1 161 228 läst ·
8 569 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Spännande, sådde mina buskisar för ett par veckor sedan (och ampel).. nu i helgen vankas nog (om inget kommer emellan) plantering av de större/högre sorternaDheri skrev:
Idag har jag och barnen sått busktomater, de högväxande väntar jag med nån eller några veckor.
Förra veckan ändrades planen från att köpa ett billigt tunnelväxthus till att bygga ett eget eftersom vi fick en massa gamla fönster. Så nu går jag omkring och funderar på vilken sorts grund vi (jag) ska göra. Just nu lutar det åt att gjuta betong.
Hoppas de tar sig bra för er, då brukar ju barnen tycka det är som roligast.. och då vaknar ett större intresse inför framtiden
Vilka sorter blev det?
Vi har äntligen också hittat ett växthus! Dock lite för snabb leverans, så vi vågar inte beställa det än haha.. vi vill inte förvara de paketen så länge innan det sätts upp.. och vi måste också bygga grund och vi ogillar starkt vädret just nu (för sånt arbete)..
Vi har hittat en tunnelvariant i hårdplast, köps i utlandet. Men det verkar stabilt och vettigt (goda omdömen så vitt vi hört). 3x6 meter blir det nog..
Vi var ute efter ett prisvärt växthus.. som inte verkar för knasigt att sätta upp och som vi kan ha nytta av även när det andra odlingsutrymmet/växtrum/loge är klar. Inte så noga med att det ska vara glas/klart.. eller att man ska kunna fika osv därinne.. bara ren växtförvaring..
Blir trägolv hos oss
Vi har hittat en tunnelvariant i hårdplast, köps i utlandet. Men det verkar stabilt och vettigt (goda omdömen så vitt vi hört). 3x6 meter blir det nog..
Vi var ute efter ett prisvärt växthus.. som inte verkar för knasigt att sätta upp och som vi kan ha nytta av även när det andra odlingsutrymmet/växtrum/loge är klar. Inte så noga med att det ska vara glas/klart.. eller att man ska kunna fika osv därinne.. bara ren växtförvaring..
Blir trägolv hos oss
Jag vet faktiskt inte vilken sort det är. Köpte en färdig planta på Ica för två år sedan. Det var det första året jag odlade tomater och jag hade ännu inte förstått att det kan vara roligt att veta vilka sorter man odlar. Men tomaterna var goda och jag tog frön.
Totalt kommer det antagligen att bli sju eller åtta sorters tomater och jag kommer veta namnet på tre.
Totalt kommer det antagligen att bli sju eller åtta sorters tomater och jag kommer veta namnet på tre.
Borde försöka få bort snön från mina kära "bollar" (idegran och buxbom) de börjar hänga ner sig helt nu.. men va f-n det fortsätter vräka ner snö..
JAG BOR JU I SKÅNE ?!?!?!?
..och det är mars *suck*
(behöver också ta mig till slangvindan därbakom hmm.. men känns inte lockande.. kan man skicka maken tro?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
JAG BOR JU I SKÅNE ?!?!?!?
..och det är mars *suck*
(behöver också ta mig till slangvindan därbakom hmm.. men känns inte lockande.. kan man skicka maken tro?)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag gav mig inte ens på att ta mig till jobbet idag, jobbar hemma och tittar på den yrande snön.
Ska nog ta och planera om chili och paprika-plantorna till något större än pluggboxen, och kanske sätta lite fler frön som ska förgros.
Ska nog ta och planera om chili och paprika-plantorna till något större än pluggboxen, och kanske sätta lite fler frön som ska förgros.
Haha, men vi kommer ju inte ut till vägen ju (stora vägarna är jättefina)!harry73 skrev:
Vi har fått plogat två ggr om dagen senaste dagarna här.. men vi har bara 1 timme på oss efter plogningen typ.. för att ta oss fram och tillbaka innan vägen icke är färdbar igen.. (och det är ett par mil till affären).
70 cm snö på sina håll i drevhögarna.. kan säga att hade vi inte haft 4wd igår (när det var strålande sol!) hade vi inte kommit hem efter vi var och handlade.. löjligt vad lite blåst kan göra (är ju inte direkt nedfallande snömängden som är problemet).
Tycker mest synd om vår hyresgäst som inte får ner hemtjänsten hit.. de har ingen bandvagn tyvärr säger de. Så hen får ingen mat och ingen hjälp..
.. och hens varmvatten har lagt av.. och ingen rörmokare kan ta sig hit heller..
Lite jobbigt läge faktiskt..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Mhm, jag ville inte riskera att vara ute i samma snöoväder som det var i tisdags kväll här hemma, sikt 20-30m (avståndet man kan ana en bil med dimljus bak och varningsblinkers igång på). Det var INTE skoj!
Nu blev det inte alls så illa som danskarna trodde igår eftermiddags (10m/s och snö) men jag hade redan planerat för detta under gårdagen. Dessutom slipper jag köra bil i 50min enkel resa (lägg till en halvtimme på grund av väglaget samt den ökade trafiken på de större trafiklederna).
Sen har jag framhjulsdriven bil med friktionsdäck, så det är många som hävdar att jag inte borde få köra alls
Men men, detta var en trädgårdstråd
Nu blev det inte alls så illa som danskarna trodde igår eftermiddags (10m/s och snö) men jag hade redan planerat för detta under gårdagen. Dessutom slipper jag köra bil i 50min enkel resa (lägg till en halvtimme på grund av väglaget samt den ökade trafiken på de större trafiklederna).
Sen har jag framhjulsdriven bil med friktionsdäck, så det är många som hävdar att jag inte borde få köra alls
Men men, detta var en trädgårdstråd
Trädgården är ju full av snö, det var ju så jag började hehe - det var Harrys fel att vi kom på avigvägar.. fy Harry73 
Här är min buxbom..
Ordningen i trädgårdstråden återställd
Hoppar över till odlingshörnan och uppdaterar mina odlingar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är min buxbom..
Ordningen i trädgårdstråden återställd
Hoppar över till odlingshörnan och uppdaterar mina odlingar
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag sådde tomatfrön förra helgen, så idag har jag pysslat om de små plantorna.
Jag sådde Heartbreaker, Sweet n’Neat, Red Profusion, Tumbling Tom Red/Yellow, Vilma och Tiny Tim. Små och lättplacerade sorter.
Jag sådde Heartbreaker, Sweet n’Neat, Red Profusion, Tumbling Tom Red/Yellow, Vilma och Tiny Tim. Små och lättplacerade sorter.
Du får lägga in nån bild i "Odlingshörnan"
Tumbling tom yellow är såååååå gooooooooddd.. odlade förra året, enda tomat som presterade (dåligt år.. vädermässigt). Har själv sått några småttingar också..
bla Tiny Tim 
Tumbling tom yellow är såååååå gooooooooddd.. odlade förra året, enda tomat som presterade (dåligt år.. vädermässigt). Har själv sått några småttingar också..
Jag grävde en igloo igår, ca 4kvadrat med en takhöjd på 1m i mitten. Kräver det byggnadslov tro?. Hela familjen på 4st ryms därinne utan problem. Växthuset som står brevid men en nockhöjd på nästan 3m syns knappt, kanske man kan ta sig in där om nån månad.