåset i handfatet och såga upp lite råvaror till snickeriet. Sedan hann jag med att snickra ihop ett grunt skåp med skjutluckor och en vedlår för allt spill i snickarboden.

Snickeribod med kamin, snickarbänk, verktyg och nybyggt grunt skåp med skjutluckor samt en vedlår.
Skapa konto
Nysnickrat grunt skåp med skjutluckor monterat på vägg av OSB-panel, bredvid murad skorsten.
Skapa konto

En snickarbod med ett nysnickrat grunt skåp med skjutluckor bredvid en kamin och en vedlår under hyllor.
Skapa konto

• Gilla
pjodden och 5 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Idag har det varit för varmt för utomhusjobb så dagens gärning fick bli att hyvla av ett par milimeter på skafferidörren, rensa vattenlåset i handfatet och såga upp lite råvaror till snickeriet. Sedan hann jag med att snickra ihop ett grunt skåp med skjutluckor och en vedlår för allt spill i snickarboden.

[bild] [bild]
[bild]
Shit vilken energi du har!!

tommib
Coolt snickeri, men är det inte farligt med en vedspis där med tanke på allt damm?

...och varför står det SJ Mob på vedspisen?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
richardtenggren
Dagens plan var att riva lite taktegel(betong), men det kändes outhärdligt med 34 grader i kombination med ett svart tak. Så inväntade att solen gått ner bakom träden, så körde jag på och rev ca 95 m2. Sen gav jag upp då armarna började kännas möra och jag slog en tegelpanna i knäet, ni vet en sådan där nervträff som får en att bli svimfärdig?

Men utsikten var helt okej:

• Utsikt över kustsamhälle med sjöbodar och havet i skymningen efter takrenoveringsarbete.
    Skapa konto
  • Vy över hustak med hav och himmel i bakgrunden och träd som ramar in bilden.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Coolt snickeri, men är det inte farligt med en vedspis där med tanke på allt damm?

...och varför står det SJ Mob på vedspisen?
Håller man rent runt sig så ska det inte vara någon fara.

Kaminen är byggd för att sättas in som värmekälla i järnvägsvagnar om de inte kunde värmas på vanligt sätt under krig eller kris, så den kommer från den beredskap vi hade under kalla kriget.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Shit vilken energi du har!!
Har bara lite svårt att sitta still längre stunder. En hantverkares förbannelse.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Lite mer målat idag, vita hörnet och entrén fick första strykningen.

Ny målad fasad och entrédörr i vitt på hus med röd träpanel, nära golfbana på varm dag.
Skapa konto

Sen blev för varmt så jag drog ut på golfbanan istället, inte direkt svalare där :cool:

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Äntligen klar med rivning av panel på södra gaveln (Hatar T-Panel med kamspik..:mad:)
Har även satt ny vindpapp och fått dit alla bottenbrädorna på gaveln.
Blev ju inte direkt något gjort på dagarna mitt i solskenet så det har nu tagit 4 kvällar fram till midnatt att fixa detta.
Bara att ge sig på o kapa till lock senare idag och se om man kan få upp några till kvällen.:sweat:

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Småljummet även här..
Måtte det vara nån värme kvar när takkupan är klar. Rev panelen på sidorna idag, fick dit Windy efter kvällsmaten. Sambon drev på efter en cider till maten ;) lite gles frampå blev det också. Imorgon är det få dit plåtar på ett ok sätt som gäller, sedan mer gles och förhoppningsvis lite röda plankor. (y)
Byggnadsställning framför ett hus där en takkupa är under konstruktion med isoleringsmaterial och delvis monterade träreglar vid skymning.
Skapa konto

• Gilla
D09 och 3 till
  • Laddar…
Tror ni det är för varmt för att måla nu egentligen? Jag har självklart inte målat i solen men det har nog varit 26-28 i skuggan

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.