I helgen fagade vi ”ängen” så gott det gick. Det kändes efteråt i armarna 😄 Rafset lägger vi under prydnadsapeln. Den har blivit mycket piggare efter att vi har gett den det slagna ”höet” från ängen på sensommaren i ett par år 🙂

Nyslaget gräs på en äng som används för att stärka en prydnadsapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prydnadsapel med nyslaget hö nedanför, på en sluttning med mossbeklädda stenar och gröna växter.
Skapa konto

Och idag ”fagade” kommunen äntligen vår gata 😊
Nyrakad gräsäng med samlade löv bredvid en nyligen fejad gata.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Grävt ett hål.
Grävt hål med planterade vita och rosa blommor omgivna av stenar och jord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
mrsnhp och 4 till
  • Laddar…
K
En skottkärra full med grenar och kvistar från björk och lönn på en gräsmatta.
Skapa konto
Räfsat och plockat pinnar från björk och lönn som blåste ner under helgen

Rivit ner ett skatbo, för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på. Då vädret var tjänligt och jag var ledig så gick jag efter en stege och plockade ner varje pinne, samt klippte undan lite trädet för att de ska tappa intresset. Räfsade upp allt bös.
Det är max 50 meter till ett igenvuxet hygge med gott om platser att bo på så jag känner mig inte överdrivet elak, de är träliga att ha i trädgården.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
K
Hos mig har skatorna byggt i min Paradisbuske och efter snö och regn har boet säckat ihop. Snart kommer en motorsåg och kapar hela busken en bit ovanför marken....

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
K
Trädgård med tillplattat gräs och blad, indikation på stort djur som legat där.
Skapa konto
Upptäckte ett mysterium i morse, något stort har legat i min trädgård över natten. Om ni zoomar fotot syns det väl att gräset/blombladen är tillplattade. Bredden är ca 1 m och något mindre på höjden. En liten sidenblomma ligger där också, men den kan ju ha kommit med blåsten. Inget av detta fanns där igår. Har tänkt på ett rådjur möjligen, men finns ingen skog så nära. Och mot stenmuren växer det tulpaner och de är kvar. Nån som har nåt förslag på vad det kan ha varit som har legat där??? 🤔🤔

K Kakelugnen566 skrev:
[bild] Upptäckte ett mysterium i morse, något stort har legat i min trädgård över natten. Om ni zoomar fotot syns det väl att gräset/blombladen är tillplattade. Bredden är ca 1 m och något mindre på höjden. En liten sidenblomma ligger där också, men den kan ju ha kommit med blåsten. Inget av detta fanns där igår. Har tänkt på ett rådjur möjligen, men finns ingen skog så nära. Och mot stenmuren växer det tulpaner och de är kvar. Nån som har nåt förslag på vad det kan ha varit som har legat där??? 🤔🤔
Det finns inga spår efter klövar eller tassar? Vi har haft älg som sovit i vår hage, det är väl min killgissning att du har samma djur hos dig.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[bild] Upptäckte ett mysterium i morse, något stort har legat i min trädgård över natten. Om ni zoomar fotot syns det väl att gräset/blombladen är tillplattade. Bredden är ca 1 m och något mindre på höjden. En liten sidenblomma ligger där också, men den kan ju ha kommit med blåsten. Inget av detta fanns där igår. Har tänkt på ett rådjur möjligen, men finns ingen skog så nära. Och mot stenmuren växer det tulpaner och de är kvar. Nån som har nåt förslag på vad det kan ha varit som har legat där??? 🤔🤔
Kanske en säl? De kan visst ta sig rätt långa sträckor åt fel håll… 🤣
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...orde-hittade-salunge-i-hasthage-bredvid-vagen

K Kakelugnen566 skrev:
Kika efter ”pluttar”, både rådjur och älg brukar lämna sånt efter sig 😉

Man behöver inte ha skog alldeles bredvid för att rådjuren ska hitta in. Det är kanske därför de har övernattat hos er istället för i skogen.

Jag har byggt ihop ett drivhus (köpt på Classe, här är vi lata) till en av pallkragarna. Där ska det bli sallat, spenat och sånt.

I den närmre pallkragen är det vitlök som sattes i höstas.

Två pallkragar i trädgård, en med drivhus ovanpå och spenat, den andra med vitlöksplantor.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
K
FreQa FreQa skrev:
Det finns inga spår efter klövar eller tassar? Vi har haft älg som sovit i vår hage, det är väl min killgissning att du har samma djur hos dig.
Nja, så stort djur tror jag inte, den tillplattade delen är max 1 m bred. Några fotsteg eller pluttar syns inte heller till. Det lutar nog åt ett rådjur, även att de är ganska sällsynta här. Det finns skog lite längre bort men länge sedan jägarna jagade där. Ett rådjur har jag sett på de 25 år som jag har bott här och det var för 15 år sen. Men tack ändå för svar!!

K Kakelugnen566 skrev:
Nja, så stort djur tror jag inte, den tillplattade delen är max 1 m bred. Några fotsteg eller pluttar syns inte heller till. Det lutar nog åt ett rådjur, även att de är ganska sällsynta här. Det finns skog lite längre bort men länge sedan jägarna jagade där. Ett rådjur har jag sett på de 25 år som jag har bott här och det var för 15 år sen. Men tack ändå för svar!!
Det låter ändå som rådjur tycker jag. Du lär märka om de börjar komma tillbaka regelbundet. Dels lever tulpanerna farligt och dels är det just nu årstid för att krafsa i marken och feja hornen på grenar och tunna träd.

Unikt namn
Mmm... Det räcker med en kväll av besök för att i princip samtliga (10+) klena busk-verk ska hinna bli ringbarkade av råbockshorn.

Mitt i ett villaområde dessutom.

K
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det låter ändå som rådjur tycker jag. Du lär märka om de börjar komma tillbaka regelbundet. Dels lever tulpanerna farligt och dels är det just nu årstid för att krafsa i marken och feja hornen på grenar och tunna träd.
Jag ska hålla utkik, men märkte inte något i morse, buskarna var orörda och även tulpanerna var kvar!

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Jag ska hålla utkik, men märkte inte något i morse, buskarna var orörda och även tulpanerna var kvar!
Tills du kommer på, "visst sjutton, jag ställde två säckar trädgårdsavfall där igår"😉

• Haha
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.