143 748 läst ·
316 svar
144k läst
316 svar
Vad har ni för årlig vattenförbrukning?
Så det försvinner alltså från jordens yta? Intressant.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jaja
. Ca 200-300 liter per person och månad är rimligtS Strumpberg skrev:Som rubriken lyder. Hur mycket vatten förbrukar ni per år?
Vi har bott i huset 11 månader och jag läste av vattenmätaren i september. Kommunen kalkylerar att vi ska förbruka 13 kubik i månaden! Vi tycker det låter jättemycket. Först i september nästa år kan vi få veta vår faktiska förbrukning men vi blev så nyfikna på vad som är normalt.
Jag ska läsa av mätaren 1/1 igen och se om det stämmer med den beräknade förbrukningen detta kvartalet. Men 3 månader är ju inte tillräckligt för att veta årsförbrukningen tycker jag.
Och nej, vi löste inte av när vi flyttade in. Det var ingen som visste var mätaren satt. Förra ägaren hade inte läst av vattnet under de 1,5 åren de ägde huset.
Vi är 4 personer i hushållet och huset är väl mellanstort gissar jag.
Berätta gärna lite detaljer om hur ni lever också.
Föreslår att du stänger alla kranar o kollar om inte vattenmätaren rör sig ändå. Förbrukningsmängden tyder på att det står och droppar/läcker någonstans. Det räcker t ex med att flottören på toa-stolen inte stänger ventilen riktigt, så har du vips 20-30 m3 "extra" i årsförbrukning.C crazytok skrev:
Men oj! Hur lyckas ni förbruka sådana där mängder, har ni en vattenkran som konstant rinner?! Vi är 2 vuxna och har två barn i yngre skolåldern. Som mest har vi väl haft en årsförbrukning på ca 85 m3, inklusive trädgårdsbevattning av t.ex. nysådd gräsmatta.
Om det är mej du syftar på så har jag inte påstått det heller. Men med bara sommarens torka och sinande brunnar så visar det att vi redan är fel ute. Det finns redan kartor över Sverige var man tror det blir brist med vatten i framtiden. Således där vi inte kommer att kunna bo om inte vatten transporteras dit. Tycker du att det rätt att kommuner får lov att köpa vatten från kommuner som har gott om det. Där man får transportera vatten med lastbilar helt i onödan. Samt besväret för kunderna. Tycker inte det är fel att man höjer vattenkostnaden och en rejäl höjning efter så där 150 m3 per hushåll. Då en familj har normalt 2-3 barn. Då det skulle bli för svårt att planera och räkna på det per individ. Omvänt har man ju en lägsta förbrukning i vissa kommuner så att vatten & avlopp betalar sig. Att man vill införa avgifter för vattenförbrukning i lägenheter och redan på el är inte fel. Men man behöver inte driva det till absurdum.hsd skrev:
Turistområden som Gotland och Öland har redan kommit på hur de ska lösa vattenbristen och utvecklingen fortsätter. Som exempelvis sjövatten i toaletter och pooler.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Om du har VVB, kolla även denna så inte säkerhetsventilen läker, har en bekant som fick hög förbrukning på vatten, då läkte denna.
Håller med, förstår inte hur man kan spola bort 300kbm vatten/år, galet.
Håller med, förstår inte hur man kan spola bort 300kbm vatten/år, galet.
250-300 m3 på 5 personer....
S Strumpberg skrev:Som rubriken lyder. Hur mycket vatten förbrukar ni per år?
Vi har bott i huset 11 månader och jag läste av vattenmätaren i september. Kommunen kalkylerar att vi ska förbruka 13 kubik i månaden! Vi tycker det låter jättemycket. Först i september nästa år kan vi få veta vår faktiska förbrukning men vi blev så nyfikna på vad som är normalt.
Jag ska läsa av mätaren 1/1 igen och se om det stämmer med den beräknade förbrukningen detta kvartalet. Men 3 månader är ju inte tillräckligt för att veta årsförbrukningen tycker jag.
Och nej, vi löste inte av när vi flyttade in. Det var ingen som visste var mätaren satt. Förra ägaren hade inte läst av vattnet under de 1,5 åren de ägde huset.
Vi är 4 personer i hushållet och huset är väl mellanstort gissar jag.
Berätta gärna lite detaljer om hur ni lever också.
Vi pratar om ett vattenverk med vattentorn och tillhörande rörsystem i en hel stad. Vattenverket måste gå kontirnuerligt, vattnet i vattentornet måste omsättas likväl som vattnet i rören, annars försämras kvaliten. Skulle omsättningen bli för låg skulle man bli tvungen att spola ut vatten längst bort, i sjön.S slurppe99 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 151 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 151 inlägg
Visst har Du en poäng där men där verklig brist har uppstått är det i.gen överraskning för vattenproducenterna, de har sett varningstecken men inte valt att ta tag i ssken, det finns även platser där man gått ut med bevattningsförbud som en säkerhetsåtgärdS slurppe99 skrev:Om det är mej du syftar på så har jag inte påstått det heller. Men med bara sommarens torka och sinande brunnar så visar det att vi redan är fel ute. Det finns redan kartor över Sverige var man tror det blir brist med vatten i framtiden. Således där vi inte kommer att kunna bo om inte vatten transporteras dit. Tycker du att det rätt att kommuner får lov att köpa vatten från kommuner som har gott om det. Där man får transportera vatten med lastbilar helt i onödan. Samt besväret för kunderna. Tycker inte det är fel att man höjer vattenkostnaden och en rejäl höjning efter så där 150 m3 per hushåll. Då en familj har normalt 2-3 barn. Då det skulle bli för svårt att planera och räkna på det per individ. Omvänt har man ju en lägsta förbrukning i vissa kommuner så att vatten & avlopp betalar sig. Att man vill införa avgifter för vattenförbrukning i lägenheter och redan på el är inte fel. Men man behöver inte driva det till absurdum.
Turistområden som Gotland och Öland har redan kommit på hur de ska lösa vattenbristen och utvecklingen fortsätter. Som exempelvis sjövatten i toaletter och pooler.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 151 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 151 inlägg
ExaktFotografen skrev:
Vi pratar om ett vattenverk med vattentorn och tillhörande rörsystem i en hel stad. Vattenverket måste gå kontirnuerligt, vattnet i vattentornet måste omsättas likväl som vattnet i rören, annars försämras kvaliten. Skulle omsättningen bli för låg skulle man bli tvungen att spola ut vatten längst bort, i sjön.
