Hej.
Nu behöver jag er expertis hjälp.
Har nyligen köpt en bostadsrätt 4 familjshus ( med upplåten mark mm)
Det sitter en panna i badrummet som jag inte riktigt förstår varför den finns. ( första gången jag har en panna)
Ägaren jag köpte bostaden av har inte heller riktigt koll på vad pannan är till för.
Jag antar att den värmer upp luft som sen skickas ut i ventilationen och att den värmer upp vatten för vardagsbruk och element.
Har jag rätt?
Nu till problemet.
Pannan står i badrummet och tar upp väldigt mycket yta. vad skulle jag kunna byta den mot som tar betydligt mindre plats?
notera att bostaden bara är på 65m2.
se bilder,
tackar
Nu behöver jag er expertis hjälp.
Har nyligen köpt en bostadsrätt 4 familjshus ( med upplåten mark mm)
Det sitter en panna i badrummet som jag inte riktigt förstår varför den finns. ( första gången jag har en panna)
Ägaren jag köpte bostaden av har inte heller riktigt koll på vad pannan är till för.
Jag antar att den värmer upp luft som sen skickas ut i ventilationen och att den värmer upp vatten för vardagsbruk och element.
Har jag rätt?
Nu till problemet.
Pannan står i badrummet och tar upp väldigt mycket yta. vad skulle jag kunna byta den mot som tar betydligt mindre plats?
notera att bostaden bara är på 65m2.
se bilder,
tackar
Det där är en Elektrostandard Aquaes. Jag kopplade in ett antal under min korta karriär som elektriker i början av 90-talet.
Hursom, den sköter ventilation, värme och varmvatten. I grunden är det en elpanna som tillverkar varmvatten mha elpatron och shuntar ut detta till slingor med vattenradiatorer. Till hjälp för detta finns givare för ute- och innetemperatur och en reglerkurva på klassikt manér.
Den tillverkar även varmvatten, minns faktiskt inte om det var förrådsberedare eller värmeväxlare. Sedan sköter den även ventilationen, frånluft med värmeåtervinning. Den tar alltså värme ur frånluften innan den dumpas ut i vida världen, och använder denna för att värma huset och varmvatten. Sommartid borde den klara av det mesta av varmvattnet på detta sätt.
Jag var aldrig ansvarig för driftsättning, kopplade bara in eltrådarna, så mer ingående detaljer kan jag inte bidra med.
Det kan möjligen även finnas modeller som saknar någon av funktionerna.
Hursom, den sköter ventilation, värme och varmvatten. I grunden är det en elpanna som tillverkar varmvatten mha elpatron och shuntar ut detta till slingor med vattenradiatorer. Till hjälp för detta finns givare för ute- och innetemperatur och en reglerkurva på klassikt manér.
Den tillverkar även varmvatten, minns faktiskt inte om det var förrådsberedare eller värmeväxlare. Sedan sköter den även ventilationen, frånluft med värmeåtervinning. Den tar alltså värme ur frånluften innan den dumpas ut i vida världen, och använder denna för att värma huset och varmvatten. Sommartid borde den klara av det mesta av varmvattnet på detta sätt.
Jag var aldrig ansvarig för driftsättning, kopplade bara in eltrådarna, så mer ingående detaljer kan jag inte bidra med.
Det kan möjligen även finnas modeller som saknar någon av funktionerna.
Inte helt trivialt att byta ut den maskinen, då den både sköter om ventilation och uppvärmning av varmvatten.
Den har en värmepump som tar värme från avluften och värmer upp pannan. Det finns även en värmepatron för extra värme om så behövs.
Nibe har maskiner som rakt av ersätter den, men det blir ungefär samma storlek.
Den har en värmepump som tar värme från avluften och värmer upp pannan. Det finns även en värmepatron för extra värme om så behövs.
Nibe har maskiner som rakt av ersätter den, men det blir ungefär samma storlek.
Glömde visst svara på huvudfrågan:
Det sköter värme, varmvatten och ventilation så det är inte helt trivialt att bara ställa dit nåt annat. Dessutom, den är hyfsat utrymmessnål sett till vad den gör.
Mja, vad du än byter till så lär det ta lika mycket plats.jonnu skrev:
Det sköter värme, varmvatten och ventilation så det är inte helt trivialt att bara ställa dit nåt annat. Dessutom, den är hyfsat utrymmessnål sett till vad den gör.
Smått exotiskt att ha en sådan värmepump i en lägenhet på 65 kvm!? Men den kanske suger frånluft från andra lägenheter också? Normenlig ventilation för 65 kvm är 82 kbm/tim. Alla frånluftsvärmepumpar jag känner till har en specad nedre gräns för luftflödet på 100-110 kbm/tim för att de ska fungera som avsett.
Beror på vad du menar, köksfläkt eller annat utsug. det första ska ha egen pipa ut i himlen annars så sätts alla filter igen på nolltid och aldrig kopplas återvinning utom en speciel sort , annat utsug kan vara bra när oset från spisen sprider sigjonnu skrev:
Är köksfläkten kopplad till värmeåtervinningen?
Det skulle förvåna mig, är troligen en pipa rakt upp och ut bara.
Det skulle förvåna mig, är troligen en pipa rakt upp och ut bara.
Klicka här för att svara