F
Snigla skrev:
Hehe har faktiskt lärt mig att många katter inte bryr sig ett smack om mullvaden.. man måste hitta rätt katt (el hund)!
Gasol och en tändare?

fsn skrev:
Gasol och en tändare?
Ny ras av hund/katt? ;) skämt å sido.. de är lite svårutrotade, helst skulle jag bara vilja att den inte gjorde så stora estetiska skador.. och kunde leva in piece med mig i trädgården. Men så enkelt är det ju inte..

Har inte riktigt funnit min väg till att schasa iväg den än..

fsn skrev:
I helvete att dom gör säger jag. Både pallar och kragar brukar samlas ihop och pantas. Sen att det kanske inte återförs till verksamheten är en annan sak.
Vi har inte varit på samma byggen bevisligen. När jag var och byggde Hamars nya köpcenter stod där två containrar med krossade pallkragar. Det ligger ett par stycken på mitt bygge nu med samma öde.

Byggen är väl lite speciellt, eftersom det är tillfälliga arbetsplatser.
Men på "normala" industrier byter man pallar och kragar.

Dvs om man får en leverans med gods på 10 pallar med 40 kragar,
så lämnar man samma mängd till speditören direkt.

Så slipper man en faktura på pallar och kragar efteråt.

Täta hallonbuskar i en trädgård med texten "Rensa, rensa hallonbuskar i solen, i t-shirt" och emojis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte lite buskar på Lidl igår: vit syren, rosa magnolia, blå hibiskus och en doftschersmin av något slag. Ska sittav som något häckliknande mot grannen nedanför som blev lite grinig när jag röjde sly för att få större gräsmatta.

Snigla, vad avis jag blir!
Har hört att det var sol både i Våxtorp och i Båstad.
Men inte en solglimt här på hela dagen. In i dimman bara :p

Satsuki
Kortärmat-väder här också :)16 plus och sol!
Kom nyss in och då behövdes bara en tunn hoodie :thumbup: fast klockan nästan är 9.....

harry73
Krattat löv hela eftermiddagen.

Förra året gjorde jag ett litet experiment med naturgräsmatta på ena sidan av huset. Det var praktiskt eftersom jag höllt på på alla andra delar och ändar, och dessutom vackert. Lagom till vinterklippningen strulade gräsklipparen.

Nu betalar jag dyrt och "klipper" gräset med trimmern. Nåväl ;)

Älskar dessa djur....
Grupp av rådjur som betar på ett öppet fält med träd i bakgrunden under grå himmel.
Skapa konto

Helst dubbelsaltade och rökta, kaklick....
Okej, rådjur är vackra, men inte i ett odlingsområde, dessa småttingar har toppat en massa buskar, så det arbetet slipper vi.

Odlingsplats i kök med diverse växtsticklingar och frösådder på bänkar och vid fönster.
Skapa konto

Börjar bli svårt att samsas med plats, behöver ett större hus......
Olika typer av plantor som växer i krukor och lådor på en rutig duk inomhus.
Skapa konto

Det verkar som om vi inte tycker att det räcker med ätbara växter, pelargoner, Mårbacka sticklingarna tar sig fint.....
Längtar till att det blir lite varmare, en eller två veckor till så kan växthusen göra lite nytta.....

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Längtar till att det blir lite varmare, en eller två veckor till så kan växthusen göra lite nytta.....
Det behöver inte vara varmt i ett växthus för att man skall ha nytta av det. Det går finfint att vinterså nästan allt, framförallt i ett växthus som läar för vinden. Då kommer det upp när fröet själv känner att det passar, avhärdat och klart. Ser ut som om du har tomatskott på bilden - de kan vintersås i ett kallt växthus de med. Så får man mer plats inne för sådant som inte gillar kyla.

Dalbotös skrev:
Det behöver inte vara varmt i ett växthus för att man skall ha nytta av det. Det går finfint att vinterså nästan allt, framförallt i ett växthus som läar för vinden. Då kommer det upp när fröet själv känner att det passar, avhärdat och klart. Ser ut som om du har tomatskott på bilden - de kan vintersås i ett kallt växthus de med. Så får man mer plats inne för sådant som inte gillar kyla.
Vi vintersår en hel del, tomaterna vi använder oss av vill vi förkultivera, ha dem ätbara från slutet av maj, början av juni, de vi har inomhus blir de tidiga sorterna, de i växthuset blir klara 3-4 veckor senare....
Efter några nätters värme har broccoli och andra sorter tagit sig ute i pallkragarna.
Unga plantor i en pallkrage skyddade med fiberduk för att klara kyliga temperaturer.
Skapa konto

Eftersom vi kan få små temperatur dippar ner mot -10 - 15 fortfarande måste allt täckas.....

Pagno skrev:
Vi vintersår en hel del, tomaterna vi använder oss av vill vi förkultivera, ha dem ätbara från slutet av maj, början av juni, de vi har inomhus blir de tidiga sorterna, de i växthuset blir klara 3-4 veckor senare....
Efter några nätters värme har broccoli och andra sorter tagit sig ute i pallkragarna.
[bild]
Eftersom vi kan få små temperatur dippar ner mot -10 - 15 fortfarande måste allt täckas.....
Spenat är det på bilden, inget annat.
Broccolin är fortfarande inne, fick jag veta....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.