Fario Fario skrev:
Arbetet med att ta bort cypresser fortsätter. Jag räknar med att vara klar om en månad.
Idag har jag förberett för att vinscha bort en stubbe.
Grävde bort jord med spade, hackade loss jordklumpar med kofot och dammsög/blåste bort lös jord med grovdammsugaren vilket fungerade riktigt bra.
Sedan kapade jag både små och grova rötter runt om med tigersågen. Allt är inte klart -det går att vicka på stammen- men en dotter skall iväg och köpa en bogserlina och ett billigt dragblock. Tänkte lägga linan runt ett av de grova träd som står ett par meter bort och sedan ”vinscha” upp roten medan någon kapar kvarvarande rötter. Hoppas det fungerar.
Det är totalt fyra stammar och det tog två timmar fram till detta läge.
[bild]
Att gräva bort växtlighet är en av de sjukast jobbigaste saker som finns. Det är inte svårt att förstå att öknar breder ut sig när man tar bort växtlighet, med tanke på hur bra rötter är på att hålla ihop jorden. Dynamit blir man sugen på!

• Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Vi tog bort ett äppelträd på landet för några år sedan, det lutade rejält så vi trodde att det skulle bli ett enkelt jobb, I princip bara att peta på det. Jomenvisst! Trots 3 starka herrar, spade, motorsåg, spett, så tog det rejält mycket tid!

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Ibland. Känns det rätt gött när maskin/människa besegrar natur...

Nu är det en grov rot kvar i hålet att gräva fram och kapa.
Jag räknade lite på tid (effektivt, har ju inte gjort allt i ett svep) och kom fram till en timme för att först kapa alla toppar så det går att fälla dem utan att slå i grannens växthus, två timmar för att gräva fram och kapa de flesta rötter (på en cypress alltså) och sedan cirka två timmar för att vinscha ned stammen.
Jag räknar som sagt med en stam per helg och det är tre -något klenare- stammar kvar.

Plus naturlgtivs att gräva upp jorden och få bort lösa smårötter och sätta stolpar och allt annat...

Och nu har jag ett verktyg till hemma som jag lite nochalant kan plocka fram när en granne behöver hjälp.

Uppdragen trädstam med avkapade grenar dras med vinsch och rep i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ok. Sista inlägget om de där djäkla cypresserna. Jag är lite nöjd för jag ligger före i planeringen, kunde så klart inte låta bli att dra upp två till igår. Så nu är tre av fyra uppdragna och det mesta av rötterna borta, den sista kommer kräva lite försiktighet för röret som fiber är dragit i ligger ganska nära.
Jag får säga att det fungerade bra att använda utblåset på grovdammsugaren för att få rent runt de grova rötterna som jag kapade med yxa och tigersåg efter att ha grävt bort jord med spade och hackat med kofot. Och dragblocket var toppen, hade nog inte klarat allt detta ensam utan det verktyget.

Uppdragen cypressrot med jordrester, omgiven av verktyg och en blå repkonstruktion, mot en bakgrund av mörk jord.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Byggde hastigt en liten ”trappa” med fem steg i en hemskt hal och lerig liten backe. Lagom terapi när man smiter från sitt faderliga barnansvar några timmar.
Hur gjorde du, blev nyfiken och funderar på liknande?

B beqen skrev:
Hur gjorde du, blev nyfiken och funderar på liknande?
Material:
  • Betongblock ("Compac antracit trappblock", 40x35x15 cm)
  • Spade
  • Spett
  • Tre baljor som rymmer 90 liter styck
Ytskiktet består av ca 5–10 cm lerig jord. Under detta finns det fickor med nästan ren sand, och andra fickor med lera. Det är också gott om sten, allt från stort till smått. Jag började gräva nerifrån och grävde neråt minst ca 20–25 cm, lite beroende på hur jobbigt det var. Det jag grävde upp sorterade jag i tre fraktioner:
  • större stenar (typ > 5 cm) gick till "tippen", vilket i detta fall låg några meter bort och är "naturtomt" (där finns redan gott om sten);
  • jord, lera eller "oren" sand (dvs med mycket jord eller lera) gick i en balja;
  • "ren" sand/grus med eller utan stenar (dvs "ser typ ren ut", ingen kemisk analys genomförd!) gick i en balja.
Jag grävde först ut för de två nedersta stegen, så ungefär 1 meter långt, en halvmeter brett och 20 cm djupt på det grundaste stället (ganska bra lutning, så säkert 50 cm på det djupaste). Jag sållade sedan sand-grus-sten-blandningen med galvat nät (Granngården "Järntrådduk Galvad, 600 mm x 10 m", maskstorlek 1 = 5,65 mm) och fick då en balja med ren sand. Stenarna som blev kvar lade jag i botten under första stenen och så trampade jag runt där en stund. När jag blivit klar med sållningen och fått botten rätt platt så lade jag på sand i några omgångar och packade (återigen genom dans på stället) tills jag kommit upp i rätt höjd, dvs strax under marknivå i "framkant" och sedan lade jag dit stenen (som väger 45 kg, så det gäller att man lyfter rätt). Jag fyllde sedan upp botten under den andra stenen med stenarna, sanden, och så vidare. Jag lade sedan jorden jag fått runt sten 1, varefter jag började gräva för sten 3.

Jag hade alltså tre stenar "på gång" hela tiden: första stenen var på plats med jord runt sig; andra stenen låg på plats men utan jord och för den tredje stenen så grävde jag. Det blev lite dubbeljobb, och det hade varit bättre att först gräva ut en "trappa" i jorden. Jag gjorde så för att jag inte visste vad jag skulle hinna med, och tyckte det var bättre att få dit två stenar den dagen än att bara ha en utgrävd fåra i marken.

Det är inte riktigt riktigt gjort: det finns ingen markduk och lagret av sten och sand är kanske lite för tunt. Det ligger jord rakt ovanpå sanden, så med tiden blandar det sig nog. Däremot är det rätt bra med växtlighet i denna slänt och min erfarenhet är att saker och ting klibbar fast rejält med tiden, både av rötter och leran som verkar agera cement. De sätter sig kanske något men jag tror inte att de kommer att glida iväg. Skulle det vara så att de flyttar på sig testar jag nog att fulfixa genom att bara lyfta lite på dem och skyffla under lite sättsand under eller något. Vi får se... i alla fall så ligger de alla strax under marknivå så jag tänker mig att det som ligger under dem i alla fall inte kommer att rinna iväg i någon större omfattning. Vattnet rinner nog mest på ytan eftersom jorden är rätt lerig och tar lång tid på sig att suga i sig något.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Satt upp 2 fägelholkar, en mesholk o en för gärdsmyg.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
S
Mattor ligger i snön för rengöring i en trädgård med snötäckt mark och en vit trädgårdsstol i bakgrunden.
Skapa konto

Mattor ligger utspridda på snö för rengöring i en solig trädgård.
Skapa konto
Använt trädgården för den årliga mattrengöringen. Fast förra året kom det ingen snö så inte varje år det är så perfekta förhållanden som nu.

• Gilla
Sommartorparn och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
[bild]
[bild] Använt trädgården för den årliga mattrengöringen. Fast förra året kom det ingen snö så inte varje år det är så perfekta förhållanden som nu.
Nu får du förklara denna process så jag kan härma den imorgon :D

• Gilla
vefyra och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
[bild]
[bild] Använt trädgården för den årliga mattrengöringen. Fast förra året kom det ingen snö så inte varje år det är så perfekta förhållanden som nu.
Gamla husmorsmetoder! Barndomens minnen flimrar förbi.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
S
Appendix Appendix skrev:
Nu får du förklara denna process så jag kan härma den imorgon :D
Läs artikeln. Jag brukar borsta med en mjukare borste än piasava ;). Sett andra tips som säger att man ska trampa på mattan men det har jag aldrig gjort.

Enda nybörjarmissen man kan göra att inte ställa ut mattorna en stund innan man lägger dem i snön. Om man lägger en varm matta i smön så smälter snön och fryser sen fast i mattan.

Vi har mest ullmattor och ull är ju fantastiskt. Suger inte åt sig vätan.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klippt vinrankan.
Den ska ju vara invintrad vid beskärning, och mer invintrat än så här blir det nog inte.
(Det är inte så märkvärdigt som det låter, den följde med kåken och, tja, jag håller liv i den...)

Maria T
Vinterlandskap med isformationer på takkanten, solnedgång och snötäckt bil i förgrunden.
Skapa konto

Njutit av det synnerligen vackra vintervädret, skotta har jag gjort tillräcklig under veckan som var.

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.