7 503 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Vad har ni för elpriser?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har någon tips om elleverantör som erbjuder timpris? Dvs rörligt pris per timme. För vanliga rörliga elavtal så förhandlar ju elbolagen ett pris med elleverantören ("producent") som gäller för hela månaden. Jag vill ha ett elavtal med timdebitering så att jag kan ha stenkoll på elkostnaden och förbrukningen
Väcker lite liv i en gammal tråd. Har precis sammanställt elkostnaden för 2025 som ev kan vara intressant för andra att jämföra (SE4). Jag har haft timpris under hela perioden och flyttar en hel del förbrukare till billigaste perioden varje dygn via styrning. Det gäller exempelvis VV-beredare och elektrisk golvvärme. Total uppvärmd yta är ca 180kvm, inkl flera fristående (isolerade) förråd. Direktverkande el samt vedkamin i huvudbyggnad. Eldar ca 6-7 kbm ved per år.
Jag jämför min elkostnad med statistik från Energimarknadsinpektionen som redovisar genomsnittligt rörligt kundpris för respektive månad. Detta visar att jag ligger ca 10 öre/kWh under genomsnittet, vilket är ett mått på hur väl jag lyckas flytta förbrukare.
Jag jämför min elkostnad med statistik från Energimarknadsinpektionen som redovisar genomsnittligt rörligt kundpris för respektive månad. Detta visar att jag ligger ca 10 öre/kWh under genomsnittet, vilket är ett mått på hur väl jag lyckas flytta förbrukare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sikta på att få ner din förbrukning istället för att flytta den. Varför har du direktel? 2026 lär ju bli ännu dyrare.Celestron skrev:
Väcker lite liv i en gammal tråd. Har precis sammanställt elkostnaden för 2025 som ev kan vara intressant för andra att jämföra (SE4). Jag har haft timpris under hela perioden och flyttar en hel del förbrukare till billigaste perioden varje dygn via styrning. Det gäller exempelvis VV-beredare och elektrisk golvvärme. Total uppvärmd yta är ca 180kvm, inkl flera fristående (isolerade) förråd. Direktverkande el samt vedkamin i huvudbyggnad. Eldar ca 6-7 kbm ved per år.
[bild]
[bild]
Det är ett äldre hus så LVVP eller likn skulle vara en stor investering. Samtidigt klarar vi kostnaden utan större problem. Låga lån gör att driftkostnaderna blir rimliga ändå. Men med det sagt är LLVP på gång. Och varför inte flytta förbrukare? Det är ju en ganska enkel åtgärd. Annars hade det ju varit ännu värre i väntan på andra alternativ.
28.000kWh el + 7kubik ved? Det blir väl motsvarande totalt omkring 35.000kWh?Celestron skrev:
Det är ett äldre hus så LVVP eller likn skulle vara en stor investering. Samtidigt klarar vi kostnaden utan större problem. Låga lån gör att driftkostnaderna blir rimliga ändå. Men med det sagt är LLVP på gång. Och varför inte flytta förbrukare? Det är ju en ganska enkel åtgärd. Annars hade det ju varit ännu värre i väntan på andra alternativ.
Varmt och skönt där hemma? 🙂
Totalkostnad nät och handel för 2025 blev 10900kr (13300 minus 2400 i skattereduktion för sol-el.)
Köpte ca 7000kwh och sålde 4000kwh.
SE3 månadsrörligt elpris.
Två elbilar som laddats med 2300kwh (typ 1100mil) ingår i totalen.
När vi flyttade in för 15 år sedan drog huset 35000kwh så vi har kommit ner en bit.
Byggår 1936. 190kvm+ 70kvm källare+25kvm garage utanför Göteborg.
-Konverterat från direktel till bergvärme.
-Tilläggsisolerat fasad och vind.
-Bytt fönster och dörrar.
-10kwp solpaneler.
-vindkraftandelar
Köpte ca 7000kwh och sålde 4000kwh.
SE3 månadsrörligt elpris.
Två elbilar som laddats med 2300kwh (typ 1100mil) ingår i totalen.
När vi flyttade in för 15 år sedan drog huset 35000kwh så vi har kommit ner en bit.
Byggår 1936. 190kvm+ 70kvm källare+25kvm garage utanför Göteborg.
-Konverterat från direktel till bergvärme.
-Tilläggsisolerat fasad och vind.
-Bytt fönster och dörrar.
-10kwp solpaneler.
-vindkraftandelar
Redigerat:
Ja, minst 16 grader. 😉 Skämt åsido så är det flera uppvärmda byggnader inkl förråd och gästrum som kanske inte är tipp topp isolerade. Där blir det ombyggnad med bättre isolering + LLVP under året. sS SirKnasen skrev:
Så det går åt rätt håll.
Jag älskar sådana här trådar. Följde din mall och gjorde liknande tabell och diagram.Celestron skrev:
Vi har 160 kvm norra Skåne (SE4) och värmer med LLVP, vattenburen elpatron och 8 kvm solvärmepaneler mot sydväst.
Från augusti har vi kört elbil för 200-400 kWh / månad
Logga in
Skapa konto
Redigerat för tydlighet.
Redigerat:
2025 var är väldigt bra år!
Blir nog inte lika bra detta året :/
Blir nog inte lika bra detta året :/
Logga in