1 160 987 läst ·
8 568 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Har snyggat upp lite runt äppelträdet.. ska nog köpa lite "sand" och lägga i springorna tror jag.. har valt mellan det och jord/gräs.. men gräsklippning där skulle inte funka tror jag (lägre ner än själva gräsmattan)..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plockat fallfrukt. Ena äppelträdet verkar ha mogen frukt, gott smakar det i alla fall.
Någon som vet om/var i Västra Götaland eller Halland det kommer finnas möjlighet att sortbestämma äpplen framöver?
Någon som vet om/var i Västra Götaland eller Halland det kommer finnas möjlighet att sortbestämma äpplen framöver?
Redigerat:
Våra chiliplantor har precis börjat blomma efter att vi kanske råkade chocka dom i vinden i juni
Funderar nu om det kan vara värt att ta in dom och hoppas på att vi hinner få lite frukt innan det blir mörkt.. Hmm..
Våra har också börjat blomma nu, men står i litet växthus så får vara kvar utebittle skrev:
Beror på hur varmt ni har det på nätterna. Ställ dem i lä mot en södervägg så kan de stå ute en liten stund till. Annars ta in dem och ge dem extra ljus.bittle skrev:
I värsta fall är det bara att vänta till nästa år så har du fina buskar som ger större och tidigare skörd då istället.
Hur vinterförvarar man såna växter? Läser alltid "svalt och ljust" men har exakt noll ställen som är ljusa OCH kalla, jag får välja mellan varmt och ljust eller kallt och mörkt.Farfalle skrev:
Förra året började vi tid och skötte oss ordentligt och ändå tog frosten den sista tredjedelen av chiliskörden (Jamaican Bell och Hot Lemon), vi hade ingen plats för någon slags växthus då. Nästa år är planen att vi ska ordentliga doningar och göra det ordentligt, kommer bli kul!
Om du bara vill att frukten ska mogna räcker det att ställa in dem där de får plats i rumstemperatur.bittle skrev:
För vinterförvaring brukar "ju varmare desto ljusare" vara en bra regel att gå efter. Runt 17 grader och 10 timmars ljus är annars idealet för vinterförvaring. Behövs inga dyra speciallampor, vanliga lysrör går jättebra (4 000 Kelvin för vinterförvaring).
Så här såg vår bastu ut i vintras precis innan alla krukor med chili kom på plats. Fast vi hade mest uppdrivning av nya plantor då och inte så många plantor i vintervila utan jag drev de "gamla" plantorna som vanligt under hela vinter, lite mindre gödning bara.
Logga in
Skapa konto
Började i tid enligt vad som står på en fröpåse? Många börjar driva sin chili från frö redan i november december för att hinna få en bra skörd i tid...bittle skrev:
Färdig!
Det kliar lite i fingrarna att gräva upp alla örter och plantera dem i spiralen. Men det är för sent på säsongen, läget är fortfarande för utsatt (trädgården runtomkring är inte klar och vindskyddad), spiralen kanske sätter sig mer under vintern (inte roligt att gräva upp örterna igen) och komposten som vi har använt är för tung för en del örter så vi får ta och blanda till rätt jord för var och en av örterna när det är dags för plantering nästa vår.
Logga in
Skapa konto
Det kliar lite i fingrarna att gräva upp alla örter och plantera dem i spiralen. Men det är för sent på säsongen, läget är fortfarande för utsatt (trädgården runtomkring är inte klar och vindskyddad), spiralen kanske sätter sig mer under vintern (inte roligt att gräva upp örterna igen) och komposten som vi har använt är för tung för en del örter så vi får ta och blanda till rätt jord för var och en av örterna när det är dags för plantering nästa vår.
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Idag regnar det och blåser, men igår skördade jag 5,5 kg vindruvor så nu ska jag göra saft. "Same procedure as last year". http://alltommat.se/recept/saft-av-grona-druvor/
Logga in
Skapa konto
Ja vi började i mitten av januari då! I år började vi i slutet av februari för att det bara blev så med att vi flyttade och grejer. Ville inte börja driva upp en miljon plantor när folk kom och tittade på radhusetFarfalle skrev:Om du bara vill att frukten ska mogna räcker det att ställa in dem där de får plats i rumstemperatur.
För vinterförvaring brukar "ju varmare desto ljusare" vara en bra regel att gå efter. Runt 17 grader och 10 timmars ljus är annars idealet för vinterförvaring. Behövs inga dyra speciallampor, vanliga lysrör går jättebra (4 000 Kelvin för vinterförvaring).
Så här såg vår bastu ut i vintras precis innan alla krukor med chili kom på plats. Fast vi hade mest uppdrivning av nya plantor då och inte så många plantor i vintervila utan jag drev de "gamla" plantorna som vanligt under hela vinter, lite mindre gödning bara.
Började i tid enligt vad som står på en fröpåse? Många börjar driva sin chili från frö redan i november december för att hinna få en bra skörd i tid...