53 973 läst ·
54 svar
54k läst
54 svar
Vad har ni för takhöjd? (invändigt)
Sida 1 av 4
Nyfiken på hur stora variationer det är på invändig takhöjd i alla våra hus.
Bottenvåning: 275 cm
Övervåning: 260 cm
Källare: 230 cm
Vill gärna ha högre på alla plan, men först och främst på bottenv. och i källare.
För 100 år sedan skulle det gärna vara högt i tak men med tiden har takhöjden sänkts för att spara energi, lite synd på sätt och vis för det är fint med högt i tak och säkert bättre för inomhusluften också. Längre ner i Europa är det inte alls ovanligt med takhöjder på runt 4+ meter i vanliga äldre hus och det är ju rätt så häftigt. Nu menar jag generell takhöjd, ej tillbyggda uterum eller dylikt med öppet till nock, för i sådana lägen blir det naturligtvis väldigt högt i tak, dock bara lokalt i enstaka rum.
Bottenvåning: 275 cm
Övervåning: 260 cm
Källare: 230 cm
Vill gärna ha högre på alla plan, men först och främst på bottenv. och i källare.
För 100 år sedan skulle det gärna vara högt i tak men med tiden har takhöjden sänkts för att spara energi, lite synd på sätt och vis för det är fint med högt i tak och säkert bättre för inomhusluften också. Längre ner i Europa är det inte alls ovanligt med takhöjder på runt 4+ meter i vanliga äldre hus och det är ju rätt så häftigt. Nu menar jag generell takhöjd, ej tillbyggda uterum eller dylikt med öppet till nock, för i sådana lägen blir det naturligtvis väldigt högt i tak, dock bara lokalt i enstaka rum.
Köket/v-rum 5,50
Sovrummen mellan 2,30-2,40
Loft ryggåstak 2,80 tror jag....
Sovrummen mellan 2,30-2,40
Loft ryggåstak 2,80 tror jag....
Källare: 2,00
BV: 2,40
ÖV: 1,85 precis i nock, direkt sluttande där ifrån.
Känner inte jag behöver mer takhöjd i källare eller BV, men hade så klart gärna haft lite mer på ÖV. Beror det på hur lång man är hur högt i tak man vill ha? Jag är själv bara 175cm.
BV: 2,40
ÖV: 1,85 precis i nock, direkt sluttande där ifrån.
Känner inte jag behöver mer takhöjd i källare eller BV, men hade så klart gärna haft lite mer på ÖV. Beror det på hur lång man är hur högt i tak man vill ha? Jag är själv bara 175cm.
Källare 2,0
BV 2,65
ÖV 2,60
Vind ca 3,3 (sadeltak öppet till nock och skall inredas och då blir det lite lägre)
Jag har min lilla verkstad i källaren och där känner jag att det gärna hade fått vara högre. Annars är jag rätt så nöjd.
Hade tidigare en lägenhet från tidigt 1900-tal med 3,15 i takhöjd. Det var luftigt och väldigt trevligt.
BV 2,65
ÖV 2,60
Vind ca 3,3 (sadeltak öppet till nock och skall inredas och då blir det lite lägre)
Jag har min lilla verkstad i källaren och där känner jag att det gärna hade fått vara högre. Annars är jag rätt så nöjd.
Hade tidigare en lägenhet från tidigt 1900-tal med 3,15 i takhöjd. Det var luftigt och väldigt trevligt.
Plan 1: 2,41 (nedreglat från 2,50 av oss, ett av de svåraste besluten i vår renovering men var helt enkelt den mest kostnadseffektiva lösningen då vi lejer bort allt arbete och att ha elektrikerna kravlandes runt i sågspån på vinden för att dra om el samt alla belysningsinstallationer skulle kostat en förmögenhet, vidare diffade den gamla takhöjden på ca 3 cm. Om vi vetat att vi skulle komma att sänka taket när renoveringen inleddes hade vi planerat ryggåstak i vardagsrummet, men det är för sent nu. 
Källare: 2,17 vilket är fullt tillräckligt även i inredd källare, dock är ingen i vår familj längre än 1,82.
Källare: 2,17 vilket är fullt tillräckligt även i inredd källare, dock är ingen i vår familj längre än 1,82.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
225 cm i sutterrängplan, 240 cm i ovanplan. Annebergshus från 1974.