Sur för att ryggen bråkar mer än normalt (snålblåstens fel - och kanske vissa konstiga arbeten jag gjort senaste dagarna) så jag har inte hunnit kratta ihop äpplena idag eller planterat blomjäklarna som står å stirrar på mig!

Men har ist hjälp till (i den mån som gått..) med att plocka upp spillträ och hjälpt min andra halva med betonggjutning i lusthuset.. nu har vi några klumpar betong på plats!

Hoppas de tillför tillräckligt med lite extra vikt.. så det håller sig på plats i höst/vinterstormarna!

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
1,5 kg nyplockade tomater i en brun papperspåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plockat 1,5kg tomater!

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Har krattat äpplen (görs dagligen just nu..) det är ohyggliga mängder i år!
Glad att vi bara har två träd :)

Collage av rödbetor i olika stadier av inläggning - sköljda, skalade, skivade, och inlagda i burkar med text "Inlagda rödbetor -- check!
Skapa konto

Har också lagt in rödbetorna vi skördade för några veckor sedan.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Det skedde åtminstone ute i trädgården, fast inte med råvaror från min trädgård. Har testat något helt nytt och jäklars vad både trevligt, kul och gott!

Har lånat utrustning av en kompis och gjort äppeljuice/must. Med stora prylar går det undan, 25 kilo äpplen blev minst 15 liter och själva processen gick egentligen ganska snabbt. Eftersom det var första gången tog det dock lite tid, inte minst att hitta alla grejor och sånt.

Stor gult äppelpress med en back röda äpplen redo för juicetillverkning utomhus.
Skapa konto

Redo med äpplena

Krossade äpplen i en stor metallgryta bredvid en gul och svart äppelpress ute på en stenlagd gård.
Skapa konto

Krossade äpplen. Hela backen tog bara några minuter!

Äppelmustning i process, krossade äpplen i fruktpress över uppsamlingskärl.
Skapa konto

Dags att fylla pressen...

Någon öppnar en tappkran på en orange äppeljuicepress för att fylla en gul slang med nygjord must.
Skapa konto

... öppna kranen för vattnet...

Nypressad äppeljuice rinner från en fruktpress ner i ett rostfritt kärl.
Skapa konto

... och njuta av äppeljuicen som rinner ut.

Resterna av krossade äpplen i en juicepress efter tillverkning av äppeljuice, med äppelbitar i en hink.
Skapa konto

Resterna är ganska ... torra.

Kommer att köra en omgång till om någon vecka - är det någon som bor i närheten av Helsingborg och vill komma förbi med äpplen ordnar vi det - du får såklart med dig musten hem igen.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Höns lär gilla gamla halvruttna äpplen.
Dina pressrester duger nog också!

(Jag matar mina hönor med näbbmöss som kattorna har dödat)

KnockOnWood skrev:
Höns lär gilla gamla halvruttna äpplen.
Dina pressrester duger nog också!

(Jag matar mina hönor med näbbmöss som kattorna har dödat)
Hade jag bara haft några höns så hade de gärna fått dem ;)
Dock är jag uppvuxen med höns, som fick alla former av grönsaker, äpplen och matrester.

Tror faktiskt att det hade gått utmärkt att torka och ha till många djur, förvisso.

AndersPS : Visst är de coolt och gott.. bara så synd att det inte är nån hållbarhetstid.. max en vecka i kylen. Men tips, frys in i petflaskor (om du har plats i frysen vill säga). Vi börjar få väldigt ont om plats.. :x

Men har bestämt mig för att jag ska göra nån form av glögg på äppelmusten.. närmare mot lucia :D

engs
Blev must i helgen här också, plockade av det sista äppelträdet och fick ut 38kg, mustade runt hälften av dessa och musten sattes sen på jäsning.
Två stora vita väskor fyllda med färska äpplen på ett mörkt kakelgolv.
Skapa konto

Av sorter som mognat tidigare har vi must i frysen, kokat ~8l äppelmos, klyftat och fryst till pajer...
Brukar få mycket äpplen men tror det var rekord i år.

Vann en råsaftcentrifug här på byggahus för några år sedan och den har varit till stor hjälp. Går väldigt smidigt och snabbt när man får till snitsen.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
AndersPS : Visst är de coolt och gott.. bara så synd att det inte är nån hållbarhetstid.. max en vecka i kylen. Men tips, frys in i petflaskor (om du har plats i frysen vill säga). Vi börjar få väldigt ont om plats.. :x
Den nyinköpta frysen, blocket-fynd, står och brummar i källaren :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
.. Vi har fyllt upp vi, trots att vi köpt ny (lite större) frysbox (sen har vi två skåphalvor/frys oxå ) :x
MEN.. vi har köpt ekologisk/närproducerat kött också (1/6 ko är ganska mycket..) :D

harry73
Snigla skrev:
MEN.. vi har köpt ekologisk/närproducerat kött också (1/6 ko är ganska mycket..) :D
var köper ni det?

harry73 skrev:
var köper ni det?
Grannen typ.. :) finaste djuren i sitt slag.. de har inte alltid kött till salu, slaktar dock med jämna mellanrum (vi fick stå i kö och vänta in slakttillfälle två då första slaktens redan var "sålda" - tog nån månad extra).

Om du huserar i mina trakter (mitten av skåne typ..) och är intresserad.. hojta till så kan du få ett pm om saken :)

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Hojta :)
Jag är nog inte intresserad i en sjättedels ko kanske för så stor är frysen inte, men köper gärna närproducerat naturbetekött. Vi äter annars mycket nötkött från Revingehed (finns i vår lokala affär)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.