Totte_S
Jag tycker Tricoflex med gardenakopplingar funkar kanon. Smidig slang i både kyla och värme. Aldrig varit med om lossnad koppling. Möjligen att man kunde önskat något hårdare slang för att inte få veck, men det är marginellt problem.

Mikael_L
Bra att tråden sparkar igång. Jag (TS) har faktiskt inte kommit till skott ännu och dras fortfarande med den gamla skiten jag hade förra året.

Allt är slitet och kasst nu, jag måste ta tag i frågan igen !!!:sweat:

Bytte precis i vredesmod till nya gardena grejer. Nåra gamla biltemakopplingar i metall blev kvar, med slangklämma istället för orginalklämkopplingen.

• Gilla
Hjalmarson1
  • Laddar…
Någon annan som har problem med Gardenas Liano?
Jag är rädd för att innerslangen och ytterhöljet inte reagerar på samma sätt på värme. Slangen blir varm i solen och innerslangen utvidgas (blir längre) och sedan när man spolar en stund blir vattnet kallt och kyler av innerslangen som då krymper och blir kortare. Men eftersom ytterslangen inte blir kortare men fortfarande är den som ligger närmast emot kopplingen så glider innerslangen ur.

Mina liano fungerar perfekt. Jag tycker det låter som du bör lämna in på garantiutbyte.

Kolla gärna Hozelocks grejer, är väll dom som har tricoflex slang nuförtiden har jag för mig.

Håller med ovan att tricoflex är riktigt bra, har haft en 50m 3/4 några år nu och det är väldigt sällan problem att den viker sig och inga hozelock kopplingar har glidit av.

Tycker trickoflexen är lagom, mjukare så viker sig slangen och kopplingar glider av, styvare så går de inte hantera på ett vettigt vis.

Det tråkiga är ju att hänga upp igen men vilket år som helst skall jag fixa en bra vinda :crysmile:

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
R
M Mickebandsåg skrev:
Det tråkiga är ju att hänga upp igen men vilket år som helst skall jag fixa en bra vinda :crysmile:
Säg till när du hittat en bra sådan för 50m 3/4".

Kör bara med Gardena nu. Mina tunna gröna sladdriga slangar är minst 30 år gamla och håller än.
Har testat diverse lågpriskopplingar men de suger.
Och såhär kan man göra med utrangerade slangkopplingar, pistolhållare.

/Höghus

Gardena vattenspridare omvandlade till pistolhållare, upphängda på trävägg, bredvid grön slang på slanghållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Vardagsrum och 6 till
  • Laddar…
Kör också Gardena rakt igenom & är nöjd, särskild nöjd över min gubblösning med kopplingar o bevattningsdatorer :D

• Gardena slangvinda och bevattningsdatorer monterade på en röd husvägg omgivna av trädgårdsredskap.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Jebus och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just nu har jag mest Biltema (kanske allt).
Men riktigt kul är det ju inte. Plasten i Biltemas kopplingar verkar paja efter några år, nu har jag ingen koll ifall det är samma med andra fabrikat.
Och sen lossnar ju någon koppling emellanåt, också rätt irriterande.

Så nu är jag i tanken på att kanske hiva rubbet för att köpa något riktigt bra och hållbart istället. Det känns inte vettigt att hela tiden ersätta trasiga delar med nytt istället för att gå på rätt kvalla direkt.

Men jag är totalt novis på det här, kanske håller allt denna smått tveksamma kvalitet?

Så nu startar jag denna tråd i hopp om att få en kompass i trädgårdsslangsdjungeln.
Jag undrar också VERKLIGEN vilken koppling som håller och inte läcker eller lossnar...

Totte_S Totte_S skrev:
Jag tycker Tricoflex med gardenakopplingar funkar kanon. Smidig slang i både kyla och värme. Aldrig varit med om lossnad koppling. Möjligen att man kunde önskat något hårdare slang för att inte få veck, men det är marginellt problem.
Jag tror dig... MEN... sorligt nog byte jag allt till Gardena och fick mer problem. Fick vända mig till marknadschef och hota med stämning för att få tillbaka pengarna... inte ville dom betala för nedlagd tid för att få rättelse

Mikael_L
S Seriös skrev:
Jag tror dig... MEN... sorligt nog byte jag allt till Gardena och fick mer problem. Fick vända mig till marknadschef och hota med stämning för att få tillbaka pengarna... inte ville dom betala för nedlagd tid för att få rättelse
Vad skaffade du sen? Och blev du nöjd då?

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad skaffade du sen? Och blev du nöjd då?
En blandning av okända märke som jag "mekat" med själv... använt logik och gjort det jobbiga... tänka ut vad som får dom att "krångla" och löst det med blandade lösningar... kan berätta i detalj om du ger mig specifik info om ev problem.
Fast igår fick jag av slumpen syn på mässingskopplingar på Biltema som jag skall prova nu...

Mikael_L
Nu såhär 2 år senare är detta fortfarande en fråga jag inte fört i mål än :sweat: :thinking: :rolleyes:
Att det ska vara så svårt att bestämma sig ! :rolleyes:

Som sagt, jag vill satsa på något bra, många verkar rätt nöjda med Gardena, och just nu finns det ett set på Granngården till bra pris, jag borde kanske ta ett beslut nu.

Kan nog inte vänta längre, såhär ser det ut nu, när den trettielfte krananslutningen från Biltema gick av.
Som sagt, nu vill jag ha grejer som håller.
Trasig krananslutning med avbruten del och kopplad trädgårdsslang.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.