6 859 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Vad har ni för matkostnader?
Sida 1 av 2
Jag o sambon började av ngn anledning kika igenom våra matkostnader hittils i år. Vi kikade på det vi har handlat i mataffär, allstå även skithuspapper, bindor o allmänna förbrukningspryttlar. Räknar alltså inte med ev mat på uteställen o hämtluncher.
Vi är en familj på 2 vuxna och en åttaårig tjej som bor hos oss på halvtid.
Vi hamnade på 5100 spänn i månaden. Är det normalt? Vad ligger ni på?
Vi är en familj på 2 vuxna och en åttaårig tjej som bor hos oss på halvtid.
Vi hamnade på 5100 spänn i månaden. Är det normalt? Vad ligger ni på?
Det tycker jag låter rätt så normalt. Vi ligger nog på något liknande, två vuxna och en liten bebis som snart är 10 månader. Det är ju inte mer än 170kr/dag och jag tycker inte man behöver ha särskilt mycket i vagnen innan kassörskan hasplar ur sig några hundra kronor.
Delar man upp det man handlar i butiken i mat och icke-mat så blir man förvånad över hur myckat man handlar i matbutiken som inte är mat, och vad en lördagskväll med lite festmat till gäster drar iväg till.
Delar man upp det man handlar i butiken i mat och icke-mat så blir man förvånad över hur myckat man handlar i matbutiken som inte är mat, och vad en lördagskväll med lite festmat till gäster drar iväg till.
Jag tycker också det låter helt normalt. Är två vuxna och liten på 1½ år. Matnotan brukar ligga mellan 1000-1500 kr i månaden inkl blöjor och hygien osv när vi storhandlar. Sen blir det ju ofta någon kompletering under veckan i närbutiken så runt 5000 kr i månaden ligger vi definitivt på.
Tycker också det låter rimligt... nästan lite i överkant... för 4000 kr kan man handla för ca 1000/vecka....
Dock så brukar det tillkomma lunch på jobbet...
ca 20 dagar/månad
de flesta företag har ngn sort lunchkuponger eller ngt...
säg tex 500kr/10kuponger
dvs 1000kr/månad och person...
tillkommer alltså ca 2000 för 2 vuxna
Vill man spara in lite där så kan man ju ta med sig lunch från middagsresterna från kvällen innan
Dock så brukar det tillkomma lunch på jobbet...
ca 20 dagar/månad
de flesta företag har ngn sort lunchkuponger eller ngt...
säg tex 500kr/10kuponger
dvs 1000kr/månad och person...
tillkommer alltså ca 2000 för 2 vuxna
Vill man spara in lite där så kan man ju ta med sig lunch från middagsresterna från kvällen innan
2 vuxna plus 1 barn (2 månader). Just det vi har ju 2 katter också 
Innan tillskottet så hamnade vi oftast runt 3000 / månad, Nu blir det väl närmare 3500. Det inkluderar samtliga luncher på jobbet.
Den (relativt) låga månadskostnaden kanske beror på att vi tycker om att stå i köket. Eget bröd, musli, sylt mm
Vårat trädgårdsland ger ytterligare lite besparningar under sommaråret, även om det inte är så mycket. Men man känner sig väldigt rik när man få dra upp potäterna ur jorden 
Innan tillskottet så hamnade vi oftast runt 3000 / månad, Nu blir det väl närmare 3500. Det inkluderar samtliga luncher på jobbet.
Den (relativt) låga månadskostnaden kanske beror på att vi tycker om att stå i köket. Eget bröd, musli, sylt mm
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Ja, det är då inte billigare med mat när man har tre tonårspojkar inkl två flickvänner! Vi för kassabok (tokbra sätt att få koll på sin ekonomi utan att man behöver bli snål) och vi har i snitt en matkostnad på 7 400 kr/månad (inkl lite hygien, toapapper mm). Sen tillkommer luncher ute, men det är en annan sak.
Kan väl säga att maken och jag ser fram emot alla tusenlappar vi kommer få över om några år när det bara är vi två hemma!
/FlitigaLisa
Kan väl säga att maken och jag ser fram emot alla tusenlappar vi kommer få över om några år när det bara är vi två hemma!
/FlitigaLisa
Räkna inte med det! Efter det att vi haft 5 tonåringar hemma plus kompisar under många år, så är det jättesvårt att bara laga mat för två personer. Det blir massor med rester över som är tänkta att ätas upp nån dag senare, men som tyvärr ofta inte blir av. Frysen är full av rester som vid varje avfrostning slängs....
Sist vi kollade ordentligt, förra hösten tror jag att det var, låg vi på drygt 6 000/mån för två vuxna och fyra barn (alla har passerat blöjåldern). Det är då inkl alla dagligvaror inkl hygien o dyl men exkl mina luncher på jobbet.
Vi brukade storhandla tidigare men det har visat sig att för oss blir det faktiskt billigare om vi inte gör det utan handlar efter hand. Förmodligen beror det på att det blir bättre precision i inköpen - bättre anpassning till de aktuella behoven, färre halvonödiga extrasaker, mindre spill.
Vi brukade storhandla tidigare men det har visat sig att för oss blir det faktiskt billigare om vi inte gör det utan handlar efter hand. Förmodligen beror det på att det blir bättre precision i inköpen - bättre anpassning till de aktuella behoven, färre halvonödiga extrasaker, mindre spill.
Det är något år sedan eller så som man presenterade en doktorsavhandling som visade att det är dyrt att storhandla. Man köper för mycket som man sedan får slänga, man åker långt och SÅ billigt är det inte... Naturligtvis beror det på vad man har för affärer nära sig. Vi har en "lanthandlare" (ICA Nära) som kommit på att en massa turister handlar där. Priserna är därefter. igår skulle de ha 39.90/kg för isbergsalladen och 16:90/kg för färskpotatis... Då går det rätt så fort att spara in lite pengar på en inte allt för stor storhandling.
Hej!
Vi har också precis gått igenom våra matkostnader (ville veta vart alla pengar tar vägen...) och upptäckte att vi handlat mat för 9-10.000/månad den senaste tiden! Då ska jag kanske tillägga att vi är 6 pers i familjen (två vuxna, två tonårskillar + 2 killar i lågstadiet).
Så vi är dubbelt så många som er och har ungefär dubbelt så hög matkostnad. Så jag gissar att det är ganska rimligt! ..Kanske ska tillägga att åtminstonde vi säkert skulle kunna minska matkostnaden om vi planerade inköpen lite bättre och handlade efter inköpslistor och inte efter dagsformen...
Vi har också precis gått igenom våra matkostnader (ville veta vart alla pengar tar vägen...) och upptäckte att vi handlat mat för 9-10.000/månad den senaste tiden! Då ska jag kanske tillägga att vi är 6 pers i familjen (två vuxna, två tonårskillar + 2 killar i lågstadiet).
Så vi är dubbelt så många som er och har ungefär dubbelt så hög matkostnad. Så jag gissar att det är ganska rimligt! ..Kanske ska tillägga att åtminstonde vi säkert skulle kunna minska matkostnaden om vi planerade inköpen lite bättre och handlade efter inköpslistor och inte efter dagsformen...
Hm...Det är nog väldans individuellt hur stort matkonto man har. Vi är just nu 6 vuxna (varav en pensionär och 2 äldre tonåringar) och 2 blöjbarn och har en matkostnad på ca 4500 / månad. Detta inkluderar blöjor, schampoo, tvättmedel osv. Jag månadshandlar på stormarknad och kompletterar med mjölk,youghurt och frukt nån gång per vecka.