1 161 156 läst ·
8 569 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Säsongspremiär för ogräsrensning.
Hittade lite nässlor så jag funderade på att spara dem och sälja till @AndersMalmgren till hans nässelsoppa. 500kr/kg BH-pris?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade lite nässlor så jag funderade på att spara dem och sälja till @AndersMalmgren till hans nässelsoppa. 500kr/kg BH-pris?
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Ser ut att vara lite för lite för en soppa dock men det är ju inte riktigt skördetid ännu så den kanske tar sigS sinuslinus skrev:
Nu blir man ju frestad igen. https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-blir-det-till-mat-bilder.437053/unread
Själv har jag idag plockat bort en hel del vissna växter och spridit ut några skottkärror med kompostjord i rabatterna.
Själv har jag idag plockat bort en hel del vissna växter och spridit ut några skottkärror med kompostjord i rabatterna.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Den ser ut att behöva mixas mer. Såhär ska det se ut (tycker jag)HasseTeknik skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-blir-det-foer-mat.413655/post-4708258
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Denna tråd är verkligen en härlig påminnelse hur underbart avlångt landet vi lever i är.
Ja vad har jag då gjort idag då? Jo skottat bort snön som landat under påskhelgen och packat ner snön på skoterparkering på baksidan av huset. Fortfarande en hälsosam snömängd så det hinns nog med några till turer hemmavid.
Ja vad har jag då gjort idag då? Jo skottat bort snön som landat under påskhelgen och packat ner snön på skoterparkering på baksidan av huset. Fortfarande en hälsosam snömängd så det hinns nog med några till turer hemmavid.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Idag inleddes trädgårdssäsongen med att sålla kompostbingarna. Lite drygt en pallkrage kunde vi fylla med kompostjord, och det finns lite mer kvar som vi inte orkade gräva upp idag. Komposterna anlades 2021 och nu är första gången vi tömmer dem. Ingen storproduktion med andra ord.
Ja verkligen.Rickard. skrev:
Denna tråd är verkligen en härlig påminnelse hur underbart avlångt landet vi lever i är.
[bild]
Vi hade 17 grader idag och jag fick jobba ute i T-shirt en del av dagen 😱
17 grader i skuggan här idag på eftermiddagen.. och sol! (solen kom efter lunch, innan var det iof ganska varmt.. men grått och tråkigt)
Några gamla säckar försvann (blivit stående/liggande över vintern..) kvar är den där röda hinken med jästa äpplen.. och dessutom full med regnvatten.. (den blir morgondagens problem haha)
Framförallt försökte jag bli av med lite löv som blåst "fast" runt saker på stenarna... det var såpass tjock lager att det undre liksom börjat förmultna redan
(tog bara bort det tjocka lagret och tänkte att det andra ska få torka innan jag ger mig på det.. för annars kommer så mycket småsten med). Blev ändå ett par säckar löv på bara några kvadratmeter...
Några gamla dahlior blev kvar ute i sina urnor förra året och det var dags att sortera bort dem.. (blomman som sitter i den rensade urnan.. är nått helt annat.. tror det var en stäppsalvia.. hittade den i lövhögen utan kruka... så jag satte ner den där i fuktig jord tills vidare.. tror den lever..)
Logga in
Skapa konto
Några gamla säckar försvann (blivit stående/liggande över vintern..) kvar är den där röda hinken med jästa äpplen.. och dessutom full med regnvatten.. (den blir morgondagens problem haha)
Logga in
Skapa konto
Framförallt försökte jag bli av med lite löv som blåst "fast" runt saker på stenarna... det var såpass tjock lager att det undre liksom börjat förmultna redan
Logga in
Skapa konto
Några gamla dahlior blev kvar ute i sina urnor förra året och det var dags att sortera bort dem.. (blomman som sitter i den rensade urnan.. är nått helt annat.. tror det var en stäppsalvia.. hittade den i lövhögen utan kruka... så jag satte ner den där i fuktig jord tills vidare.. tror den lever..)
Måste faktiskt säga att gå runt med lövblåsen ett par gånger gör mycket. Man får med det som torkat. Är det mycket blött kan man blåsa det dan efter. (Om det inte snöar mellan, jä'vla skitvinter....)Snigla skrev:
17 grader i skuggan här idag på eftermiddagen.. och sol! (solen kom efter lunch, innan var det iof ganska varmt.. men grått och tråkigt)
[bild]
[bild]
Framförallt försökte jag bli av med lite löv som blåst "fast" runt saker på stenarna... det var såpass tjock lager att det undre liksom börjat förmultna redan(tog bara bort det tjocka lagret och tänkte att det andra ska få torka innan jag ger mig på det.. för annars kommer så mycket småsten med). Blev ändå ett par säckar löv på bara några kvadratmeter...
[bild]
Ja man sprayar det på saker som man inte vill att rådjuren ska äta. Folk säger att det funkar nästan alltid och bättre än andra medel och huskurer. Vi har bara hunnit testa det en gång förra året. Då åt rådjuren iallafall inte upp de blommor vi hade sprayat på, men det kan ju bara ha varit tur.Snigla skrev:
Mot vilt, stämmer.Snigla skrev:
Tar mig friheten att besvara frågan på om det fungerar. Ibland! 😂
Det beror lite på hur ihärdiga rådjuren och hjortarna är.
Använder det en del inom jobbet.
På vissa ställen fungerar det jättebra och på andra fungerar det i princip inte alls. Då skall tilläggas att platserna det inte fungerat på, är beståndet utav vilt väldigt stort.
Det har hänt att dom låtit bli en planta, men några meter ifrån har dom rensat.
Då har det testats med mer styrka på blandningen, men ingen skillnad.
Men kort sagt är det absolut värt att testa ändå. För vissa gör det skillnad och för andra inte. Det beror som sagt på hur envisa djur man har i trakten 😊