Så det försvinner alltså från jordens yta? Intressant.
 
  • Gilla
akatheking och 1 till
  • Laddar…
T
Beräknad årsförbrukning ligger på 76kbm
2 vuxna + 2 småbarn
Diskmakskin körs dagligen
Tvättmaskin körs flera maskiner varje helg.
 
  • Skärmdump av vattenförbrukningsberäkning med kubikmeterangivelser och kostnader för en familj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jesca
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:
Som rubriken lyder. Hur mycket vatten förbrukar ni per år?
Vi har bott i huset 11 månader och jag läste av vattenmätaren i september. Kommunen kalkylerar att vi ska förbruka 13 kubik i månaden! Vi tycker det låter jättemycket. Först i september nästa år kan vi få veta vår faktiska förbrukning men vi blev så nyfikna på vad som är normalt.

Jag ska läsa av mätaren 1/1 igen och se om det stämmer med den beräknade förbrukningen detta kvartalet. Men 3 månader är ju inte tillräckligt för att veta årsförbrukningen tycker jag.

Och nej, vi löste inte av när vi flyttade in. Det var ingen som visste var mätaren satt. Förra ägaren hade inte läst av vattnet under de 1,5 åren de ägde huset.

Vi är 4 personer i hushållet och huset är väl mellanstort gissar jag.

Berätta gärna lite detaljer om hur ni lever också.
. Ca 200-300 liter per person och månad är rimligt
 
C crazytok skrev:
Vi har en beräknad årsförbrukning på 210m3 på två personer och ett barn. Nybyggd villa....

Fråga mig inte hur. Fattar inte vart allt vatten tar vägen. Duschar oftast på jobbet och bara helgerna hemma.
Föreslår att du stänger alla kranar o kollar om inte vattenmätaren rör sig ändå. Förbrukningsmängden tyder på att det står och droppar/läcker någonstans. Det räcker t ex med att flottören på toa-stolen inte stänger ventilen riktigt, så har du vips 20-30 m3 "extra" i årsförbrukning.
 
T
Men oj! Hur lyckas ni förbruka sådana där mängder, har ni en vattenkran som konstant rinner?! Vi är 2 vuxna och har två barn i yngre skolåldern. Som mest har vi väl haft en årsförbrukning på ca 85 m3, inklusive trädgårdsbevattning av t.ex. nysådd gräsmatta.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Om Du snålar på vattnet i Sverige så påverkar det inte vattentillgången i Sahara
Om det är mej du syftar på så har jag inte påstått det heller. Men med bara sommarens torka och sinande brunnar så visar det att vi redan är fel ute. Det finns redan kartor över Sverige var man tror det blir brist med vatten i framtiden. Således där vi inte kommer att kunna bo om inte vatten transporteras dit. Tycker du att det rätt att kommuner får lov att köpa vatten från kommuner som har gott om det. Där man får transportera vatten med lastbilar helt i onödan. Samt besväret för kunderna. Tycker inte det är fel att man höjer vattenkostnaden och en rejäl höjning efter så där 150 m3 per hushåll. Då en familj har normalt 2-3 barn. Då det skulle bli för svårt att planera och räkna på det per individ. Omvänt har man ju en lägsta förbrukning i vissa kommuner så att vatten & avlopp betalar sig. Att man vill införa avgifter för vattenförbrukning i lägenheter och redan på el är inte fel. Men man behöver inte driva det till absurdum.

Turistområden som Gotland och Öland har redan kommit på hur de ska lösa vattenbristen och utvecklingen fortsätter. Som exempelvis sjövatten i toaletter och pooler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Om du har VVB, kolla även denna så inte säkerhetsventilen läker, har en bekant som fick hög förbrukning på vatten, då läkte denna.

Håller med, förstår inte hur man kan spola bort 300kbm vatten/år, galet.
 
hsd hsd skrev:
Meningen är enkel , vatten måste omsättas och blir förbrukningen för liten uppstår kvalitetsproblem
Nu pratar vi inte om en brunn på landstället med en familj som åker dit då och då.
 
M -MH- skrev:
197 m3/år á 23:90. Ingår avlopp. Delas lika på två hushåll, där vi är 2 vuxna + 2 tonårsdöttrar och andra är ett gammalt par. Kanske skall vi betala 2/3 istället?
Helt säker är det inte. Det beror på er som familj hur ni förbrukar. Men spontant kan det vara så.
 
250-300 m3 på 5 personer....


S Strumpberg skrev:
Som rubriken lyder. Hur mycket vatten förbrukar ni per år?
Vi har bott i huset 11 månader och jag läste av vattenmätaren i september. Kommunen kalkylerar att vi ska förbruka 13 kubik i månaden! Vi tycker det låter jättemycket. Först i september nästa år kan vi få veta vår faktiska förbrukning men vi blev så nyfikna på vad som är normalt.

Jag ska läsa av mätaren 1/1 igen och se om det stämmer med den beräknade förbrukningen detta kvartalet. Men 3 månader är ju inte tillräckligt för att veta årsförbrukningen tycker jag.

Och nej, vi löste inte av när vi flyttade in. Det var ingen som visste var mätaren satt. Förra ägaren hade inte läst av vattnet under de 1,5 åren de ägde huset.

Vi är 4 personer i hushållet och huset är väl mellanstort gissar jag.

Berätta gärna lite detaljer om hur ni lever också.
 
S slurppe99 skrev:
Nu pratar vi inte om en brunn på landstället med en familj som åker dit då och då.
Vi pratar om ett vattenverk med vattentorn och tillhörande rörsystem i en hel stad. Vattenverket måste gå kontirnuerligt, vattnet i vattentornet måste omsättas likväl som vattnet i rören, annars försämras kvaliten. Skulle omsättningen bli för låg skulle man bli tvungen att spola ut vatten längst bort, i sjön.
 
hsd
S slurppe99 skrev:
Om det är mej du syftar på så har jag inte påstått det heller. Men med bara sommarens torka och sinande brunnar så visar det att vi redan är fel ute. Det finns redan kartor över Sverige var man tror det blir brist med vatten i framtiden. Således där vi inte kommer att kunna bo om inte vatten transporteras dit. Tycker du att det rätt att kommuner får lov att köpa vatten från kommuner som har gott om det. Där man får transportera vatten med lastbilar helt i onödan. Samt besväret för kunderna. Tycker inte det är fel att man höjer vattenkostnaden och en rejäl höjning efter så där 150 m3 per hushåll. Då en familj har normalt 2-3 barn. Då det skulle bli för svårt att planera och räkna på det per individ. Omvänt har man ju en lägsta förbrukning i vissa kommuner så att vatten & avlopp betalar sig. Att man vill införa avgifter för vattenförbrukning i lägenheter och redan på el är inte fel. Men man behöver inte driva det till absurdum.

Turistområden som Gotland och Öland har redan kommit på hur de ska lösa vattenbristen och utvecklingen fortsätter. Som exempelvis sjövatten i toaletter och pooler.
Visst har Du en poäng där men där verklig brist har uppstått är det i.gen överraskning för vattenproducenterna, de har sett varningstecken men inte valt att ta tag i ssken, det finns även platser där man gått ut med bevattningsförbud som en säkerhetsåtgärd
 
hsd
Fotografen Fotografen skrev:
Vi pratar om ett vattenverk med vattentorn och tillhörande rörsystem i en hel stad. Vattenverket måste gå kontirnuerligt, vattnet i vattentornet måste omsättas likväl som vattnet i rören, annars försämras kvaliten. Skulle omsättningen bli för låg skulle man bli tvungen att spola ut vatten längst bort, i sjön.
Exakt
 
F
Två vuxna, två barn i förskoleåldern, 120-130 m3/år. 36,50 kr / m3. Fast avgift vatten + spillvatten + dagvatten 3410 kr / år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.