13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, det gäller att behålla vattnet. Svärföräldrarnas grävda brunn till stugan i Blekinge sinade, så de borrade nytt.
Eftersom utdikningen norr om oss fortfarande avleder vatten så känns det är rätt lugnt här.
Skönt det-- och som du sa.. om den nu gav tio hus vatten innan.. så ska den väl fasiken klara av er nu.. även om vattentillförseln har minskat lite över åren!! :)

Nu är vitlöken skördad, dom flesta riktigt stora och fina. Det blev ca 100 lökar i år, så det lär räcka hela året även om vi kommer ge bort en del som utsäde till grannar och vänner.
Skörd av vitlökar med kapad och okapad blast i en skottkärra, redo för torkexperiment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag valde att testa olika modeller för torkningen. Kapade blasten på hälften, lät den sitta kvar på resten. Senaste två åren har jag låtit blasten vara kvar på alla, men jag tycker att resultatet inte blivit så bra. Skalet har liksom lösts upp innan blasten visat tecken på att torka. Därav detta lilla experiment.
Skördad vitlök hängande för torkning, några med blast och andra utan.
Skapa konto
Nyss skördad vitlök med halverad och intakt blast, ligger på bricka för torkning.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Härryda2015 och 8 till
  • Laddar…
Kom på ett ställe till vi ville ha en vattenutkastare på.
[bild] [bild] [bild]
Vad är det jag ser? Jord! Finns det sånt på andra tomter? Någon som vill byta min lerjord?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Vad är det jag ser? Jord! Finns det sånt på andra tomter? Någon som vill byta min lerjord?
Bilderna bedrar, det är först ett lager lera med sten, och under det sand blandad med mer och större sten. Fick använda spett för att lossa leran. ;)
Väldigt glad att vi inte handgrävde resterande 200m vi redan grävt. :sweat:

• Haha
FreQa
  • Laddar…
Bilderna bedrar, det är först ett lager lera med sten, och under det sand blandad med mer och större sten. Fick använda spett för att lossa leran. ;)
Väldigt glad att vi inte handgrävde resterande 200m vi redan grävt. :sweat:
Ja stenar är än värre!

Idag har maken och jag kämpat med att jämna paradisbusken med fotknölarna, den var en styggelse! Långa slanor med ca 70% stendöda partier. Fy fabian. :oops: Förhoppningen är att den växer upp med nytt liv så småningom. Imorgon blir det ett par vändor till ristippen för maken och svärfar. :p

FreQa FreQa skrev:
Ja stenar är än värre!
Huset ligger i en gammal strandkant, så delar av tomten har varit runda stenar av poratisstorlek och andra halvan sand.
Detta har man fyllt ut och jämnat ut stora delar av, och då har man nyttjat massorna från källaren, leran undrar jag har de hittat.
Detta gör att vi i stort sett har en kaka lera längst upp, och under det sten och sand blandat.
Inte alls roligt att gräva i om jag får säga det själv.

Dheri Dheri skrev:
Nu är vitlöken skördad, dom flesta riktigt stora och fina. Det blev ca 100 lökar i år, så det lär räcka hela året även om vi kommer ge bort en del som utsäde till grannar och vänner.
[bild]
Jag valde att testa olika modeller för torkningen. Kapade blasten på hälften, lät den sitta kvar på resten. Senaste två åren har jag låtit blasten vara kvar på alla, men jag tycker att resultatet inte blivit så bra. Skalet har liksom lösts upp innan blasten visat tecken på att torka. Därav detta lilla experiment.
[bild] [bild]
Riktigt tjusiga o rejäla!

Kände för att klippa häcken på en av årets varmaste dagar. Svettigt!
En bit på väg....
Nyligen klippt häck i en solig trädgård med buske och solstol i förgrunden.
Skapa konto

Klart! Nästa gång hoppas jag lusten faller på en svalare dag.
Nyklippt häck i solsken med en ojämn topp på en del.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Jag klippte ner vresrosorna med slysaxen till dux60. Låter mindre och sprätter framförallt mycket mindre än med trimmerhuvudet.

• Nedklippta vresrosor vid en sjökant med en slysax till grästrimmer.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Tagit upp plattor av två olika sorter, som tidigare ägare haft i två rader att parkera sin husbil på, bredvid ordinarie uppfart, så att säga. De större, som matchar de på uppfarten lades om i anslutning till denna.
Två rader av upptagna plattor bredvid en asfalterad uppfart, en brun och en grön soptunna står på gruset.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Resterande plattor från gamla husbilsparkeringen har idag hamnat längs garageväggen, bakom hallonland och övriga bärbuskar. Framförallt för att barnen ska kunna komma in och lättare kunna plocka från det hållet.
Stenplattor längs med röd husvägg bakom plantor på en trädgårdsgång vid husbilsparkering.
Skapa konto
Stenplattor lagda längs en röd trävägg bakom hallonbuskar och bärbuskar för att underlätta bärplockning.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
En liten flicka i klänning närmar sig en brun häst som betar på en gräsmatta.
Skapa konto
Klippt gräset.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
FreQa och 8 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
[bild] Klippt gräset.
Fin vovve :D

• Haha
Immobil
  • Laddar…
Ja en viss kontrast till vår ardenner på strax under 900kg. Den släpper vi inte in på gräsmattan.

• Wow
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.