Hej!
Är det någon som har någon info om mina maskiner ?
Det enda jag vet det är det som står på. Inca på bandsågen och Stenberg på hyveln.
Årsmodell?
Något uppskattat värde hade varit bra då dom ska säljas.

Mvh

• Äldre Inca bandsåg på arbetsbänk i verkstad, med tillbehör och färgburkar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre Stenberg hyvelmaskin i ett arbetsrum, med synlig märkning och reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandsågen är en Inca, modell är kanske inte så intressant (342.186.ngt (beror lite på vhur motorn fäster in) manual hittar du här https://m.imgur.com/a/MhUvj
Priset på en sån beror på skicket, kolla hur gummit ser ut, kullagrena. Mellan 1-3k ungefär. Beror som vanligt på var du bor och hur snabbt du vill bli av med den.

Sågen heter även Inca Euro 260 (kanske skiljer det något mellan modellerna, men i grunden samma). Jag gav 1000-1500 eller något för en sådan i somras, och då tyckte jag att jag gjorde ett bra köp.
(Att jag sen inte har något trefasuttag att använda den i, det är en helt annan fråga..)

Tack för svar ! Men hyveln då? Den känns gedigen och bra !

H Hjalmarson1 skrev:
Tack för svar ! Men hyveln då? Den känns gedigen och bra !
Hur stor är hyveln? Svårt att bedöma från bara en bild. Det du har där är en rikthyvel, med vad som är ut som en enklare planhyveltillsats.
Priset beror en del på storleken..

Frustrator Frustrator skrev:
Hur stor är hyveln? Svårt att bedöma från bara en bild. Det du har där är en rikthyvel, med vad som är ut som en enklare planhyveltillsats.
Priset beror en del på storleken..
Den kan hyvla 250mm om jag inte minns fel, ca 1.5m lång och typ 100kg.

Bästa svaret

Stenbergs Maskinbyrå var en maskindistributör i Stockholm. De köpte in kvalitetsmaskiner från olika håll och sålde under eget namn men de hade också ett eget dotterbolags som hette Ljusfallshammars Gjuteri som tillverkade maskiner för dem.
Eftersom Stenberg namnet är ingjutet i stommen och maskinen har vissa bekanta detaljer som överensstämmer med andra produkter därifrån så är jag ganska säker på att din hyvel är tillverkad på Ljusfallshammars Gjuteri. Samma som tillverkade de välkända kombimaskinerna. Jag har en KEV600 kombimaskin därifrån och den håller mycket hög mekanisk kvalitet i alla delar även om vissa konstruktioner är något föråldrade.
Motorn ser ut att vara tillverkad av Bröderna Högglund i Örnsköldsvik. Det är riktiga kvalitetsmotorer.

Så...... jag tror du har en bra liten rikthyvel. Det går knappast att få någonting bättre för pengar i den storleksklassen men som alltid med en äldre maskin så är det hälsosamt att komplettera med kutterskydd både framför och bakom anhållet. Avsaknaden av skydd och åldern och den urmodiga planhyvlingsfuntionen sänker marknadsvärdet rejält. Sannolikt är det i storleksklassen 3000-5000kronor. Fast om du någonsin tänker köpa en lika bra rikthyvel kan den kosta flera tiotals tusen.
Tänk efter noga innan du säljer den. Om du någonsin kan behöva en rikthyvel behåll den!

Planhyvlingstillsatsen är en sån där föråldrad konstruktion. Den skall tydligen ha någon sorts fjädrande plåt som man bultar fast i inmatningsbodet och som trycker upp arbetsstucket mot planbordet. Planbordet låser man i framfällt läge med en stång som passar i hålet frampå lagerhuset. Det går säkert att planhyvla med den men riktigt bra blir det knappast. Tiden har sprungit ifrån den.
Jag skulle hålla utkik efter en separat liten planhyvel om den här maskinen vore min.

Redigerat:
  • Gilla
Hjalmarson1 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Stenbergs Maskinbyrå var en maskindistributör i Stockholm. De köpte in kvalitetsmaskiner från olika håll och sålde under eget namn men de hade också ett eget dotterbolags som hette Ljusfallshammars Gjuteri som tillverkade maskiner för dem.
Eftersom Stenberg namnet är ingjutet i stommen och maskinen har vissa bekanta detaljer som överensstämmer med andra produkter därifrån så är jag ganska säker på att din hyvel är tillverkad på Ljusfallshammars Gjuteri. Samma som tillverkade de välkända kombimaskinerna. Jag har en KEV600 kombimaskin därifrån och den håller mycket hög mekanisk kvalitet i alla delar även om vissa konstruktioner är något föråldrade.
Motorn ser ut att vara tillverkad av Bröderna Högglund i Örnsköldsvik. Det är riktiga kvalitetsmotorer.

Så...... jag tror du har en bra liten rikthyvel. Det går knappast att få någonting bättre för pengar i den storleksklassen men som alltid med en äldre maskin så är det hälsosamt att komplettera med kutterskydd både framför och bakom anhållet. Avsaknaden av skydd och åldern och den urmodiga planhyvlingsfuntionen sänker marknadsvärdet rejält. Sannolikt är det i storleksklassen 3000-5000kronor. Fast om du någonsin tänker köpa en lika bra rikthyvel kan den kosta flera tiotals tusen.
Tänk efter noga innan du säljer den. Om du någonsin kan behöva en rikthyvel behåll den!

Planhyvlingstillsatsen är en sån där föråldrad konstruktion. Den skall tydligen ha någon sorts fjädrande plåt som man bultar fast i inmatningsbodet och som trycker upp arbetsstucket mot planbordet. Planbordet låser man i framfällt läge med en stång som passar i hålet frampå lagerhuset. Det går säkert att planhyvla med den men riktigt bra blir det knappast. Tiden har sprungit ifrån den.
Jag skulle hålla utkik efter en separat liten planhyvel om den här maskinen vore min.
Tack för utförligt svar ! Jag behåller hyveln ett tag till, den får åka med i flytten. Stålen är dock riktigt dåliga, men det går ju åtgärda.

Missade precis den sågen på blocket för 700:-, o då ingick en del extra sågblad.
Men som övriga skriver, det riktiga värdet ligger nog på 1000-1500.
Hade du bott närmre hade jag kunnat befria dig från den ;)

Lexington Lexington skrev:
Missade precis den sågen på blocket för 700:-, o då ingick en del extra sågblad.
Men som övriga skriver, det riktiga värdet ligger nog på 1000-1500.
Hade du bott närmre hade jag kunnat befria dig från den ;)
Den är nog lite bökig att skicka, annars den din för 1500 :)

Jag är intresserad av sågen. Du har ett pm.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.