13th Marine 13th Marine skrev:
Gödslat ca 100lpm häck.
Blir många lass hästgödsel. :sweat:
Står på att-göra-listan här också, är dock lite orolig för att hästskitsleverantören inte riktigt har hunnit producera tillräckligt sen vi länsade ”förrådet” i höstas :rofl:.

mexitegel mexitegel skrev:
Står på att-göra-listan här också, är dock lite orolig för att hästskitsleverantören inte riktigt har hunnit producera tillräckligt sen vi länsade ”förrådet” i höstas :rofl:.
Här finns oändligt mycket, fick tre skopor i veckan.
Vi gödslar hela trädgården med det, häckar, rabatter och odlingsland. Ger lite välbehövlig mull till vår sandjord.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jag plockade upp lite rotogräs igår, för att ha i en gratäng. Den största vägde 220 gram...
Hand håller ett stort rotogräs avsett för matlagning, synligt smutsigt och jordigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
beqen och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Min mamma sa att Långfredagen var årets tråkigaste dag, som barn var hon tvungen att sitta still inomhus, inte leka eller roa sig på nåt sätt, knappt ens prata eller andas...
Den här långfredagen blev hos mig ungefär lika tradig - solen sken en stund så jag laddade för att gå ut trots nån ynka plusgrad, sen kom mörka moln och hagel, jag tog en kaffe och hoppades på att ovädret skulle dra förbi, solen kom fram och jag hann dra bort lite fjolårsskröfs från rabatterna innan nästa oväder drog in.
I skrivande stund har det haglat vid fyra tillfällen och jag sitter här och njuter av att se vad ni andra hunnit med i trädgårdarna. Siktar på morgondagen som, än så länge, lovar bättre väder.
Glad Påsk!
När jag var ung var påsken så tråkig att inte ens gräsmattan växte.

• Haha
  • Älska
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Här finns oändligt mycket, fick tre skopor i veckan.
Vi gödslar hela trädgården med det, häckar, rabatter och odlingsland. Ger lite välbehövlig mull till vår sandjord.
Eftersom min svärfar mest har tillgång till tvål och diskmedel så får jag hämta gödsel på egen hand. Hittade gratis brunnen hästskit via marketplace på fb så blev ett lass idag.

• Släpvagn fylld med brunnen hästgödsel på en inritad uppfart.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Tvättat trädäcket från senaste årets nedfall.
Ren tvättad yta på ett trädeck jämfört med det orenade gråa träet runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Kört med "mossrivaren" idag. I år är året jag ska ta tag i gräsmattan. Har 12kg Weibulls extra green som väntar, och ska hämta ett 30-tal säckar dressjord i veckan.

• Person anlägger gräsmatta med en mossrivare på en solig dag, med sikte mot en välmående trädgård och hus.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
karra karra skrev:
Kört med "mossrivaren" idag. I år är året jag ska ta tag i gräsmattan. Har 12kg Weibulls extra green som väntar, och ska hämta ett 30-tal säckar dressjord i veckan.
Trevligt! Verkar vara bättre väder där nere. Jag har också börjat pyssla med våra små gräsplättar. På ett ställe så stod det för ett par år sedan en hög med rivningsskrot under vår badrumsrenovering, och sedan dess så hämtade sig gräset inte riktigt. Istället blev det komprimerad lerig jord där bara alla andra växter verkade trivas. Mattan var dessutom riktigt ojämn med en bulle på ett ställe och en grop på ett annat, så i morse så skalade jag bort gropen (många maskrosrötter hittade och uppgrävda), fyllde upp hålet, jämnade till och sådde lite nytt. För tidigt på året, sägs det, så vi får se.

• Nyjämnad och sådd gräsplätt med ojämn terräng och växtlighet runt omkring.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Har äntligen fått upp två korgar på väggen in till grannen, köpte de förra året men de har legat i förrådet sedan dess. Sen hade vi turen att grannen tvärsöver har lagt hela påskhelgen åt att ta ner en megagran och erbjöd att ta vår stora rishög med nerklippt schersmin, den har legat sedan i vintras eftersom vi saknar dragkrok och aldrig får besök nu i coronatider. Skönt att bli av med den! :D Två väggkorgar med växter hänger på en grå vägg, bredvid en röd stuga med vilstolar och ett litet bord på en stenlagd uteplats.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Annars håller jag på och gräver upp avlånga gropar på ca 9 platser i trädgården så den ska bli riktigt lummig och Japan inspirerad. Har beställt ca 15 plantor som jag ser fram emot. besökte Lider och hittade billiga Rododendron och små Magnolier som jag kan använda i tomma hål i trädgården. Självklart ser jag fram emot att den ska bli helt insynsskyddad så jag och mina vänner kan både sola nakna och ta en promenad och njuta av alla växter som gud skapat oss.
Kul med en annorlunda trädgård, istället för en platt gräsmatta osv. Ser väldigt mysig ut. Hur funkar det med dammar och mygg?

Sprider mer blomsterängar!
Förpackningar med blomsterfrön för att anlägga en blomsteräng, ligger på en stengrund.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Sprider mer blomsterängar!
[bild]
Vad kräver det där för förutsättningar och förarbete? :D

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Satte spaden i marken och tog tag i grabbens sandlåda.
Uppmärkt gräns med orange sprayfärg för sandlåda nära ett hus, med skottkärra och spade på gräsmattan.
Skapa konto

Hittade lite rötter, oväntat nära ett gammalt körsbärsträd, så tigersågen fick jobba lite.
Uppgrävd sandlåda i trädgård med synliga rötter och verktyg inklusive en tigersåg.
Skapa konto

Efter att ha grävt upp och kört bort ca 2 kubik så är man lite mör i kroppen. Man tappar lite av grävmusklerna på vintern.
Uppgrävd jord och ett stort hål i marken intill ett gammalt körsbärsträd med en spade lutad mot trädet.
Skapa konto

Nu är hålet övertäckt med skivor i väntan på virket som ska komma på tisdag.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad kräver det där för förutsättningar och förarbete? :D
Ja du. Här är killen som INTE har gröna fingrar men jag försöker...
Jag bor på en gård med mycket lerjord och det funkar. Det som rekommenderas är näringsfattigt så egentligen att få bort mullrik jord, klippa gräs och kratta bort. Jag testar på större område nu så vi får hålla tummarna!

FreQa FreQa skrev:
Ja du. Här är killen som INTE har gröna fingrar men jag försöker...
Jag bor på en gård med mycket lerjord och det funkar. Det som rekommenderas är näringsfattigt så egentligen att få bort mullrik jord, klippa gräs och kratta bort. Jag testar på större område nu så vi får hålla tummarna!
Men du strör det på gräsmattan och vattnar eller vaddå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.