1 161 157 läst ·
8 569 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ordnade lite kul åt en uttråkad 13-åring som ville leka med datorspel.
Logga in
Skapa konto
19-åringen gapskrattade ett tag åt lillebror, sedan blev han lagom road, grävtjänst även han.
Logga in
Skapa konto
Minsta brodern kyler av större broder, lite vatten hamnar där det var meningen, i landen.
Logga in
Skapa konto
Hittade en ogjort hörna, mellan parkeringen och vedförrådet, gjorde en snabbpimpning, några timmar senare:
Logga in
Skapa konto
Gillar inte tuja, men blev bättre än innan, nästa helg skall väg in mot odlingsområdet fixas.
Glada pojkar som fick spela senare, glad mamms och papps som fick otroligt bra hjälp.
Trött, sover nog ovaggat ikväll, nattinatt!
/P-A
Ännu en dag ute. Äntligen har potatisen kommit i jorden. Det var på tiden. 25kg Asterix som förhoppningsvis ska föröka sig och fylla källaren till hösten.
Städade också efter gårdagens jobb med lindarna. Får vänta på blötare tider utan eldningsförbud.
Det här är bara grenarna från sista putsningen. Tidigare år har det blivit betydligt mer.
Jag har hållit på i fyra år med att stamma upp dessa träd. Från början gick det att nå grenarna från marken. Nu är det omkring 7m till de lägsta grenarna. Målet har varit att få både solljus på FM och EM och skugga mitt på dagen. Jag tycker att jag har lyckats rätt bra nu.
Logga in
Skapa konto
Städade också efter gårdagens jobb med lindarna. Får vänta på blötare tider utan eldningsförbud.
Logga in
Skapa konto
Det här är bara grenarna från sista putsningen. Tidigare år har det blivit betydligt mer.
Logga in
Skapa konto
Jag har hållit på i fyra år med att stamma upp dessa träd. Från början gick det att nå grenarna från marken. Nu är det omkring 7m till de lägsta grenarna. Målet har varit att få både solljus på FM och EM och skugga mitt på dagen. Jag tycker att jag har lyckats rätt bra nu.
PNO skrev:
Ännu en dag ute. Äntligen har potatisen kommit i jorden. Det var på tiden. 25kg Asterix som förhoppningsvis ska föröka sig och fylla källaren till hösten.
[bild]
Städade också efter gårdagens jobb med lindarna. Får vänta på blötare tider utan eldningsförbud.[bild]
[bild]
Ser ut som trakterna mellan Östhammar och Hallstavik.
Eldningsförbud? Känner du ingen brandman som kan ta bilen och övervaka en liten brasa.
/P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
PNO: det var ett rejält land, hur stort? Vad räknar ni med för skörd? Och kör ni potatis på samma ställe varje år?
Pagno>> Jodå, nog är det ett av de Uppländska bruken.
13th>> Den odlade ytan av landet är drygt 100m2. Finns plats för mer bortom. Eftersom vi odlar mest potatis så är det ytor där det är potatis varje år. Flyttar runt grönsakerna till olika platser för att få lite omväxling i alla fall. Brukar få ut sådär 100-150kg potatis varje höst. Äter just det sista av förra årets skörd. Och den var ändå ganska liten. Har haft ett par år med dålig skötsel när barnen var små, så förra året handlade mer om ogäsbekämpning än odling. Det ser betydligt bättre ut för i år.
13th>> Den odlade ytan av landet är drygt 100m2. Finns plats för mer bortom. Eftersom vi odlar mest potatis så är det ytor där det är potatis varje år. Flyttar runt grönsakerna till olika platser för att få lite omväxling i alla fall. Brukar få ut sådär 100-150kg potatis varje höst. Äter just det sista av förra årets skörd. Och den var ändå ganska liten. Har haft ett par år med dålig skötsel när barnen var små, så förra året handlade mer om ogäsbekämpning än odling. Det ser betydligt bättre ut för i år.
Inspekterade krukodlingarna som jag och dottern fixat:
En stor och en liten kruka med chokladmynta. Kommer att skördas, torkas och användas i te i vinter. Sommartid är det gott att ta en stjälk i smoothien.
En kruka med vackert gräs
En konservburk med resten av en röd långstjälkad ros som dottern fått på konsert, som vi hoppas ska bli en fin buske. Isåfall blir det förståss utplantering.
En kruka med en smultronplanta.
En kruka med citronmelissfrön, som inte kommit upp.
En kruka med paprikafrön, de sattes igår, så de har givetvis inte kommit upp.
En kruka med rödbetsfrön. Ja, de står alldeles för tätt, men det är bladen vi ska äta
En kruka med en pion, som väntar på utplantering. ska bara bestämma var den ska vara.
Här en fin odlingskrage, smultronplantor i kanterna, salladsmix i mitten. Står nog även de för tätt, men tanken är som sagt att äta småbladen.
Man ser också ett hörn av nya trädäcket, där den förhatliga roten stod förut.
En stor och en liten kruka med chokladmynta. Kommer att skördas, torkas och användas i te i vinter. Sommartid är det gott att ta en stjälk i smoothien.
En konservburk med resten av en röd långstjälkad ros som dottern fått på konsert, som vi hoppas ska bli en fin buske. Isåfall blir det förståss utplantering.
En kruka med rödbetsfrön. Ja, de står alldeles för tätt, men det är bladen vi ska äta
En kruka med en pion, som väntar på utplantering. ska bara bestämma var den ska vara.
Logga in
Skapa konto
Här en fin odlingskrage, smultronplantor i kanterna, salladsmix i mitten. Står nog även de för tätt, men tanken är som sagt att äta småbladen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Låt bli Physalisen i år!
- Jajamensan, jag lovar.....
Logga in
Skapa konto
Dom ropar på mig och tanten är på jobbet...
Logga in
Skapa konto
Bara några stycken i år.
Logga in
Skapa konto
Kalkat och vattnat alla fruktträd och buskar.
Logga in
Skapa konto
Vattnar odlingslådorna, dricker lite morgonkaffe, njuter en stund.
Logga in
Skapa konto
Bortglömda tomatplantor, kanske de klarar sig, blommorna torkat, bara rötterna klarat sig så ger de nya blommor snart.
Logga in
Skapa konto
Hmmm, hittade fler Physalis som jag plockade upp igår, inga fler nu.
Logga in
Skapa konto
Börjat föda upp spindlar, alltid kul när min syster är på besök, hon låter mycket, tror hon älskar dem, inte riktigt säker.
Logga in
Skapa konto
Plockat in några rabarber, blir rabarberkräm till mellanmål idag.
Snart ut igen...
Mvh P-A
Fortsätter med ett evighetsarbete, började tidigt, 06.00, redan för varmt vid 09.00, myggen försvinner när det blir för hett att jobba....
Bara 30 meter kvar på denna sida.
Känns som om dagen är räddad, vet vad som finns att göra ett tag framöver.
Ha en trevlig Söndag.
Grattis alla mammor på Mors dag!
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Bara 30 meter kvar på denna sida.
Logga in
Skapa konto
Känns som om dagen är räddad, vet vad som finns att göra ett tag framöver.
Ha en trevlig Söndag.
Grattis alla mammor på Mors dag!
Mvh P-A
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Hade liknande storlek på några hjulmojjar jag planterade i.. smultronen tog över allt.. tog närapå livet av rabarbarn jag satt i mitten!Anna_H skrev:
Inspekterade krukodlingarna som jag och dottern fixat:
[bild]
[bild]
Tanken hade varit tvärtom.. att rabarbern skulle tränga ut smultronen.. så skulle jag flytta dem efter nått år (men det var kul med lite utfyllnad när rabarbern var "liten").. tidigare i år flyttade vi allt hehe
Men smultron e gott!