Mikael_L
Just nu har jag mest Biltema (kanske allt).
Men riktigt kul är det ju inte. Plasten i Biltemas kopplingar verkar paja efter några år, nu har jag ingen koll ifall det är samma med andra fabrikat.
Och sen lossnar ju någon koppling emellanåt, också rätt irriterande.

Så nu är jag i tanken på att kanske hiva rubbet för att köpa något riktigt bra och hållbart istället. Det känns inte vettigt att hela tiden ersätta trasiga delar med nytt istället för att gå på rätt kvalla direkt.

Men jag är totalt novis på det här, kanske håller allt denna smått tveksamma kvalitet?

Så nu startar jag denna tråd i hopp om att få en kompass i trädgårdsslangsdjungeln.

R
Har några gardenakopplingar som säkert är 30 år nu och fortfarande fungerar som de ska. Solblekta så det knappt syns att de var röda en gång i tiden. Även de gardena som är köpta senare fungerar som de är tänkt och de nyaste är i.a.f. 5 år gamla nu.

Har köpt billiga "nonames" någon gång och de har också gått sönder eller läckt så det gör jag inte om. Det är så lite pengar det handlar om att det inte är värt irritationen.

• Gilla
Kahn-d och 3 till
  • Laddar…
Äntligen en ny slangtråd :). Letar själv efter något nytt. Avverkade några budgetslangar först men tröttnade på att kopplingarna gled av och att de sprack om de låg ute i solen några timmar. Köpte en Gardena Highflex slang för några år sedan. En orange/grå med räfflor. Skulle vara superbra fick jag höra, dyr var den också. Visst, kopplingarna sitter som berget och den har inte spruckit än. Problemet är att om det är kallare än 25 grader ute så är den styv som en pinne. Känns som att brottas med en Amazonas-anakonda när man ska hänga upp den.

Letar man tips på nätet så bukar Gardenas "skintech" slang (blå/grå/svart) nämnas i gamla trådar. Den säljs dock inte längre. Så finns det nån slang som kan matcha den tro? Är beredd att betala bra för en slang som håller och är smidig när det är kallt ute.

Ang. kopplingar så har jag både Gardenas och Hozelocks. Inget att anmärka på egentligen, båda funkar bra men med en skitslang glider nog vilken koppling som helst av efter ett tag.

• Gilla
twallsten och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ett antal expanderande slangar när Coop hade rea för någon höst sedan. Fungerade fantastiskt. Mjuka och följsamma. Lätta att hantera på alla vis. Men dom gick sönder osannolikt fort. Jag tror ingen höll längre än två somrar..

Men jag gillade konceptet så jag bet ihop och köpte gardenas motsvarighet. Den heter något i stil med liano. Har alla fördelar som Coop-slangarna hade med ett tillägg - 30 års garanti!

• Gilla
Marieliselott och 1 till
  • Laddar…
Slangkopplingar: Nito.
Slang har jag inga direkta tips, har billiga rån Biltema men nu efter 8-10 år börjar de bli möra. Helt ok livslängd sett till vad de kostade men hur de är de som säljs nu har man ju ingen aning om.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
janwide
Den här tråden tog slut alldeles för fort! Jag vet att det är of season men jag letar efter en riktigt bra trädgårdsslang. Jag använder den inomhus när jag byter vattnet i akvariet. Skräcken är att den börjar läcka eller att någon koppling hoppar loss. Det får bara inte hända! Antar att man satsar på en Gardena eller finns det något annat tips?

Glömde ta in slangen denna vinter också och i år va vattnet på dessutom. Gardena slangen höll men Hozelock sprack.
Vattenslang ansluten till utomhuskran, omgiven av is, med tecken på en sprucken sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Glömde ta in slangen denna vinter också och i år va vattnet på dessutom. Gardena slangen höll men Hozelock sprack.
[bild]
Det där kan vara lite lurigt. Även om utkastaren är frostsäker, så kan det bli kvar vatten som inte dräneras ut, med risk för sönderfrysning. Håll koll på det där när det tinar upp.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
R
L lordi skrev:
Det där kan vara lite lurigt. Även om utkastaren är frostsäker, så kan det bli kvar vatten som inte dräneras ut, med risk för sönderfrysning. Håll koll på det där när det tinar upp.
Frostsäker är den väl bara om den är avstängd (det är ju då vattnet dräneras). Så med kranen på är den väl inte ett dugg säkrare än en helt vanlig utkastare?

Så att hålla koll när det blir plusgrader är nog ett väldigt bra tips.

Den stänger som den ska nu och dränerande även som vanligt när jag stängde den för nån vecka sedan då det fortfarande var minusgrader. Men slangen hade spruckit duktigt uppe vid krankopplingen.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Hunnit avverka lite olika fabrikat under 30 årstid.

Skulle välja Gardena MEN sen får man ändå hålla ögonen på de. Även de har packningar. Sen kan de skadas/spricka om man t ex kliver/kör på de osv. Sprickor som inte märks förrän fullt vattentryck ligger på.

Nito verkar ju vara bästa valet, då Gardena m fl lossnar från slangen förr eller senare. MEN. Jag har ju en massa spridare och sprutpistoler etc, med "gardenakoppling". Måste jag kassera dem då och köpa nya grejor? Eller finns det nån sorts adapter, man kan införskaffa? Nån som vet? :)

• Gilla
Stoli
  • Laddar…
Gardenas dyrare med räfflad slang släpper inte, som deras billigare alltid gör. Minns inte namnet, men den är dyr och tvåfärgad i grå/orange eller liknande.

I iMicke skrev:
Jag köpte ett antal expanderande slangar när Coop hade rea för någon höst sedan. Fungerade fantastiskt. Mjuka och följsamma. Lätta att hantera på alla vis. Men dom gick sönder osannolikt fort. Jag tror ingen höll längre än två somrar..

Men jag gillade konceptet så jag bet ihop och köpte gardenas motsvarighet. Den heter något i stil med liano. Har alla fördelar som Coop-slangarna hade med ett tillägg - 30 års garanti!
Har två liano - sämsta skitet någonsin!!! Kopplingarna håller inte alls, plopp så går den nästan dagligen! Och inte helt lätt att pilla in den igen med tyget. Och varje gång den går så kryper innerslangen in några cm då kan måste klippa den.
Slangen däremot är utmärkt, väldigt lätt att hantera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.